Weg met fysiek – Online consumentrend 2019

brand
weg met fysiek - esports - online consumententrend 2019

Weg met fysiek – Online consumentrend 2019

De opkomst van virtuele assistenten is een gevolg van de grote digitaliseringstrend. Alles wat digitaal kan, zal ook digitaal gaan. Precies volgens het stappenplan van de beleveniseconomie hechten vooral Millennials meer waarde aan belevingen dan aan spullen. Volgens een peiling van het AD bijvoorbeeld gaan we liever op vakantie gaan dan dat we het huis verbouwen. In 2019 neemt dat, met name wereldwijd, interessante vormen aan:

  • Cannabis. In 2018 had de Amerikaanse markt voor legale cannabis al een grootte van 10,4 miljard dollar, en Canada doet ook mee. Partijen zoals de fabrikant van Marlboro en Lucky Strike en Coca Cola (maar ziet er toch vanaf) overwegen een investering in cannabis. De vraag is: waarom doet Nederland niet mee? De expertise en het talent is er en wordt nu geëxporteerd, enerzijds door een redelijk gelijk gebleven vraag en anderzijds door de huidige wetgeving.
  • Esports. Als term is het bij bijna 70% van de internetgebruikers in de V.S. en het V.K. bekend. In Nederland groeit esports twee keer sneller dan in de EU, volgens onderzoek van PayPal en Superdata. En terwijl de markt voor Esports in 2017 goed was voor slechts $ 9,4 miljoen, voor 2018 werd geschat op bijna $ 11,5 miljoen en voor 2019 op $ 14,5 miljoen, keken in 2018 ruim 1,3 miljoen Nederlanders regelmatig livestreams van games. Van de 18- tot 35-jarigen, de millennials, kijkt 23% minstens één keer per maand, zo meldt Multiscope begin 2018. Eind oktober van 2018 werd zelfs de eerste Nederlandse hub voor Esports gelanceerd.
  • Ontkeukening. De Zwitserse investeringsbank UBS verwacht dat het online-bezorgen van voedsel een enorme groei zal maken van mondiaal $ 35 miljard nu naar $ 365 miljard in 2030. De groei komt van millennials die hun keuken niet meer gebruiken, verlaging van de prijzen en een opkomst van ‘dark kitchens’: goedkope keukens die produceren voor platforms. Daardoor zullen restaurants en fastfoodketens zoals Macdonalds ook minder keukens nodig hebben.

Dit is één van de negen online consumentrends 2019. Lees alle negen consumentrends hier: Het jaar van de Normering. 

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.