Wordt u al geholpen? Mijn gastcolumn in het NHD

brand
Gastcolumn NHD over VenD Wordt u al Geholpen door Thomas Lapperre van Bloeise

Wordt u al geholpen? Mijn gastcolumn in het NHD

Gastcolumn NHD op 9 januari

Eerst verdween de kampeerafdeling. Toen de kerstafdeling. En nu op de valreep voor het nieuwe jaar, is de V&D failliet verklaard. Spijtig en jammer, vooral voor het personeel. “V&D gaat zeker nog door”, zei een woordvoerder stellig. Uiteraard in een andere vorm. En dat was dus al jaren nodig. De V&D ging failliet doordat het de klanten uit het oog verloor. Een week eerder werd bekend dat je je V&D cadeaukaarten niet meer kon inwisselen. Voor eventuele boze klanten werd alvast extra beveiliging ingehuurd.

Toch zag ik op Facebook de nodige verwijten naar de Helderse consumenten langskomen. V&D Den Helder is één van de slechtst lopende filialen en dat is onze schuld: we shoppen er te weinig. Dat laatste kan ik persoonlijk beamen: ik kwam er ooit voor mijn kampeerspullen en kerstversieringen. Cd’s en dvd’s. Kwaliteit tegen een nette prijs met een breed aanbod. Nu koop ik liever online: elk uur van de dag bestellen, alles is beschikbaar en wordt de volgende dag al geleverd. Ondanks verzendkosten vaak tegen een betere prijs.

V&D was rijkelijk te laat met haar internet-ambities: concurrenten als Bol.com en Coolblue liepen al lichtjaren voor. Om die in te halen waren fikse investeringen nodig. Private-equity reus KKR, de voormalige eigenaar van V&D, haalde echter al het vet van de botten door het vastgoed te verkopen. Met als gevolg de problemen met de huurbazen later. Zonder die extra huurkosten had V&D namelijk nog gewoon winst gemaakt. En dat heet dan “marktwerking”.

Waarom winkelen we nog fysiek? Dat is de vraag die iedere winkelier zich zou moeten afvragen. Een winkel is namelijk niet meer vanzelfsprekend. Een website wel. De nieuwe standaard bestaat uit scherpe prijzen, een volledig assortiment en handige leverings- en betalingsopties. Maar als winkel kun je daarbovenop iets aanbieden wat geen online shop heeft: persoonlijke aandacht en beleving. Dat is de reden waarom Coolblue juist investeert in winkels: het is tegenwoordig en/en.

In Den Helder is de V&D beeldbepalend voor de Beatrixstraat. Primark! Media Markt! Shop in shop! Waren de nieuwe suggesties op Facebook. Onze gemeente zou het voortouw moeten nemen en kijken hoe het pand op een toekomstbestendige manier ingevuld kan worden. Een Primark zou inderdaad prima passen qua doelgroep en budget. Met haar nadruk met name op fysieke aanwezigheid en minder op online weet Primark vooralsnog elk jaar met ongeveer 15 procent te groeien.

Zelf zou ik graag allerlei kleine speciaalwinkels zien met uniek assortiment, proeverijen, workshops en ervaringen. Daarmee is het warenhuispand relatief snel te vullen en brengt het grote afwisseling. De hoge huurprijzen met langlopende contracten zijn helaas vaak het grote probleem. Het scheppen van een juist ondernemersklimaat is de eerste stap. Slimme ondernemers volgen daarna vanzelf. Want ook dat is marktwerking.

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.