SEO tekstschrijven: koelbloedig, maar toch aantrekkelijk

brand
Magic of SEO

SEO tekstschrijven: koelbloedig, maar toch aantrekkelijk

Gastblog door Berdien Veldhuis van Internetbureau gett

Weet jij nog het voelde toen je voor het eerst SEO teksten ging schrijven? Was het voor jou ook zo’n enorme overgang, of was je er zo aan gewend? Laat mij je in deze blog vertellen hoe het voor mij was toen ik anderhalf jaar geleden voor het eerst op deze manier ging schrijven. Ik ben benieuwd of je herkent wat ik beschrijf!

Het begon allemaal toen ik de kans kreeg werkervaring op te doen bij een online marketing bureau. Door mijn studies Journalistiek, Geschiedenis en Engels wist ik heel goed dat je op veel verschillende manier kon schrijven. Ik kende het belang van doelgroep, toon, taalgebruik, etc. Toch voelde dit altijd best natuurlijk, want ik had daar nooit te maken met een docent die ons leerde dat we altijd (ik noem maar wat) punt-komma’s moesten gebruiken voor zakelijke teksten, of minimaal 10 keer ons onderwerp moesten benoemen in een essay. Er waren natuurlijk wel regels, maar die waren zelden toepasbaar op elke tekst en elke situatie. Je kan je dus de schok voorstellen toen ik bij dat online marketingbureau hoorde dat alles begon met het zoekwoord en hoe vaak je dat gebruikte. Schreef je niet volgens deze regels? Dan bestond jouw tekst, hoe creatief en intelligent ook, niet voor zoekmachines zoals Google.

De eerste paar weken bij dit bedrijf voelden dus erg vreemd voor me. Het was alsof ik (een rasechte alfa) ineens een wiskundetoets voor mijn neus kreeg. ‘Schrijf binnen 2 uur een blog van 400 woorden waarin 5 keer de zoekwoordcombinatie ‘kachel kopen’ voorkomt, 2 keer als combinatie, 3 keer los.’ Volg je ’t nog? Ik liet me compleet overdonderen door al die cijfertjes en combinaties en kon prompt geen woord meer uit mijn pen krijgen. Alleen ‘kachel kopen’ danste voor mijn ogen.

Foto via Unsplash 

Met wat hulp van een vriendelijke, ervaren collega ging het gelukkig na een tijdje wat beter. Ik kreeg door dat je aan de ene kant gewoon moest gaan schrijven over het onderwerp (natuurlijk met de klant in je achterhoofd, maar dat was ik wel gewend) en dan kwam de rest vanzelf. Maar het einde van het liedje bleef hetzelfde: heel koelbloedig controleren of je wel genoeg zoekwoorden had gebruikt en of ze wel op de beste plekken stonden.

Ik heb er een tijdje aan getwijfeld of deze manier van schrijven wel bij me past, maar ik merk nu dat het langzaam gaat groeien, de aantrekkingskracht van SEO. Deze bijna magische afkorting heeft mij geleerd dat mij geen uitdaging te groot is als het gaat om schrijven. Als ze me nu een wiskunde-tentamen lieten maken, weet ik zeker dat ik er (nog steeds) niets van terecht zou brengen. Maar schrijven? Zelfs voor SEO? Kom maar op!

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

1 Reactie
  • online marketeer schreef:

    Erg waardevolle informatie, ik ga het toepassen!

  • Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.