Vijf miljoen Nederlandse consumenten shoppen online over de grens

brand
Vijf miljoen Nederlandse consumenten shoppen online over de grens

Vijf miljoen Nederlandse consumenten shoppen online over de grens

Nederlanders geven € 880 miljoen uit via buitenlandse webwinkels

In 2018 kochten vijf miljoen Nederlandse consumenten online producten en diensten in het buitenland. Samen gaven zij € 880 miljoen uit bij buitenlandse webshops. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

De 5,0 miljoen cross-border shoppende Nederlanders vorig jaar betekent een groei van 32% ten opzichte van 2017, toen dit er 3,8 miljoen waren. Vooral binnen de productcategorieën Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, IT en Speelgoed is het aandeel van cross-border shoppers binnen alle online kopers gestegen ten opzichte van het voorgaande jaar.

Het aantal online bestedingen is daardoor toegenomen van € 765 miljoen naar € 880 miljoen (+15%). Als we dit bedrag vergelijken met de totale online bestedingen in 2018 (€ 23,7 miljard), dan verloopt 3,7% via een anderstalige website.

“Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “In andere landen ligt het aandeel van cross-border bestedingen veel hoger, soms wel in de tientallen procenten. Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land. En dat is logisch, want in Nederland beschikken we over een sterke, gezonde e-commercesector die haar klanten met een groot aanbod en een goede en snelle service over het algemeen op hun wenken bedient.”

China populair voor producten

Net als in voorgaande jaren blijft China de populairste bestemming van Nederlandse consumenten die online over de grens shoppen. Van alle cross-border uitgaven gaat 31% naar een Chinese webshop, terwijl dit voor Duitsland 17% en voor Groot-Brittannië 15% is.

Verdeling_cross-borderbestedingen_naar_land

Als we alleen kijken naar de bestedingen aan producten, dan ligt het aandeel van Chinese webshops met 47% nog een stuk hoger. Aan de andere kant zoeken de Nederlandse consumenten het bij de aankoop van diensten dichter bij huis: 18% van de cross-border uitgaven gaat naar Britse webshops en 14% naar onze oosterburen. China is op dit gebied minder in trek, getuige de 2% van de cross-border uitgaven aan die diensten via naar Chinese webshops gaat.

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op een additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen aangevuld met retailonderzoek. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. In het onderzoek zijn consumptieve uitgaven bij benzinestations en apotheken (voorgeschreven medicijnen) niet meegenomen. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Alle b2c-aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw. De onderzoeksmethode is per Q3 2018 voor de marktsegmenten Kleding, Schoenen en Personal Lifestyle, Home & Garden en Speelgoed gewijzigd. De resultaten binnen deze segmenten werden voorheen via continue consumenten-datatracking vastgelegd, maar worden nu via een combinatie van consumentenonderzoek en retailonderzoek vastgelegd. Door deze nieuwe methode, waarbij nadrukkelijk de integratie met de beschikbare POS-cijfers is gezocht, wordt een verbeterde inschatting van de online markt voor deze segmenten gemaakt. De resultaten zijn met terugwerkende kracht aangepast tot en met Q1 2018.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org vier keer per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.