Welke BuzzFeed titels krijgen de meeste shares op Facebook?

brand
Welke BuzzFeed titels krijgen de meeste shares op Facebook?

Welke BuzzFeed titels krijgen de meeste shares op Facebook?

Waarschijnlijk ben je al eens op de site geweest: BuzzFeed is een zeer populair platform voor virale content. In zes jaar tijd ging BuzzFeed van 0 naar 80 miljoen unieke bezoekers per maand. BuzzFeed is groot geworden met “fun and entertainment-oriented content“, en zet daarom zwaar in op sociale media. Zoals Executive Editor Doree Shafrir vertelt: “We zijn goed in het maken van content dat goed wordt gedeeld. Per platform onderzoeken we wat werkt.”

Viraal op Facebook

Facebook levert voor BuzzFeed het meeste verkeer op. Enerzijds logisch omdat Facebook het grootste sociale netwerk ooit is, met 1.3 miljard gebruikers in juni 2014, anderzijds ziet Facebook liever niet de gebruikers wegklikken naar een andere website. Het algoritme van Facebook (‘Edgerank‘) staat dus niet zo welwillend tegen over links. Vorig jaar kondigde Facebookzelfs nieuwe maatregelen aan: links geplaatst bij foto’s worden minder veel getoond dan links geplaatst als link met een thumbnail, afbeelding, domein en omschrijving (link post). Volgens onderzoek van Facebook geeft 80% de voorkeur aan een titel die vertelt welke content ze te zien krijgen.

Hoe laat BuzzTalk content viraal gaan? “Op Facebook werkt vooral emotionele, positieve content of humor, dingen die mensen met enige trots delen. Dat soort content heeft een langere levensduur op Facebook”, zegt Shafrir.

Wat is Clickbaiting?

Het fenomeen clickbait kent iedereen (helaas) wel: een titel die zo schokkend is of zoveel nieuwswaarde lijkt te bevatten, daar moet je wel op klikken. Zo plaatste GeenStijl het artikel ”OMG! Zes pitbulls verslinden 4-jarig meisje!‘ om vervolgens clickbaiting uit te leggen (en de pittbulls luisteren gelukkig juist braaf naar het meisje).  Clickbaiting gaat ten koste van de kwaliteit of nauwkeurigheid, vertrouwt op sensationele koppen (Inderdaad, zoals de Telegraaf, Story en Weekend) en stimuleert tot delen.

honest click bait by Brian Gordon

Honest click bait by Brian Gordon

Clickbaiting maakt gebruik van de zogeheten ‘curioity gap‘: je krijgt als lezer genoeg informatie om nieuwsgierig te worden, maar niet genoeg om die nieuwsgierigheid te voldoen zonder door te klikken. Voor een blogger is het vinden van een juiste titel echt een uitdaging: je hebt een prachtig stuk geschreven, maar zonder goede kop gaan de mensen het gewoon niet lezen.

BuzzFeed titels die werken op Facebook

Reddit.com (nieuwswebsite opgebouwd door gebruikers)  gebruiker MiniMaxir vroeg zich af: welke woorden in een BuzzFeed kop, zorgen voor shares op Facebook? Daarvoor deed hij het nodige onderzoek naar BuzzFeed op Facebook en maakte hij onderstaande overzicht mee.

Aangepast voor Facebook

Voordat je opmerkt dat mensen voornamelijk geïnteresseerd zijn in wat voor karakter ze zijn (“character are you”) , bedenk je dat deze titels goed werken op Facebook. Voor veel mensen is Facebook afleiding, fun en alles behalve serieus. Het medium bepaalt de boodschap. Wil je Facebook succesvol inzetten, zul je je boodschap moeten aanpassen aan wat werkt op Facebook.

Clickbait titels die scoren op Facebook

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.