Virtual assistant – Online consumentrend 2019

brand
Virtual assistents - online consumententrend 2019

Virtual assistant – Online consumentrend 2019

De adoptie van smartspeakers gaat hard in Nederland. Sinds de Amazon Echo in 2017 en Google Home eind 2018 beschikbaar kwamen, heeft 5% van de Nederlandse huishoudens een smartspeaker in huis en verwacht 4% het binnenkort te gaan gebruiken. De acceptatie van voice als kanaal groeit harder: in juni 2018 meldde SIDN nog dat slechts 3% van de internetgebruikers in Nederland (5% van de jongeren) voice search als voorkeur heeft. Nu meldt Kantar dat de helft van de Nederlandse huishoudens bekend is met spraakgestuurde diensten via de smartphone en in 29% van de huishoudens hier ook gebruik van wordt gemaakt.

Volgens Ericsson ziet 50% van de consumenten graag dat de saaie aspecten van consumeren – het aanvullen van voorraden, utiliteitsrekeningen bijhouden en betalen, reparaties en garanties regelen ­– automatisch door een virtuele assistent wordt geregeld. 70% van de ondervraagden verwacht dit binnen drie jaar de nieuwe standaard zal worden. Daarnaast verwacht 66% dat smartspeakers dan ook deel zullen nemen in familiediscussies en onze gemoedstoestanden zullen begrijpen. Qua omzet genereert voice search nu € 2 miljard aan Amerikaanse retailomzet en zes miljoen Amerikanen stellen maandelijks een aankoop via de slimme speaker te plaatsen.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering. 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.