Thuiswinkel.org lanceert certificering voor verkopers op platformen

Kopers beter beschermd bij aankopen op platformen
Ede, 3 maart 2020 – Thuiswinkel.org lanceert een certificering voor verkopers op platformen en marktplaatsen. Hiermee kunnen deze verkopers aantonen dat zij aan de geldende wet- en regelgeving voldoen en dat kopers gebruik kunnen maken van klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillenbeslechting. Gecertificeerde verkopers mogen het keurmerk Thuiswinkel Waarborg (voor b2c-verkopen) en/of het keurmerk Zakelijk (voor b2b-verkopen) voeren, inclusief het bijpassende certificaat. Met deze stap wil de belangenvereniging bijdragen aan een betere bescherming van Nederlandse kopers op platformen en marktplaatsen, en verkopers op platformen de mogelijkheid bieden om zich positief te onderscheiden van hun concurrenten.
“Steeds meer zakelijke kopers en consumenten kopen via (inter)nationale platformen en marktplaatsen en steeds vaker verkopen retailers en merken daar hun producten en diensten”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Veel van de in Nederland actieve platformen zijn voor hun eigen verkopen al gecertificeerd door Thuiswinkel.org. De verkopen via (inter)nationale verkopers, die door platformen ook wel wederverkopers, partners of sellers worden genoemd, vallen echter niet onder deze certificering, omdat de daadwerkelijke koopovereenkomst niet met het platform maar met de verkoper wordt gesloten. Met het introduceren van de certificering voor verkopers op platformen, en het daaraan gekoppelde keurmerk en bijpassende certificaat, biedt Thuiswinkel.org extra bescherming voor kopers, aangezien gecertificeerde verkopers worden gecheckt op een (Nederlandse of Europese) KvK-inschrijving, hun financiële stabiliteit via een kredietbeoordeling en de geldende wet- en regelgeving. Daarnaast hebben alle kopers recht op klachtenbemiddeling. Consumenten hebben bovendien recht op onafhankelijke geschillenbeslechting.”
Voor (zakelijke) kopers is het niet altijd duidelijk tot wie zij zich moeten richten als ze ontevreden zijn na een aankoop bij een verkoper op een platform. Het keurmerk van Thuiswinkel.org geeft hun de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de belangenvereniging. Thuiswinkel.org bemiddelt vervolgens tussen koper en verkoper om tot een oplossing te komen die voor alle partijen als positief wordt ervaren. Als dit niet lukt, dan heeft de consument nog de mogelijkheid om een geschil in te dienen bij de onafhankelijke geschillencommissie SGC in Den Haag. Kopers krijgen bij gecertificeerde verkopers dus meer rechten en bescherming, wat goed is voor (zakelijke) kopers, verkopers en het platform.
De certificering voor verkopers op platformen door Thuiswinkel.org biedt verkopers verschillende voordelen:
* Afhankelijk van het platform
Verkopers op platformen die meer informatie willen over deze certificering en/of het lidmaatschap van Thuiswinkel.org of die zich hiervoor willen aanmelden, kunnen terecht op onze informatiepagina voor verkopers of op de aanmeldpagina.
Ingezonden persberichten vallen buiten de verantwoording van de redactie.
Hengelo’s IT bedrijf lanceert virtuele leeromgeving EyeQ. Smart2IT, een softwarehuis van SaaS producten uit Hengelo…
Zaterdag 9 november ging de nieuwe campagne Wees voorbereid - Bestel op tijd van start. Met…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: