Welke trends zijn van belang voor zzp’ers in 2020?

brand
Welke trends zijn van belang voor zzp’ers in 2020?

Welke trends zijn van belang voor zzp’ers in 2020?

Nog nooit zijn er in Nederland zoveel mensen aan het werk geweest als in 2020 en nog nooit zat daar zo’n groot aandeel zzp’ers bij. Ja, het coronavirus heeft effect op iedereen. Maar de trends staan zeker niet stil. Welke trends kun je in 2020 op dit gebied verwachten? We gingen voor je op zoek.

AI ook in zzp-land

Dacht je dat chatbots en toepassingen van kunstmatige intelligentie alleen is weggelegd voor grote, schimmige bedrijven? 2020 wordt in allerlei branches hét jaar waarin AI zijn doorbraak gaat beleven en als zelfstandige kun je eenvoudigweg niet achterblijven. Dat kan heel laagdrempelig, bijvoorbeeld met een chatbot op jouw zakelijke website. Want klanten verliezen doordat je even niet kunt opnemen omdat je net in overleg zit met een andere klant, dat zijn pijnlijke en soms dure foutjes. Of wat als jij je e-mails net iets later beantwoordt dan je concurrent, bij wie een potentiële klant ook een offerte heeft opgevraagd? Met een beetje slimheid in je website kun je klanten eenvoudiger helpen met oriënteren. Zo’n investering verdient zichzelf razendsnel terug.

De digitalisering gaat verder

Vooral zzp’ers die geen producten, maar diensten aanbieden, zullen nu gas gaan geven op de digitale snelweg. Digitalisering is het antwoord op de steeds hogere verwachtingen die klanten (zowel consumenten als zakelijke klanten) er wat betreft dienstverlening op nahouden. Anytime, anywhere geholpen kunnen worden via moderne middelen, zoals cloudoplossingen en online conferencing, bespaart jou en je klanten tijd en geld. De zzp’er die pas over een week tijd heeft om eerst ‘op de koffie’ te komen, gaat vaker aan het kortste eind trekken.

Meer vraag naar zzp

Het aandeel zzp’ers in de beroepsbevolking is nog nooit zo groot geweest, tot het coronavirus toesloeg. In een groeiende economie groeit ook de vraag naar specialistische kennis, bij uitstek een vraag waar de zzp-markt zich voor leent. Tijdelijk ‘in dienst treden’ bij een bedrijf om een specialistisch project te begeleiden, is allesbehalve ongewoon. Er doen zelfs voorspellingen de ronde dat in de toekomst vrijwel iedereen een soort zzp’er wordt. Dat zal vanzelfsprekend nog niet in 2020 gebeuren, want het is de vraag hoe de economie zich zal herstellen. De achterliggende trend blijft echter: meer vraag naar zzp.

Co-working

Leuk en aardig, als iedereen straks zzp’er is, maar waar moet dat gezellige kantoorgevoel dan vandaan komen? Nooit meer lekker samen werken in dezelfde ruimte, dat klinkt ook niet als een leuk toekomst beeld, toch? Daarom zijn de co-working spaces in opkomst: gedeelde kantoorruimtes waar je ofwel gratis, ofwel tegen een kleine vergoeding een dag(deel) kunt werken in het gezelschap van andere zzp’ers. Je vindt co-working spaces in steeds meer steden. Ideaal als je vaak op verschillende locaties bent en niet steeds terug naar je bedrijfsruimte of eigen kantoor wilt reizen.

Meer regelgeving

Niet elke zzp’er zit er op te wachten, maar het kon niet uitblijven. Het groeiend aantal zzp’ers in Nederland heeft de overheid doen besluiten meer regelgeving op te stellen. De belangrijkste voor 2020 zijn de verplichte AOV (arbeidsongeschiktheidsverzekering) en de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties). Voor veel zzp’ers houden deze wijzigingen in ieder geval in dat er iets meer tijd aan administratie en bureaucratie besteed moet worden. Op lange termijn zouden ze moeten leiden tot meer zekerheid en een eerlijker economisch speelveld. We gaan het in de gaten houden.

Softskills weer belangrijker

Tot slot een trend die eigenlijk ieder jaar op het lijstje kan: hoe meer zzp’ers, hoe meer concurrentie dus hoe belangrijker je softskills. Kun jij je goed presenteren? Hoe zit het met je communicatieve vaardigheden? Ben je stressbestendig en kun je kritiek goed verwerken? Als je je vak al tot in de puntjes beheerst maar meer uit je zzp-bestaan wilt halen, werk dan vooral aan dit soort vaardigheden.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.