Wat online marketing voor de tuinbranche kan doen

brand

Als je denkt aan een tuincentrum, denk je misschien niet als eerste aan online marketing. Toch is online marketing ook in de tuinbranche een belangrijke tool om nieuwe klanten te werven en om meer omzet te genereren. De tijd van visitekaartjes is nu echt voorbij: de klant vindt het tuinbedrijf op het internet. Maar hoe zorgen tuincentra, hoveniers, bloemisten en leveranciers er nu voor dat ze worden gevonden?

Focussen op doelstellingen

Bedenk allereerst op welke doelstellingen je je wilt focussen. Wat wil je bereiken met de website? Uiteraard, nieuwe klanten verwerven, maar misschien wil je ook informatie toevoegen, of worden er ook producten verkocht. Daarnaast is het goed zichzelf de vraag te stellen: “Waarop wil ik worden gevonden?”

Een goed vindbare website wordt gevormd door pagina’s met titels waar potentiële bezoekers op zoeken. Bij een tuinbedrijf zou men bijvoorbeeld kunnen zoeken op ‘Kosten groendak’, of ‘Drassig gazon’. Er wordt bijna altijd gezocht op een probleem dat opgelost moet worden. Zelden wordt er direct gezocht op de naam van het bedrijf. Dat komt doordat de naam van het bedrijf van tevoren nog niet bekend is bij de klant. De enige uitzondering hierop is als men op zoek is naar openingstijden of contactgegevens van een specifiek bedrijf.

Het is belangrijk dat het probleem van de klant in heldere taal is uitgelegd. Zorg ervoor dat de klant het probleem herkent en schrijf over de oplossing. In sommige gevallen leg je uit wat het bedrijf voor de klant kan betekenen. Deze teksten worden het visitekaartje van je bedrijf, dus nauwkeurigheid is geboden. De teksten moeten niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook taalkundig verzorgd zijn. Het is een verstandig idee een specialist in te huren.

Maak een goede indruk met een actuele website

GardenConnect online marketing voor tuincentra

Een hoveniersbedrijf rijdt rond in een mooie hoveniersbus. Logisch: je bent veel op pad en wil graag worden gezien. Het telefoonnummer staat erop en ook de URL van de website is vermeld. In de file wordt de naam van het bedrijf opgeschreven en bij thuiskomst bezoekt men de website – en ziet dan dat het laatste nieuwsbericht uit 2010 komt en het design rechtstreeks uit 2001 komt. De bezoeker klikt de website weg en gaat op zoek naar een ander bedrijf. Geen goede eerste indruk!

Zorg ervoor dat de website up-to-date is. De meeste ondernemers maken het zichzelf makkelijker door voor een content management systeem (CMS) te kiezen. Het systeem van Garden Connect is een goed voorbeeld hiervan. Dit systeem is open en heeft bovendien meer dan 25 integraties met Amazon, Kiyoh, Tradetracker, RetailVista en Bol.com.

Specialisten

Online marketing werkt in de tuinbranche heel anders dan bij een willekeurige webshop. Waar bij een kledingwinkel wordt gefocust op een product, wordt hier veel meer gefocust op het oplossen van een probleem. Om een website juist in de markt te zetten, is het verstandig op zoek te gaan naar een specialist. Zorg ervoor dat de specialist van jouw keuze ook meteen affiniteit heeft met de tuinbranche. Dan weet je zeker dat ook de content klopt.

Een website wordt neergezet volgens de laatste technieken. Maar die veranderen continu. Zo moet een site vandaag de dag responsive, snel en veilig zijn. Want anders laat Google je website volledig links liggen, en daar komt het meeste verkeer vandaan. Typisch laten bedrijven hun website verouderen, of passen houtje touwtje wat snelle oplossingen toe. Daarmee mis je echter belangrijke updates en de nieuwste marketingtoepassingen. Kort gezegd: een website is net als een plant en heeft aandacht en voeding nodig om te kunnen groeien.

Meer bereik en omzet

Als de website stevig is neergezet en er relevante, aansprekende content te vinden is, kun je gaan nadenken over manieren om het bereik en de omzet te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van Bol.com om producten te promoten. Met RetailVista kun je juist allerlei processen met elkaar verbinden. Op die manier bedien je je klant beter en komt deze terug.

Het gaat allemaal om het bedienen van de klant. Zorg ervoor dat er iets te vinden is. Niet iedereen is uitgerust met een vlotte pen, waardoor het verstandig kan zijn om het uit te besteden. Dat vraagt inderdaad een investering, maar dit is wel een investering die zichzelf terug zal verdienen.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *