Social media onderzoek 2016

brand

Whatsapp blijft de grootste en Facebook groeit naar 9,6 miljoen gebruikers in Nederland. Ook YouTube stijgt, maar Twitter en G+ dalen in 2016. Newcom doet ieder jaar onderzoek naar het social media gebruik in Nederland (dank!), hier de meest opvallende cijfers.

Facebookgebruik stijgt

Drie procent stijging tov 2015: 6,8 miljoen dagelijkse gebruikers in 2016 tov 6,6 miljoen in 2015. Slechts 5 procent is afgehaakt en wel om de volgende drie redenen:

  1. Er zitten teveel mensen op waar ik niks mee heb (43 procent)
  2. Ik vertrouw het social media platform niet (36 procent)
  3. Het kost me teveel tijd (33 procent)

Over punt twee: 66 procent van alle social media gebruikers maakt zich zorgen over de doorverkoop van gegevens en 58 procent maakt zich zorgen over hun gegevens. Daarover zeg ik graag: Facebook slaat inderdaad echt alles wat je doet op Facebook, zodat bedrijven daar weer op kun segmenteren en adverteren. Maar Facebook is verder wel een gratis product voor gebruikers. In dat geval ben jezelf het product. (hier meer uitleg bij post over Facebook voorwaarden)

Facebook blijft het belangrijkste voor iedereen: 87 procent zegt dat Facebook het belangrijkst is. Opmerkelijk: bij de mensen die vorig jaar Instagram noemden, zegt 48 procent nu dat Facebook belangrijker is. (Bij Twitter stapten 30 procent over).

Twittergebruik daalt

Twitter levert te weinig op, zegt 35 procent van de Nederlandse Twitteraars die in 2015 stopten. Het kost teveel tijd, zegt 28 procent. Ik voel me er niet meer thuis, zegt 27 procent. Ondanks dat Twitter Nederland dit allemaal tegenspreekt: “….het gebruikersaantal van Twitter ligt “significant hoger” dan in het onderzoek van Newcom wordt gemeten. Andere onderzoeken die meer dan 3 miljoen actieve gebruikers meten zitten “beter in de richting”…” zo stelt Marc de Vries van Twitter Nederland. De berichten dat er flinkwordtgesnoeid. bij Twitter spreken echter boekdelen, niet?  (zelfs al het bericht dat de limiet van 140 wordt losgelaten in september)

Jongeren minder op Twitter (doei!) maar weer meer op Facebook

Vorig jaar daalde het aantal Nederlandse jongeren tussen de vijftien en negentien jaar oud op Facebook met 12 procent. Dit jaar is er weer een stijging met 6 procent. Op Twitter is bij deze groep de daling 48 procent vergeleken met vorig jaar, toen het ook al hard daalde met 26 procent.

Hoi! 80+ers meer op Twitter en Facebook

Vergeleken met 2015 steeg het aantal tachtigplussers op Twitter met 48 procent en op Facebook met 52 procent. Op zich een mooie ontwikkeling om eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan. De groep Facebookgebruikers 65 tot en met 79 jaar is dit jaar met 9 procent gestegen (vergeleken met 23 procent vorig jaar). Alleen de groep 20 tot en met 39 jaar is gedaald met 3 procent. Of deze groep werd kleiner. Of druk druk druk.

Algemene bevindingen

  • Whatsapp is grootste platform in 2016, Facebook en YouTube blijven groeien;
  • Facebook groeit met name onder ouderen, daling onder jongeren stabiliseert in 2016;
  • LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af;
  • Instagram en Pinterest blijven groeien en zijn met name populair onder jongeren;
  • Het gebruik van social media blijft stijgen, zorgen om privacy zijn hoog.

Zelf het onderzoek social media 2016 downloaden? Dat doe je hier via Newcom Media.

Bron afbeelding The Art of Social Media: MKH Marketing

Download nu de gratis Social Media Startersgids

Alles wat je nodig hebt om succesvol te starten met social media voor jouw bedrijf

Download nu de gratis Social Media Startersgids: http://bloeise.nl/wp-content/uploads/2013/12/Social-Media-Startersgids.pdf

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.