Waar plaats je SEO in je bedrijfsvoering?

brand

Scoren in Google is belangrijk en SEO helpt je daarbij. Dat weten de meeste ondernemers nu wel. In de praktijk hebben ze het druk en doen ze weinig aan SEO tot een zeker moment. Dan willen ze alles weten: waarom, hoe en wat. Maar na de waarom en vóór de hoe zit nog de waar. Waar plaats je SEO precies in je bedrijfsvoering? 

In mijn nieuwe SEO-workshop laatst kwam die vraag in verschillende vormen naar boven: wanneer zet je SEO in? Wat zijn je alternatieven? Moet je nou je marketing aanpassen aan je SEO of andersom? Dit artikel geeft je handvatten om voor jezelf te bepalen waar je SEO in je bedrijf kan plaatsen.

Zijn je klanten online?

Die vraag is belangrijker dan de vraag: maken jij of je concullega’s online omzet. Want vandaag de dag gaat het niet alleen maar om omzet. Het gaat ook om naamsbekendheid, informatie, interactie en service. Als jouw klanten online aanwezig zijn – en ja dat zijn ze, (tenzij je nu net een bedrijf hebt dat mensen voor het eerst online helpt) – dan is het voor je marketing belangrijk om ook online aanwezig te zijn. Voila: de behoefte voor een website.

Kennen jouw klanten jou?

Een oefening: noem de websites van: supermarkt AH, uitzendbureau Adecco en voetbalclub Ajax. Ik noem de namen al en je weet direct de URL’s: Ah.nl, Adecco.nl en Ajax.nl. Die blauwe supermarkt, dat rode uitzendbureau en die rood-witte voetbalclub hadden je ook op weg geholpen. Dat heet branding: in hoeverre je een merk of bedrijf kent én weet waar ze voor staan. Een publieke bestemming, zoals de Helderse Vallei waar ik mijn workshops geef bijvoorbeeld, wordt vanzelf gevonden door zijn klanten.

Biedt jij waar je doelgroep behoefte aan heeft?

Een aannemer biedt ook service. Een kapper biedt informatie over openingstijden, producten en behandelingen. Een tekstbureau laat zijn werk zien. Kortom: jouw klanten willen méér dan alleen op die koopknop drukken. Ze willen informatie waarop ze besluiten kunnen maken. Helpt deze aannemer me ook achteraf? Kan ik bij deze kapper donderdagavond mijn haar blonderen? Schrijft dit tekstbureau ook B2B? Daarom vul je je website met pagina’s met de informatie waar je klanten behoefte aan hebben.

Onbekend bij je doelgroep?

Dit is de crux. Als een potentiële klant niet een specifiek bedrijf weet dat zijn vraag kan beantwoorden, gaat hij online zoeken. En 93 procent van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt Google. Voor sommigen producten en diensten wordt Google heel weinig gebruikt, zoals de dagelijkse boodschappen bijvoorbeeld, en voor sommige producten en diensten wordt Google heel veel gebruikt, zoals reizen, media en kleren. Kijk maar hoe jezelf iets online koopt.

Ben je uniek?

Verkoop jij unieke producten of biedt jij unieke diensten? Dan is het voor jouw doelgroep slechts een kwestie van jouw bedrijf die eerste keer vinden. Zoals bijvoorbeeld restaurant en whiskybar het Kompas in Den Hoorn op Texel. Er is geen andere whiskybar met meer dan 2800 Schotse single malts. Hun website is hopeloos verouderd, maar dat geeft niet. Je wil niks anders, als whiskyliefhebber.

…..Of zit je in een markt?

Het is een forse uitdaging om uniek in je aanbod te zijn …. waar ook echt behoefte aan is. (die strategie heet overigens de Blue Ocean Strategy) Een typische marketingadviseur, kledingwinkel of online brillenshop zit dan ook in een markt. Er zijn meerdere aanbieders, die enigzins van elkaar verschillen maar die niet geheel uniek zijn. Dat is helemaal niet erg (probeer maar eens op korte termijn een stukadoor te vinden bijvoorbeeld), het betekent alleen dat je moet concurreren. Oei.

Online concurreren

Wanneer liep je voor het laatst op een markt? “Bloemkolen! Verse bloemenkolen te koop! Bloemkolen 1 euro!” wordt afgewisseld met “Oesterzwammen en champignons! Kom op mensen, wie helpt me dr vanaf?” Online is het niet anders. Alleen online zitten de gebruikers aan de knoppen. Zij zoeken online naar informatie voor hun vragen en problemen, vinden meerdere sites en gaan vergelijken. Nu hebben we het over online marketing. Hieronder valt online adverteren zoals Facebook ads en Google adwords, sociale media, affiliate marketing…. en SEO. Oftewel: zoekmachinemarketing.

SEO drie keer woordwaarde scrabble

Concurreren in Google

Sta jij bovenin in Google? Dan krijg je meer kliks dan de concurrent die niet eens op de eerste drie pagina’s staat. Natuurlijk moet jouw site wel de bezoeker echt helpen met zijn vragen of behoeften. Anders klikt ie net zo lief door naar de volgende concurrent.

Hoe zet je je bedrijf in de markt op Google?

Het antwoord op die vraag is natuurlijk SEO: je gaat de informatie op je website zo omschrijven dat:

  1. Google jouw informatie gemakkelijk kan vinden én interpreteren. Dat laatste betekent dat Google snapt wat je doet, welke informatie je aanbiedt en daarom jouw site kan koppelen aan een specifieke zoekopdracht.
  2. Jouw klant ook echt geholpen wordt! Dat vindt Google trouwens veel belangrijker dan dat je aan Google denkt. Google doet daarom veel moeite om te kijken wat mensen van je website vinden. Klikken ze direct weer door? Delen ze het op social media? Linken ze ernaar toe?

Moet ik wel SEO inzetten?

We zitten nu eigenlijk op de marketingvraag: moet ik wel marketing doen? Het antwoord vind je in mijn definitie van marketing: het zo efficiënt mogelijk gebruiken van bedrijfsmiddelen (geld en tijd) om de marketingdoelstellingen te behalen. Als jij zonder marketing en met alleen mond-tot-mond reclame prima draait als bedrijf: houden zo. Want marketing kost tijd, aandacht en geld. Komt de handel niet aanwaaien, dan heb je marketing nodig. SEO is een efficiënt marketingmiddel omdat:

  • In principe zijn de inspanningen voor SEO eenmalig en de opbrengsten (kliks via Google) blijven doorlopen. Zeker in vergelijking met online adverteren is dit een hele grote plus.
  • Het gaat om je eigen website. Die heb je volledig in eigen beheer (met hulp van je webbouwer en online marketeer), in vergelijking met Facebook waar je berichten steeds minder bereik opleveren bijvoorbeeld.
  • Je hebt de keuze of je zelf aan de gang gaat (eventueel na een workshop) of dat je het uitbesteedt. Tijd of geld.

Richt ik mij op mijn product of doelgroep?

Ben je de groenteboer van de wijk? Of verkoop je vergeten groenten? De groenteboer van de wijk zal zijn aanbod aanpassen aan de mensen in de wijk. In een wijk met bijvoorbeeld veel Surinamers zullen paksooi, kouseband en oker gretige aftrek kennen. Als je vergeten groenten verkoopt dan zul je moeten bepalen wie nou je doelgroep is, en dat zal verder moeten gaan dan ‘mensen die vergeten groenten kopen’.

Naar SEO vertaalt zich dat als volgt: of je wil weten welke zoekwoorden jouw specifieke doelgroep gebruikt, of je gaat veelgebruikte zoekwoorden gebruiken die bij jouw aanbod passen. Dat laatste kan dus betekenen dat je haarbehandeling ‘blonderen’ in de markt gaat zetten als ‘haar bleken’. Je past de informatie aan naar de behoefte van de massa. En als je je juist richt op een specifieke doelgroep, dan zul je het zoekgedrag van specifiek die groep moeten gaan bepalen. Veel bedrijven maken geen keuze en kiezen voor een mix. SEO helpt je met het afstemmen van je product en marketing op je doelgroep.

Wanneer doe ik aan SEO?

SEO is een efficiënt marketingmiddel wanneer:

  • Je doelgroep online zit;
  • Je concurentie hebt en niet volledig uniek bent;
  • Je bedrijf behoefte heeft aan meer handel én bereid bent daar in te investeren;

De voornaamste voorwaarde is dat je iets aanbiedt waar een behoefte naar is. Er moet al naar worden gezocht. Met SEO kun je geen behoefte creëren.

Wanneer doe ik niet aan SEO?

Je doelgroep zit echt niet online. Of je aanbod is echt uniek in de ogen van je doelgroep. Je hebt het te druk met werken en je hebt geen behoefte aan meer werk. Of wat je aanbiedt moet je echt verkopen en er wordt gewoon niet naar gezocht op Google.

Waar moet ik SEO plaatsen in mijn bedrijfsvoering?

SEO is het domein van de online marketeer. Online marketing valt onder marketing. Wie doet in jouw bedrijf de marketing? Wie zorgt er voor meer handel? Die gaat dan ook over SEO.

Ah, maar de webbouwer dan? Die bouwt websites. En zorgt voor een technisch werkende website die voldoet aan alle hedendaagse eisen (responsive website, snelheid, robots.txt, site map, 301’s bij nieuwe website, etc) Die eisen zijn van belang voor Google, maar dat is slechts een klein deel. De webbouwer gaat niet over content, zoekwoorden, links óf specifieke technische aanpassingen die álleen voor Google zijn (https en canonical bijvoorbeeld).

De meeste webbouwers leveren alleen een website op. Met een service contract zorgen ze ervoor dat de site blijft werken en soms zetten ze ook de content erop. Maar dat is nog steeds geen SEO.  Een goede webbouwer (en die zijn er gelukkig) weet van SEO en zal hier meedenken, soms zelfs proactief. Maar in de praktijk kom ik die niet altijd tegen.

Hoe start ik met SEO?

Heb je een duidelijk gevoel waar SEO past in je bedrijfsvoering? Dan kun je de volgende stappen ondernemen. Begin met een zoekwoordonderzoek om te bepalen welke zoekwoorden worden gebruikt en interessant zijn voor jou. En pas die zoekwoorden vervolgens toe in je website. Doe een website check op snelheid, mobielvriendelijkheid, veiligheid en dubbele content. Gebruik Google Search Central (voorheen: Google Webmaster Tools). Zorg voor links en regelmatige content. Wil je meer gestructureerd beginnen? Volg dan de Workshop Starten met SEO.

Opvallen in Google Workshop Starten met SEO

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.