Nederlandse startup voor online reputatiemanagement: Trustier introduceert Trustcoins

brand
handdruk vertrouwen met gezichten op de achtergrond

Nederlandse startup voor online reputatiemanagement: Trustier introduceert Trustcoins

De basis voor elke relatie is vertrouwen. Rating- en reviewsystemen hebben echter hun beperkingen, en Trustier, een Nederlandse startup met ambitieuze plannen, ziet daarin grote kansen. We bekijken het belang van online reputatiemanagement, de Chinese invulling en hoe Trustier precies zal werken.

Zonder vertrouwen blijft elke transactie risicovol. Terwijl je vroeger gewoon terug ging naar die verkoper die je een waardeloos prullaria had aangesmeerd, is dat online heel anders. We googelen, we selecteren en kopen. Vaak bij een aanbieder waar we nog nooit eerder zaken mee hebben gedaan, want producten in je eigen omgeving halen is typisch duurder en omslachtiger. We hebben het nu even niet op voorraad. De online concurrentie heeft al de Kijkshops, V&D’s en Aktiesports uit onze winkelstraten gejaagd.

Als retailer moet je dus ook online, met een volledig aanbod en een scherpe prijs. En je moet ook te vertrouwen zijn. Daarvoor kijken consumenten naar logische én emotionele factoren zoals: bekendheid, Thuiswinkel logo, iDEAL logo, beoordelingen en reviews (lees meer over review marketing), testimonials, genoemde aantal klanten en verkopen, contactgegevens, foto’s en het Kamer van Koophandel nummer. Ben je niet landelijk bekend omdat je geen miljoenen budget voor branding hebt? Dan moet je dat vertrouwen op een andere manier bouwen. Met Trustier kan dat straks op een betere manier.

Trustcoin van Trustier
De doelstelling van de startup Trustier is het “overdraagbaar maken van vertrouwen en het meetbaar maken van betrouwbaarheid van zowel individuen als organisaties.” Daarvoor introduceert het bedrijf Trustcoin: een digitale valuta voor vertrouwen die gebruikers geven aan vrienden, collega’s, klanten, partners en organisaties. En die dat weer doorgeven. Hiermee wordt er een betrouwbaarheidsgraadmeter gecreëerd, de Trust Tier. Het werkt als volgt:

Trust Tier kan straks op allerlei manieren worden gebruikt: bij een sollicitatie, het inhuren van een freelancer, verkopen, handelen of doneren. Het is niet beperkt tot één platform, zoals bij Airbnb bijvoorbeeld. Maar Trustcoins kunnen ook worden teruggenomen, als het vertrouwen beschadigd is. En Trustcoins kun je niet kopen, zoals momenteel bij reviews wel kan en op grote schaal ook gebeurt. Je Trust Tier geeft daarnaast inzicht in hoe mensen en organisaties jou als persoon of organisatie vertrouwen.

De Chinese invulling
Dat er wereldwijd een behoefte is aan een online reputatiemanagement, bewijzen de Chinese plannen voor een sociale kredietsysteem. Vanaf 2020 krijgt elke Chinese burger een bepaalde score op basis van zijn of haar gedrag. Een slechte score? Dan kun je op een zwarte lijst worden geplaatst en allerlei sociale rechten verliezen, zoals naar het buitenland kunnen reizen, toegang tot scholen en sociale voorzieningen, de kans op een goede baan of de mogelijkheid tot het lenen van geld. Criminelen, verslaafden, oplichters, ordeverstoorders of ruziezoekers worden aan de digitale schandpaal genageld.

Dit is gelukkig niet waar Trustier naar toe wil, en nu is China een land van extremen. In China worden mensen die niet tot je netwerk behoren, in principe gewoon al niet vertrouwd. Het sociale kredietplan brengt ook allerlei bureaucratische, technologische en culturele uitdagingen met zich mee. De Chinezen hebben bijvoorbeeld geeneens een woord voor ‘privacy’. En hoever de implicaties zouden kunnen zijn van dit sociale kredietsysteem, bewijst deze satirische aflevering Nosedive van de Britse serie Black Mirror:

Vertrouwen in Nederland
Terug naar het hier en nu van Nederland. Trustier wordt momenteel getest door een honderdtal gebruikers in diverse landen, op basis van uitnodiging. Hiermee willen ze organisch groeien en viraal gaan. Trustier wordt straks gratis voor particulieren. Eind mei is de planning voor livegang en worden de eerste grote bedrijven gekoppeld. Trustier ziet ook toepassingen in politiek, crypto currency, geneeskunde en goede doelen. Voor het valideren van transacties met Trustcoins, gebruikt Trustier blockchaintechnologie, met verifieerbare logs zodat achteraf fouten kunnen worden gevonden en hersteld.

Persoonlijk ben ik benieuwd hoe ze voorkomen dat mensen elkaar zonder echte basis toch Trustcoins geven. Zoals een review voor een vriend met een bedrijf, of twee werknemers die elkaar een LinkedIn referentie geven. En de grootste uitdaging die ik voor ze zie, werd laatst door iemand laatst aangehaald als commentaar op dit artikel over Google reviews. Waarom zou je er mee beginnen als het voornamelijk risico’s met zich meebrengt? Waarom niet op de oude vertrouwde voet doorgaan? Wordt vervolgd.

update per 2021: De startup Trustier heeft het helaas niet gered. 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.