“Merken moeten nooit meer posten”

brand

Gonnie Spijkstra  van Nine Connections vertelt op The Social Conference 2016 over merken en social media. “Mensen willen met mensen praten. Niet met bedrijven.. behalve als ze een klacht hebben”, vertelt Spijkstra. “De uitdaging is om als bedrijf niet meer te posten, maar de mensen om je heen over je te laten praten.”

Relevantie

En dat kan alleen als je relevant bent voor je doelgroep. “Het gaat niet om je merk. Maar om het gespreksdomein wat je als merk claimt. Daarvoor moet je dus eerst heel goed naar je klanten luisteren. Waar praten ze over? Hebben ze problemen? Wat willen ze?”

Echte toegevoegde waarde

“Daar krijg je zoveel inspiratie van. Dat levert je weer nieuwe invalshoeken op voor je content. Waarmee je echte toegevoegde kunt leveren. En dan gaan mensen over je praten.”


Vier tips voor luisteren: 

In aanvulling op het interview 4 Bloeise tips:

  • Gratis tool (trialversie) Mention. Elke keer als je bedrijf op Twitter wordt genoemd, krijg je daar een mailtje van. Filter wel je eigen Twitter account.
  • Zoekacties op Twitter. (kon je vroeger opslaan). Zo deed ik iedere vrijdag een #FacebookFriday waarin ik Facebookvragen op Twitter opzocht en ging beantwoorden. Dat leverde content op die hoog in Google scoorde.
  • Open deur maar lang niet door iedereen gebruikt: Google Alerts. Niet alleen je eigen bedrijfsnaam (“bloeise”), maar ook de gespreksdomeinen die jij je toe-eigent. (“adverteren in Facebook”) Heb je concurrenten op de hielen? Zet ook meldingen in voor hen.
  • In je bevestigingsmail van je nieuwsbrief vragen of de lezer een dringende vraag heeft. Want er is een reden dat je nieuwe nieuwsbrieflezer zich heeft aangemeld.

 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.