Privacy naar waarde – Online consumentrend 2019

brand
privacy - online consumententrend 2019

Privacy naar waarde – Online consumentrend 2019

De AVG zette privacy op de agenda bij heel veel bedrijven en daardoor werd het ook een “ding” voor het publiek. De e-privacyverordening (ePV) – al eerder uitgesteld en nu ter bespreking op 7 juni 2019 – gaat straks nog een paar stappen verder. Al is het maar omdat de AVG een algemene wet betreft en de ePV een bijzondere wet is die altijd voorrang krijgt. Maar los van de cookiewall en het commercieel gebruik van gegevens, is de vraag wat de consumenten nou van al deze heisa vinden. De privacy monitor 2018 deel I door de DDMA bericht: Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar.

  • Zorgen: Voor 65% van de Nederlanders is online privacy een groot punt van zorg. Volgens onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens maakt zelfs 94% zich zorgen over de bescherming van zijn persoonsgegevens. Specifiek gaan deze zorgen over misbruik, toegang door onbevoegden en dat gegevens in de verkeerde handen vallen. Vooral over online winkels (35%), techbedrijven (25%), overheden (26%) en banken en verzekeraars (25%) maakt men zich “zeer veel zorgen”. Deel twee van DDMA’s privacy monitor meldt dat 50% van de Nederlanders zich niet comfortabel voelt met het idee dat bedrijven sommige gegevens ontvangen in ruil voor gratis online producten. Precies wat Facebook doet bijvoorbeeld, dat volgens Newcom’s Nationaal Social Media Onderzoek 2019 in 2019 640.000 minder gebruikers heeft dan het jaar ervoor. Waarom? Mensen die geen gebruik meer maken van Facebook aan: 40% vertrouwt Facebook niet en 16% geeft het nieuwe privacybeleid als reden. Toch neemt het gebruik van Instagram en WhatsApp (óók Facebook) fors toe in 2019.
  • Handelen: De privacy monitor 2018 deel I meldt dat 78% van de Nederlanders “niet veel, niet weinig” of “weinig” of “zeer weinig” weet over privacyrechten. Recht op dataportabiliteit is bijvoorbeeld bij 51% bekend. Slechts 12% zegt weleens gebruik te hebben gemaakt van zijn privacyrechten, 88% dus nooit. Toch zijn Nederlanders wel bewust van de waarde van hun privacy. Deel II van de privacy monitor meldt namelijk dat 53% van de Nederlanders bewust is dat zij in een data-economie leven waarbij het online delen van persoonlijke informatie een onderdeel is. 80% vindt dat het bedrijfsleven meer profiteert van de ruil en 57% is ontevreden over wat zij aan diensten terugkrijgen.

Maar naast gebruikers en adverteerders, zijn er ook nog providers: de bedrijven die zorgen voor internettoegang. Dat zijn de makers van je telefoon of besturingssysteem, je browser of je internetprovider. Zo introduceerde Apple dit jaar ITP 2.1: Intelligent Tracking Prevention 2.1. Gebruik je Apples browser Safari, dan worden first-party cookies automatische geblokkeerd na zeven dagen. Het volgen van gebruikers wordt daarmee wereldwijd enorm beperkt, gezien 30% Safari gebruikt en 10% Firefox, dat een soortgelijke maatregel aankondigde.

Gartner benoemde digitale ethiek en privacy dan ook uit tot een van de top tien strategisch technologische trends van 2019. De marktonderzoeker schrijft:

Mensen maken zich in toenemende mate zorgen over de manier waarop hun persoonlijke informatie wordt gebruikt door organisaties in de publieke en private sector, en de weerstand zal alleen maar toenemen voor organisaties die deze problemen niet proactief aanpakken.

Ericsson meldt hetzelfde in het rapport 10 hot consumer trends: meer dan 45% van de Europese consumenten denkt dat apps gegevens over hen verzamelen, zelfs als ze de app niet gebruiken. 59% zegt dat we wereldwijde principes voor de bescherming van persoonsgegevens nodig hebben.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.