De perfecte kerst e-mailmarketingcampagne – 31 expert tips

brand
kerst-e-mailmarketingcampagne

De perfecte kerst e-mailmarketingcampagne – 31 expert tips

Gastblog door Megan de Graaf

De feestdagen zijn het hoogseizoen voor winkeliers én online retailers. Met Sinterklaas passeerden de online bestedingen  dit jaar voor het eerst de magische grens van 1 miljard euro. En nu met kerst voor de deur maken velen zich klaar voor de echte stormverkoop. De vraag die retailers zich vaak nog stellen is: hoe kun je het beste op deze drukte inspelen om maximale verkoopcijfers te behalen? 

Met e-mailmarketing zorg je met een kleine investering voor grote resultaten. Dit marketingkanaal is namelijk het enige middel dat persoonlijk en direct op de interesses van de ontvangers kan inspelen. De verstuurde e-mails komen direct in de inbox van de ontvanger terecht, waar de boodschap van volledige aandacht kan genieten. Meer trefzeker dan social media bijvoorbeeld, en E-mailmarketing daarom onmisbaar in aanloop naar de feestdagen.

Het probleem is alleen, veel bedrijven denken hierover precies hetzelfde. De kunst is daarom om een strategische kerst e-mailmarketingcampagne op te zetten waardoor de ontvanger uw e-mail over die van een andere nieuwsbrief verzender kiest.

1. Strategie en planning

Hoe nauwkeuriger de oriëntatie en planning vooraf, hoe groter de kans op succes. Denk eerst na over het doel dat je met de e-mailcampagne wilt bereiken. Hoop je bijvoorbeeld op verhoogde inkomsten of zijn meer websitebezoekers voldoende? Verdiep je daarna in de ontvanger. Wie is de ontvanger, welke uitdagingen ondervindt deze persoon en waar is degene naar op zoek?

Voor de planning en strategie helpt het om de resultaten van voorgaande e-mailmarketingcampagnes te evalueren. Voor welke verzonden e-mails waren de open-, klik- en conversieratio het best? Welke inhoud was voor de ontvangers het meest interessant? Soms beschikken e-mails over een goede openratio, terwijl bij andere e-mails de conversieratio veel hoger ligt. Door al deze factoren mee te nemen in de nieuwe strategie, creëer je dit jaar een nog succesvollere e-mailmarketingcampagne.

De campagne moet zo gedetailleerd en specifiek mogelijk zijn. In een tijd waar inboxen standaard uitpuilen en informatie voortdurend onze kant op komt, is relevante, persoonlijke informatie de enige manier om tussen de menigte op te vallen.

Wissel daarom de soorten mailings af. Stuur niet alleen cadeautips en onmisbare deals, maar denk bijvoorbeeld ook aan nieuwsbrieven over product updates, wedstrijden of georganiseerde evenementen. Je kunt de ontvanger ook helpen door een herinnering te sturen wanneer de kerstcadeaus uiterlijk bestelt moeten worden om ze op tijd in huis te hebben. Om een nog relevantere e-mail aan te bieden, kun je een voucher voor gratis express verzending meesturen.

2. Design en presentatie

Natuurlijk is uitbundige decoratie een groot onderdeel van de kerstsfeer. Let er echter bij het creëren van de nieuwsbrief op, dat het design feestelijk, maar herkenbaar is. Idealer wijze zijn ook de bijbehorende landingspagina’s in dezelfde stijl als uw e-mail en website vormgegeven. Dit zorgt namelijk voor een naadloze overgang tussen de diverse marketingkanalen en herkenning voor de klant.

Voor het ontwerp van de e-mail kun je onderzoek doen naar de stijlvoorkeuren van de klant. Zijn er speciale decoratie elementen waarmee de ontvanger een emotionele band zou kunnen hebben? Voelt de doelgroep zich meer aangetrokken tot kerstclichés, of is hun motto “less is more”?

Om het design snel en tijdbesparend in elkaar te zetten, kun je gebruik maken van kant-en-klare kersttemplates. Voorgeprogrammeerde templates zijn niet alleen al in een kerstjasje gestoken, maar ook getest op correcte weergave in diverse e-mailcliënten en geheel responsive.

Een vertrouwelijke band met de ontvanger kan opgebouwd worden door de e-mail te personaliseren. Hiervoor deel je de ontvangers eerst op in segmenten, om zo nauwkeurig mogelijke ontvangersgroepen te creëren. Door een persoonlijke aanhef, op maat gemaakte afbeeldingen, individuele productaanbevelingen en echte klantenbeoordelingen spreek je de ontvanger persoonlijk aan en schep je vertrouwen. Start hier al mee tijdens het eerste contact, bijvoorbeeld in de welkomstmailing.

Tenslotte kun je met behulp van automatische follow-up e-mails, zoals een winkelwagen herinnering, in contact met de klant blijven.

3. Testen en optimalisatie

Het is altijd een goed idee om verschillende versies van de e-mail op te stellen en deze met behulp van A/B-testen te vergelijken. Test bijvoorbeeld de afzendernaam (alleen uw bedrijfsnaam versus de naam van een medewerker en uw bedrijfsnaam), onderwerpregel (kort versus lang, diverse CTA’s en het gebruik van symbolen) en inhoud (verschillende producten).

Wanneer je de winnende e-mail hebt gekozen, moet deze ook getest worden op een correcte weergave in verschillende e-mailclients en eindapparaten. Met een responsive design wordt de e-mail niet alleen op desktop, maar ook op mobiel en tablet leesbaar weergeven.

Plan tenslotte ook in hoe de e-mailcampagnes zullen worden geëvalueerd. Maak na elke verzending een realtime rapport waarin de belangrijkste KPI’s worden weergeven. Hiermee optimaliseer je eenvoudig aan de hand van de voorgaande open-, klik- en conversieratio, de visuele clickmap en de geotracking resultaten de volgende nieuwsbrief.

4. Targeting en verzending

In stap 2 hadden we het al kort over ontvangerssegmentatie. Zo kunnen ontvangersgroepen worden samengesteld aan de hand van overeenkomstige kenmerken als het geslacht, de woonplaats, leeftijdscategorie en het koopgedrag. Wanneer er voldoende gegevens beschikbaar zijn over de activiteit van ontvangers, kun je ook naar actieve en inactieve ontvangers doelgerichte e-mails sturen.

Let bij het inplannen van het verzendtijdstip ook op de locatie en cultuur van de ontvanger. Bevindt de ontvanger zich in Nederland of in een andere tijdzone? Zijn er speciale kersttradities waar op ingespeeld kan worden? Deze kleine details zorgen ervoor dat je opvalt tussen de massa e-mails van de concurrentie.

Voor de verzending zelf wordt aangeraden om regelmatig e-mails te verzenden. Dit voorkomt een absurd hoge bounceratio. Wanneer er uitsluitend met kerst een e-mailcampagne de deur uitgaat, is de kans groot dat veel e-mailadressen onjuist zijn of de inbox vol is. Dit resulteert in een hoge bounceratio, wat het nieuwsbriefsucces sterk beïnvloedt. Je kunt er dan beter voor kiezen om regelmatig relevante e-mails sturen en de bounceratio daardoor consistent en laag houden.
Lees alle 31 expert tips in deze whitepaper van NewsLetter2Go.

DOWNLOAD: E-mailmarketing met MailChimp

Alles wat je nodig hebt voor je eigen gratis nieuwsbrief

E-mailmarketing met MailChimp

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.