New Retail uit China – Online consumentrend 2019

brand
New Retail uit China - online consumententrend 2019

New Retail uit China – Online consumentrend 2019

Als laatste trend wederom een blik op China, waar Alibaba offline en online retail combineert tot één naadloze ervaring gestuurd vanuit je smartphone. Hiermee bestel je online, check je in wanneer je de winkel binnenloopt, scan je labels voor productinformatie in de winkel en kun je betalen. Of met gezichtsherkenning. De Chinese supermarkt China, onderdeel van Alibaba, is tegelijkertijd ook een fullfillment center. Voor jouw online orders verzamelt een medewerkers in de winkel de producten op jouw lijstje. De verse vis die je daar koopt kun je ook ter plekke laten bereiden door een kok, voor consumptie ter plaatse of bezorging thuis binnen 30 minuten. Het doel? De allerbeste shopervaring bieden aan consumenten. De nieuwe norm.

Vooropgesteld: in China beslaat e-commerce slechts 15% van het Chinese retaillandschap. De rest is dus nog steeds fysiek winkelen. Maar zoals Roland Palmer van Alibaba Benelux tegenover Retailtrends meldt: “In de nieuwe wereld van consumentenverwachtingen verandert dit snel. Onze New Retail-strategie zien we dan ook als een aanjager voor veranderend consumentengedrag.

New Retail komt ook in Nederland, in een Nederlandse vorm uiteraard. Zo kun je nu met de ING-app ook betalen met gezichtsherkenning, werken Geert Beenders en Jumbo aan een gecombineerd winkelconcept dat supermarkt en horeca combineert, gaan IKEA en AH verse maaltijden bezorgen in samenwerking met Thuisbezorgd.nl en opende Bonprix (in Hamburg) een experimentele winkel waarin de mobiel een centrale rol speelt als toegangskaart en afstandsbediening. En wat gebeurt er wanneer consumenten deze verbeterde retailervaringen opdoen? Ze krijgen er voorkeur voor waardoor het speelveld verandert.

Image source:www.alibabagroup.com

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.