Markt van flitsbezorging groeit onstuimig in Nederland

brand
Flitsbezorging wordt steeds populairder

Markt van flitsbezorging groeit onstuimig in Nederland

Ingezonden persbericht

Aantal gebruikers verdrievoudigde in tweede halfjaar van 2021

Circa 700.000 consumenten maken momenteel wel eens gebruik van flitsbezorging. Er is sprake van een zeer forse groei want in het eerste halfjaar van 2021 waren het nog slechts zo’n 200.000. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek dat Kantar in november 2021 heeft uitgevoerd onder ruim 44.000 consumenten van 16 jaar en ouder.
De onstuimige groei is niet alleen het resultaat van een groeiend aantal aanbieders; na Gorillas in 2020 betraden in 2021 ook Flink, Getir en Zapp de Nederlandse markt. Ook speelt mee dat deze partijen hun bezorggebied fors aan het uitbreiden zijn. Inmiddels woont 13% van de Nederlanders in een gebied dat door minimaal één van deze spelers wordt bediend.

Haalt de omzet van flitsdiensten in Nederland in 2022 het miljard?

Op basis van de gemiddelde uitgave per bestelling, die overigens per aanbieder verschilt, en het aantal keren dat men per maand bestelt, schatten wij in dat ultimo 2021 de totale besteding van Nederlandse consumenten aan flitsbezorging circa € 40 miljoen per maand bedroeg en daarmee op jaarbasis in 2021 zo’n half miljard euro. Als de groei in 2022 onverminderd doorzet – dan en alleen
dan – kan de grens van 1 miljard dit jaar worden overschreden. Dat is behoorlijk voor een service die twee jaar geleden nog niet beschikbaar was in Nederland. Het is echter nog wat vroeg om hier al conclusies over te kunnen trekken, omdat mogelijk een deel van de afnemers het vooralsnog uitprobeert en wellicht geen langdurig terugkerende klant wordt.

Onderlinge marktposities

Memo2, onderdeel van Kantar, stelde in het najaar al vast dat Gorillas het bekendste merk is, gevolgd door Flink en dat Getir en Zapp daarbij achterblijven. Het is in lijn met onze bevindingen over de marktaandelen, die zich overigens niet alleen laten verklaren door de omvang van het bezorggebied van de verschillende aanbieders. Dit jaar zal blijken welke partijen harder en welke minder hard gaan groeien.

Kans en bedreiging voor (online) supermarkten

Flitsbezorging is in potentie zowel een kans als een bedreiging voor de online supermarkten die we al langer kennen. Klanten van online supermarkten zijn veel vaker geneigd om bij een flitsbezorger te bestellen dan consumenten die niet online bij een supermarkt boodschappen doen.

 

Ingezonden persberichten vallen buiten de verantwoording van de redactie

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.