
Online marketing: vier trends in 2020
Online marketing (of soms digital marketing genoemd) is de levensader voor ontelbare moderne ondernemingen. Niet voor niets is deze vorm van marketing één van de vormen die het meest in ontwikkeling en gevoelig voor trends is. De technologische ontwikkelingen in de online marketing volgen elkaar in rap tempo op en dat zal in 2020 niet anders zijn. Vier trends gaan het online marketinglandschap in 2020 definiëren.
De groei van voice
Voice of virtual assistents: ze schieten als paddenstoelen uit de grond en zorgen ervoor dat consumenten wereldwijd beginnen te wennen aan het fenomeen. Het is niet meer gek om te spreken tegen je Alexa, je Siri of je Google Assistent. Een jaar of vijf geleden was het misschien nog een gimmick die voornamelijk werd gebruikt door pubers op een schoolplein, die Siri geinige vragen stelden en dan dubbel lagen om de antwoorden. Tegenwoordig is voice een serieuze manier waarop mensen zoekopdrachten starten en op zoek gaan naar producten en diensten. Google Assistent wordt inmiddels door meer dan vijfhonderd miljoen mensen gebruikt en dat zijn geen vijfhonderd miljoen pubers. Het feit dat mensen via voice ingrijpend afwijkende zoekopdrachten starten dan ze via getypte tekst zouden doen – langer, specifieker en met open vragen – opent voor de online marketeer geheel nieuwe deuren én uitdagingen.
Artifial intelligence
AI: na voice nog zo’n enorm concept dat onze toekomst onuitwisbaar gaat veranderen. Waar voorheen de marketeer volledig aan de knoppen zat en bepaalde hoe een online marketingcampagne er uitzag, is hij in de toekomst bezig met het perfectioneren van het proces van machine learning. De marketingmachine was vroeger wellicht een beeldspraak; in de (nabije) toekomst wordt het realiteit. AI gaat een dusdanig grote impact op onder meer online marketing hebben dat het lastig is om al te ver in de toekomst te kijken. De enige rem die de ontwikkeling van AI nog lijkt te ondervinden, is de ethische discussie over de impact van AI op de maatschappij. Want willen we dat wel, overal om ons heen geconfronteerd worden met marketingcampagnes die specifiek op onze persoonlijke eigenschappen, karakters en interesses zijn afgestemd? Eén ding is zeker: de ontwikkeling is niet te stoppen en komt er ook in 2020 weer aan.
Meer video, minder tijd
Honderd jaar geleden dacht de mensheid dat er in de toekomst alleen nog vrije tijd zou zijn. Machines zouden het werk doen en de mens kon ontspannen. De waarheid is dat we alleen maar drukker zijn geworden en meer werken, ondanks alle technologische hulpmiddelen die ons ter beschikking staan. Niemand leest mede daarom nog uitgebreide brochures of prospectussen. We handelen op basis van emotie en eerste indrukken. Het belang van video en video marketing groeit daarmee ieder jaar. Online marketingcontent bestaat het liefst uit korte, bondige content waarmee je razendsnel je boodschap overbrengt. Meer video in minder tijd, dat lijkt het devies in 2020 te worden.
Big data
Tot slot, hij ligt enigszins besloten in de opkomst van AI: big data. We worden steeds beter in staat om menselijke gedragingen om te zetten in data en ervan te leren. De online marketeer is 52 weken per jaar bezig met het verrichten van metingen en het uitvoeren van tests om campagnes te optimaliseren. De enorme bak met data groeit, vooral bij grotere bedrijven, met de dag. Uiteindelijk gaat die bak data de voedingsbodem voor massale machine learning zijn, maar tot die tijd is het aan de online marketeer om data om te zetten in campagnes en slimme oplossingen. Vooral als je niet bij één van de grootste marktspelers (denk aan de Amazons van deze wereld) werkt, is dit één van je enige wapens om niet op de middellange termijn weggeblazen te worden door alsmaar groeiende marktleiders.
Reacties