Online marketing: de Marketingkraan

brand

Voor welk bedrijf is geld verdienen nou niet belangrijk? En je hebt marketing nodig om omzet te maken. Een gevleugelde uitspraak (van John Warnamak) is: ” “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half”. Dat gaat nog steeds aardig op voor middelen zoals beurzen en drukwerk. Maar niet voor online marketing. Dat biedt je de kennis welk middel wel geld opbrengt en welke niet. En daarmee wordt online marketing de marketingkraan. Meer omzet nodig? Zet de kraan verder open.

Pay per performance

Een opkomende term in online marketing is: pay per performance (kortweg PPP).  Alleen betalen wanneer het iets oplevert. Hoe werkt dat? Een partij krijgt een vaste commissie of bedrag wanneer ze resultaten behalen. PPP komt vooral voor bij affiliate marketing. Bij affiliate marketing gaan andere partijen voor jouw bedrijf en producten  reclame maken. Deze partijen heten affiliates. Via een affiliate netwerk kun je in eenvoudig meerdere affiliates inzetten. Ze kunnen zorgen voor verkeer naar je site (clicks), aanmeldingen voor je nieuwsbrief of offertaanvragen (leads) en online verkoop (sales). De kosten variëren per branche en product, en hangen dus af van wat je concurrenten aan de affiliates bieden. Een affiliate campagne opzetten kan de nodige moeite kosten om goed op te zetten. Ook het onderhouden van contact met affiliates kan tijd kosten én je zal regelmatig extra acties moeten inzetten om in beeld te blijven.

Google Adwords

Iedereen googlet. Iedereen kent dus ook de advertenties in Google: Google adwords.  Hiermee kun je snel, specifiek en afgericht per doelgroep een aanbod doen. In tegenstelling tot wat Google je graag wil laten geloven, is Google adwords inzetten niet zo eenvoudig. Althans, als je geen geld wil verspillen. Daarom is het verstandig om er een betrouwbare specialist bij te halen die al de nodige resultaten heeft neergezet en referenties kan geven. Het mooie van Google adwords is dat je exact kan instellen welke advertentie bij welke zoekactie je laat tonen, in welke regio, op welk tijdstip, met welk apparaat en in welke taal. Je kunt je advertenties ook tonen in sites die Google advertenties tonen, zoals Gmail maar ook een Buienradar bijvoorbeeld.  Je stelt je advertenties zo goed mogelijk in, laat de campagne draaien en dan ga je optimaliseren. Advertenties die goed scoren meer budget geven en advertenties die slecht scoren weer aanpassen. Wanneer je werkt met een specialist, kun je een doelstelling meegeven, bijvoorbeeld wat een conversie mag kosten in percentage of bedrag.

10 Tips voor Google Adwords

Toch zelf aan de gang met Google ads? Hier 9 echte praktische tips om je goed op weg te helpen:

  1. Google Adwords Voucher: Google heeft een periode lang vouchers voor gratis tegoed uitgedeeld. (Voorheen kreeg je € 75 tegoed bij besteding van € 25, check Google Adwords nu)
  2. Youtube heeft vele filmpjes die Google Adwords uitleggen. Kijk hier naar de Google Adwords video’s van Google Nederland.
  3. Google zelf! Zoek eens 10 dingen op die jij online zou kopen. Of probeer eens deze: Texel hotel de Koog, autoverzekering opzeggen, hypotheek maandlasten berekenen. Deze zoekacties zijn expres met drie of meer woorden: hoe specifieker hoe meer kans op conversie. Kijk bij de advertenties of de zoekwoorden in de titel, de tekst en de link terugkomen.
  4. Per zoekwoord een advertentie: Wil je dezelfde advertentie tonen bij “tentstokken los bestellen” als bij “kampeerwinkel Heerhugowaard”? Dat wordt niet zo succesvol. Per zoekwoord wil je een advertentie tonen waarin dat zoekwoord zoveel mogelijk terugkomt, en dus relevanter is.
  5. Advertentiegroepen: Groupeer je advertenties in advertentiegroepen. kijk voor de structuur van je advertentiegroepen naar de structuur op je eigen site.
  6. Opbouw advertentie: Een veelgebruikte structuur is: zet het product in de titel, zet een speciaal aanbod of een unieke eigenschap (unique selling point) in de tekst,  zet ook een call to action in de tekst. Herhaal het product in de URL. Klinkt logisch? Ga zelf nog eens googlen en kijk wie deze opbouw wel en wie niet gebruikt.
  7. Exacte match: hier gaat het vaak mis. Wanneer wordt je advertentie getoond? Kies je voor een ‘broad match’ (brede match) dan wordt je advertentie ALTIJD (!) getoond wanneer dat keyword wordt gebruikt. Stel je verkoopt voetbalshirts. Wil je dat je advertentie getoond wordt bij ‘voetbalplaatjes’ of ‘tafelvoetbal’?
  8. Uitsluiten: op welke zoekwoorden wil je totaal niet dat je getoond wordt? Dit zet je bijvoorbeeld in wanneer je geen volledig aanbod hebt. Bijvoorbeeld je wilt wel gevonden worden op “Kleding Alkmaar” maar niet op “Kleding Alkmaar reparatie”. Het woord om uit te sluiten is dan ‘reparatie’.
  9. Landingspagina: Je klikt op een advertentie voor een product en je komt op een algemene pagina waar je opnieuw moet zoeken. De meeste mensen klikken weer terug naar Google en gaan naar het volgende resultaat. Zorg voor een goede match op de landingspagina. Dat betekent dat de keywords in de advertentie zoveel mogelijk terugkomen op de pagina. Zoek je op ‘Renault APK’ dan wil je dus niet op een algemene APK pagina terechtkomen.
  10. Google Adwords bureau. Google maakt adverteren via Google wel erg gemakkelijk. Misschien wel té gemakkelijk, want één ding is zeker bij Google Adwords: het advertentiegeld gaat volledig op. Maar haal je er ook het maximale uit? Overweeg daarom een Google Adswords bureau om het adverteren via Google volledig te laten regelen. Je betaalt een vast bedrag per maand en krijgt maandelijks een rapportage van de resultaten.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.