4 salon online marketing tips voor meer klanten

brand
mevrouw in stoel bij een salon

4 salon online marketing tips voor meer klanten

4 salon online marketing tips voor meer klanten

Hoe goed je salon ook is, als mensen niet weten dat hij bestaat, dan komen ze niet. Om er als salon uit te springen is niet zo makkelijk. Toch kun je met online marketing je bereik een stuk vergroten, en zo meer mensen over de drempel krijgen. Hier geven we je vier tips om als salon online je zichtbaarheid en aantrekkelijkheid te vergroten.

Meld je aan voor online registers

De meeste potentiële klanten zullen als eerste online kijken, voordat ze daadwerkelijke een salon binnenstappen. Je doet het zelf vast ook: als je op zoek bent naar een bakker in de buurt, dan vraag je eerst aan Google wat er allemaal in de omgeving te vinden is.

Je wilt zeker in het lijstje staan wanneer iemand op zoek is naar een lokale beautysalon of kapper. Beheer je account bij Google Mijn Bedrijf, maar kijk ook naar aanwezigheid op Yelp, Facebook en de Telefoongids.

Een belangrijk aspect van online profielen is de reviews die mensen er kunnen achterlaten. Het staat erg proactief wanneer je als bedrijf deze reviews monitort en, wanneer relevant, beantwoordt. Je wilt zeker de negatieve reviews in de gaten houden (en eventueel verwijderen), aangezien deze een enorme impact op het imago van je bedrijf kunnen hebben.

Andersom kunnen een aantal laaiende referenties wonderen doen. Wees niet bang om bestaande klanten te vragen een goed woordje voor je te doen online. Je kunt er zelfs voor kiezen om in ruil voor een review een korting of een extraatje bij een behandeling aan te bieden, en zo al snel online ook een goede indruk te maken.

Kijk uit naar samenwerkingen

Wanneer je graag nieuwe klanten wilt aantrekken, dan kan het lonen om een samenwerking aan te gaan met andere lokale bedrijven. Je kunt wellicht een behandeling in een pakket laten opnemen, waarin bijvoorbeeld ook een lokale bioscoop, restaurant en winkel meedoen. Je zit niet in elkaars vaarwater qua service, maar kunt juist wel profiteren van de aantrekkingskracht en het bereik van ieder.

Een optie is ook om mee te doen aan online veilingen of kortingswebsites. Je zult er uiteraard een hoop koopjesjagers mee binnenhalen, maar als je ook maar een paar van de nieuwkomers zo’n goede ervaring kunt bieden dat ze nog een keer komen, dan heb je al snel je rendement eruit.

Sociale media

Hoewel sommige online platformen de laatste tijd wat minder positief in het nieuws zijn geweest, is sociale media nog steeds een onovertroffen marketing tool. Het is wel goed om, voordat je lukraak profielen gaat aanmaken, eerst naar je doelgroep te kijken. Identificeer vervolgens een of twee platformen waar jouw droomklanten uithangen en leg daar je focus op.

Het bijhouden van sociale media kanalen, waarbij je ook daadwerkelijk waarde biedt en omgekeerd waarde eruit haalt, vergt veel tijd en aandacht. Lopen ze echter eenmaal goed, met veel volgers en interactie, dan kun je de kanalen wel weer mooi gebruiken voor het vergroten van je bereik. Je kunt er speciale promoties op delen, prijsvragen uit schrijven, klantonderzoek doen en uiteraard bestaande klanten uitnodigen jouw diensten met vrienden en familie te delen.

Tot slot zijn sociale media, zeker de platformen die vooral op foto’s gebaseerd zijn (zoals Instagram en Pinterest), uitermate geschikt om je kunsten mee te tonen. Post geslaagde kapsels dus met trots, mits de klant er toestemming voor geeft uiteraard, en laat het zo een visitekaartje van je salon zijn. Je zult binnen no-time nieuwe klanten op de stoep hebben staan, die ook dat ene model willen hebben dat ze bij een vriendin van een vriendin op haar profiel hebben gezien.

Een goede website

Heb je eenmaal een aantal kanalen voor potentiële klanten uitgezet om jou te bereiken, dan heb je ook een doelwit nodig. Voordat klanten een afspraak maken voor een bezoek, zullen ze toch nog even op de website willen kijken en ook verwachten dat je deze hebt. Een goede salon website laat duidelijk zien welke behandelingen je biedt, wat een klant kan verwachten bij een bezoek en hoe ze een afspraak kunnen maken.

Wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuwe kapper, dan kan dat soms spannend zijn. Het vergt veel vertrouwen om iemand aan je kostbare haar te laten zitten, en dit vertrouwen wil je voor een groot deel online al wekken. Zorg er dus voor dat je online aanwezig bent, en ook bereikbaar, wanneer er eenmaal de stap wordt genomen om een afspraak te maken bij jouw salon.

Gastblog door Daphne van vanessavanderroest.nl

Jeroen van der Zwet

Jeroen van der Zwet is gastblogger op Bloeise. In het dagelijks leven is hij SEO specialist/content marketeer bij JM Promotions & Promoboer. Deze bedrijven leveren bedrukte promotiematerialen, relatiegeschenken en give-aways voor de B2B markt.
Alle artikelen van Jeroen van der Zwet

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.