De drie marketing automation trends voor 2019

brand

Traditioneel gezien is oktober de maand om de planning voor volgend jaar te maken. De agile trend lijkt iedereen te dwingen niet verder dan een maand vooruit te kijken, maar dat is geen reden om je planning de lucht in te gooien. Wil je echt ergens komen met je bedrijf, dan zul je een strategie en langetermijnplanning moeten toepassen. Voor 2019 is het verstandig om marketing automation serieus te overwegen. We geven je drie trends en de toepassingen voor bedrijven.

Geen enkel bedrijf koopt en lanceert een nieuwe machine of software binnen een maand. Marketing automation houdt juist rekening met deze tijdsduur. Alleen al het verzamelen van informatie door een B2B-inkoper kan bijvoorbeeld al maanden in beslag nemen. Wil je marketing automation gaan gebruiken in 2019? Neem dan deze marketing trends in overweging.

Wat is marketing automation?

Marketing automation gaat niet om automatiseren. Het gaat om efficiënter bedrijven van je marketing. Automatiseren kan je daarbij helpen. Als je alleen maar iedere maandag een fruitmand bij klanten zou brengen om je sales binnen te halen, dan kun je dat beter doen bijvoorbeeld.

Drie marketing automation trends voor 2019

Voor het komende jaar zien we ruwweg drie trends als het gaat om marketing automation. Deze trends gaan specifiek in op content.

1.   Kwalitatieve content is mensenwerk

Man met stropdas

Content blijft mensenwerk.
Hoe graag we het ook zouden willen: content is niet te automatiseren. Een programma dat content produceert is wel commercieel verkrijgbaar, maar het werkt alleen voor gestructureerde data. Daarbij valt te denken aan bijvoorbeeld sportuitslagen en beursverslagen. Schrijven is een vak en dat wordt in 2019 niet anders.

Dat komt doordat mensen meer vertrouwen hebben in anderen en in content met een goede reputatie, dan in advertenties. Een bezoeker van een website vindt advertenties niet spannend meer en klikt het meteen weg. Uit een onderzoek van Nielsen uit 2015 blijkt dat de top vier meest-vertrouwde bronnen van reclame waren: mensen die je kent, branded sites, editorial sites en beoordelingen. Advertenties bungelden helemaal onderaan de lijst. Dat verandert de komende jaren ook niet. Sterker: in de komende jaren gaan steeds meer mensen een adblocker gebruiken. Daarom is het zo belangrijk de slag te maken naar goede content. De vraag is nu alleen: hoe breng je die goede content?

Schrijven is een vak apart. Niet voor niets besteden veel bedrijven contentmarketing uit aan content marketeers en tekstschrijvers. Een professionele schrijver of content marketeer weet precies hoe hij of zij de lezer overtuigt en hoe een tekst de lezer aanspreekt. Mooi als je eenmaal een tekstschrijver hebt ingehuurd en deze geweldige content in handen hebt, maar hoe presenteer je dit aan je bezoeker? Dat kan natuurlijk via een tekst, maar je zou ook aan branded content kunnen beginnen. Of: zet de tekst om in een plan, met alleen de hoofdpunten en laat deze presenteren door een influencer.

Marketing automatiseren? Sales wordt nog belangrijker

Om een kleine misvatting weg te nemen: met marketing automation komt de omzet niet volautomatisch binnen. Je automatiseert de marketing, dat gedeelte dat in het verkoopproces zorgt voor ‘marketing qualified leads’. Het zijn de voorzetten die door een ervaren business development specialist worden ingekopt. En let wel: dat is een specialistische functie en geen managementfunctie. Natuurlijk spreekt een klant liever met een ‘sales manager’ dan met een ‘accountmanager’, maar belangrijker is dat deze persoon efficiënt en succesvol de lead omzet naar een klant. De klant begrijpen, luisteren en goed inspelen op de klantbehoeften zijn hier cruciaal. Niet de titel. Dankzij het internet gaat een steeds groter gedeelte van het verkoopproces online en automatisch. Als je dan eindelijk die potentiële klant spreekt, zijn de verwachtingen hoog.

2.   Content distribution: gepersonaliseerd en automatisch

Dominostenen

Gepersonaliseerde ervaringen worden steeds belangrijker

De opkomst van gepersonaliseerde content is al jaren aan de gang. De komst van geavanceerde technologie tilt deze trend naar een heel nieuw niveau. Met het verzamelen en analyseren van data stel je een profiel op van jouw publiek, bedenk je user persona’s en richt je op een specifieke doelgroep met specifieke content.

Bij Amazon en Google is al bewezen dat dit werkt. Ze hebben de waarde laten zien van het maken van ‘gepersonaliseerde ervaringen’: ze weten heel precies waar de klant naar op zoek is en tonen precies die producten. Maar personalisatie kan al heel praktisch: op de productfoto’s de doelgroep laten zien. Dus kijkt een jonge moeder naar de fietshelm, dan ziet ze ook een jonge moeder op de bijbehorende foto. Maar kijkt een oudere vrouw naar hetzelfde product, dan wordt een oma met kleinkind getoond.

Het maken van gepersonaliseerde ervaringen wordt steeds belangrijker volgens Gartner. Bedrijven die content automatisch en persoonlijk distribueren, concurreren bedrijven die dat niet doen de markt uit.

Een systeem dat je zou kunnen gebruiken voor de automatische distributie van content is BlogsterApp. Daarmee is het mogelijk om automatisch te publiceren op bijvoorbeeld sociale netwerken als Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Je kunt er heel specifiek datums en tijden mee inplannen, zodat het bericht gepubliceerd wordt op het moment waarvan jij verwacht dat de content het meest bezocht wordt. Bijzonder handig van BlogsterApp is dat het ook mogelijk is om tot vijf testen aan te maken, met verschillende plaatjes en titels voor verschillende netwerken. Daardoor is het mogelijk zelf te bepalen welke combinatie de grootste impact heeft op de lezer. Op die manier kun je veel verschil in verkeer ervaren, door alleen de titel of afbeelding te vervangen. BlogsterApp biedt bovendien ook talloze statistieken.

Story Chief

Uit Gent komt een interessant alternatief: Story Chief. Gratis voor vijf blogposts per maand met bovendien een samenwerktool voor het schrijven van content. Lees hier het interview met Story Chief.

3.   De volgende stap in de customer journey voorspellen

Tandwieltjes

Wat is de volgende stap in de customer journey?
De interactie met content levert data op. Deze data kun je met marketing automation snel vangen, samenvoegen met andere input, analyseren en hiermee vervolgens voorspellingen creëren. Je kunt dan volautomatisch testen, zodat het systeem steeds beter leert voorspellen. Het uiteindelijk doel is de klant door de funnel naar jouw product of dienst te leiden. De kernvragen zijn daarvoor: waar sta jij nu en waar wil je heen? Wat is de volgende stap die nodig is om je verder in de customer journey te brengen?

Er zijn talloze applicaties om je content op te schalen, aankopen te versnellen, verschillende kanalen in te zetten, de visuele aantrekkelijkheid van je stuk te verbeteren en leads van een goede kwaliteit te vinden. Ze nemen veel werk uit handen en zorgen ervoor dat de klant nog beter aangesproken worden. Kunstmatige intelligentie kan bijvoorbeeld leren waar gebruikers positief op reageren. Met marketing automation kun je in 2019 big data gebruiken om de klant beter te leren kennen. Machine learning bedenkt volautomatisch de perfecte customer journey voor iedere klant met kwalitatieve content die al beschikbaar is.

 

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.