SEO: De nieuwe ogen van Google

brand
SEO: De nieuwe ogen van Google

SEO: De nieuwe ogen van Google

Google is groot geworden met de missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. Daarvoor indexeert Google alle mogelijke data online met een geautomatiseerd programma: Googlebot. Dat programma was tot voor kort altijd blind: het zag websites niet zoals gebruikers die zien. Tot voor kort. De laatste Google ontwikkelingen op een rij.

De persoonlijke ervaring

Google heeft zich altijd gericht op het leveren van een optimale gebruikservaring. Websites die op een onnatuurlijke manier tussen de zoekresultaten verschijnen, geven de gebruiker niet wat hij zoekt. Daarom is het Webspam team onder leiding van Matt Cutts altijd bezig met het weren van ongeoorloofde SEO praktijken. Richt je op de gebruiker en de rest komt vanzelf, is daarom het motto van Google.

Blinde gebruikers

Een goede SEO praktijk is om je website ook toegankelijk te maken voor blinde gebruikers. Die browsen het internet met stemsoftware: het leest de titel van een pagina op, de kopjes, de links. De blinde gebruiker roept een commando om naar een link te gaan en de stemsoftware leest alles op die pagina op. Is een blinde gebruiker bijvoorbeeld op zoek naar de eerst datum van de Kaasmarkt in Alkmaar, en komt hij op een pagina met de titel ‘Kaasmarkt’, dan weet hij nog niet direct of hij goed zit; hij moet de hele tekst afluisteren. De titel ‘Kaasmarkt Alkmaar’ zegt veel meer. Woonplaatsen noemen is dan ook goede SEO methode (Venice update).

Googlebot ziet opmaak

Per 27 oktober ziet Googlebot ook de CSS en Javascript bestanden van een website. De opmaak (vetschuin) wordt hiermee aangestuurd, en ook alle extra interactie en applicaties die Javascript mogelijk maakt. Beiden zijn namelijk onderdeel van de persoonlijke ervaring die Google graag optimaliseert.

Om je website goed te laten blijven scoren in Google, moeten de CSS, Javascript en afbeeldingen gezien kunnen worden door Googlebot. Dat vergt een aanpassing in je Robots.txt bestand dat Googlebot instructies geeft over je website.

Googlebot ziet afbeeldingen

Voorheen kon er van alles op een afbeelding  staan, maar Google keek alleen naar de teksten erom heen: de titel van het bestand, de alternatieve tekst (alt-image) en de context van de pagina. Een foto van een hond kon zo dus geïndexeerd worden als een foto van kat. Op 17 november maakte Google bekend dat ze een zelf lerend programma (een ‘Neural Image Caption Generator’) zover hebben gekregen om foto’s accuraat te kunnen beschrijven.

Googles machine learning to see pictures

Hiermee kunnen blinde gebruikers dus een veel betere gebruikerservaring krijgen: ze zijn niet meer afhankelijk van de teksten eromheen. De uitdaging die de onderzoekers getackled hebben, is niet alleen wat er op de foto staat, maar ook wat er op de foto gebeurt: hoe verhouden de objecten zich tot elkaar? Google participeerde al eerder aan de ‘ImageNet large-scale visual recognition challenge’ (ISLVRC2014) en gaf duidelijk aan:

“These technological advances will enable even better image understanding on our side and the progress is directly transferable to Google products such as photo search, image search, YouTube, self-driving cars, and any place where it is useful to understand what is in an image as well as where things are.”

Googles descriptions of images

Wat betekent dat voor SEO? Geen gestunt meer met de alt-image tag: staat er een hond op de foto, dan moet er ook ‘hond’ staan in de alt-image tag. Figments.com verwacht daarom ook snel een update in de Google algoritme.

I’m not a robot

CAPTCHA. Je kent ze wel: de nummerbordjes of uitermate wazige cijfers en letters die je mag overtikken. Om te bepalen of je een spamrobot bent (die alleen maar onzin uitkraamt en de boel vast laat lopen) of een echt persoon die contact zoekt via een formulier. Met het overtikken van talloze nummerbordjes en woorden helpen we met het digitaliseren van foto’s en scans: Google weet zo de echte huisnummers van Google Streetview foto’s en ingescande oude boeken worden zo digitaal doorzoekbaar gemaakt.

Recaptcha_anchor@2x

Nu erkent Google dat Artificial Intelligence technologie tot wel 99,8% accuraat CAPTCHA’s kan lezen. Goed nieuws voor iedereen die doodmoe is van dat overtikken (vooral als er dan weer een verplicht veld of incorrecte data melding is dat je alles opnieuw laat doen). Voor Google betekent het een vernieuwing van CAPTCHA’s: een handig aanvinkveldje. Met eventueel een extra test: match de kat met katten.

I am not a robot cat_captcha

Nieuwe ogen van de gebruiker

En daar zie je direct de uitdaging van Google: ze onderzoeken zelf software die ook dat kan doen. Als die software vrij beschikbaar komt, en dat is een kwestie van tijd dankzij de wonders van internet, krijgen we dus te maken met echte datavervuiling. We kunnen dan niet meer echte bezoekers onderscheiden van software. En het gaat het nog interessanter worden met de komst van intelligent personal assistants: software die je als gebruiker een opdracht geeft: ‘vind de goedkoopste merk spijkerbroek in de maat 36-34 en kleur donkerblauw’. De gebruiker krijgt dan zelf nieuwe ogen om in te zetten.
Bloeise BeeldmerkMeer weten over hoe je je website kan laten scoren in Google? Neem contact op om de nieuwe mogelijkheden door te nemen of vraag direct een website analyse aan.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.