zoekwoorden

brand
zoekwoorden

zoekwoorden

Google zoeken

Is er ergens een behoefte, dan wordt er op gezocht op Google. Op met je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen, is het van belang om precies dezelfde zoekwoorden (keywords) te gebruiken in je website.

Wat zijn mijn zoekwoorden?

Dat begint eerst bij je product. Wat verkoop je? Wat biedt je? Omschrijf eens op verschillende manieren je product. En kijk dan hoe je klant jouw product zou omschrijven. Waarschijnlijk met minder vakjargon. Dit is de allerbelangrijkste stap van optimalisatie voor zoekmachines.: maak eerst een onuitputtelijke lijst van zoekwoorden in Excel.

Een aantal vragen om je aan het denken te krijgen over jouw bedrijf:

  • Wat voor producten / diensten bied je?
  • Waarom heeft jouw doelgroep jouw product nodig? Welk probleem lost het op?
  • Hoe zou je je bedrijf omschrijven aan iemand die nog nooit van je heeft gehoord?
  • Hoe stel je je bedrijf voor aan iemand?
  • Hoe zou jouw doelgroep gaan zoeken naar een oplossing zoals jij die aanbiedt?
  • Wat zijn de branche problemen die jouw product kan oplossen?
  • Wat zijn de pijnpunten / problemen die jouw doelgroep ervaart?
  • Wat zijn veelvoorkomende vragen die potentiële klanten jou vragen?

Welke woorden blijven terugkomen in je antwoorden? Dat zijn zoekwoorden. Nu een aantal extra tips om je zoekwoorden te vinden:

  • Zoek je product op Wikipedia op. Kijk naar de titels: dat zijn waarschijnlijk relevante zoekwoorden.
  • Luister naar je klant: waar vragen ze naar in de winkel of aan de telefoon? Vragen ze of je die bank in het Bordeauxrood hebt, of gewoon wijnrood?
  • Google gewoon op een zoekwoord. Kijk naar de zoekresultaten van je concurrenten. Welke woorden gebruiken ze nog meer in hun titel en omschrijving?
  • Open de site van een grote concurrent en bekijk de HTML broncode. In Google Chrome en Firefox doe je dat met CTRL + U, in Internet Explorer ga je bovenin naar Beeld en daarna naar Bron.  Nu zie je de HTML waaruit de pagina is opgebouwd.  Met CTRL + F zoek je in de broncode. Zoek eerst op ‘keyword’ om te kijken of je concurrent keywords heeft ingevuld, en zoja welke. Zoek eens op je belangrijkste keyword, en kijk welke zoekwoorden je erom heen kunt vinden. Je ziet ook hoe vaak dat zoekwoord gebruikt is door je concurrent.
  • Voeg regio toe aan je zoekwoorden. Zo doe ik internet marketing vanuit Den Helder, dus voor mij is ‘internet marketing den helder’ een belangrijk zoekwoord.
  • Voeg veelvoorkomende spelfouten toe aan je zoekwoorden. Zo zeggen we in Nederland “Search Engine Optimalisation” maar moet dat zijn “Search Engine Optimization”.
  • En tot slot: combineer alle mogelijke zoekwoorden.  Bijvoorbeeld: “alkmaar autorijschol”  en “alkmaar autorijschool” en “alkmaar autolessen” en “alkmaar rijlessen autorijschool” en… je snapt het.

Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om zoekwoorden te vinden. Nu wil je weten: heb ik zoekwoorden gemist en welke zoekwoorden zijn interessant?

Google Hulpprogramma Zoekwoordenplanner

Google heeft daarvoor een een heel handig hulpprogramma beschikbaar: de zoekwoordplanner. Dit is een onderdeel van Google Ads. Ga naar Google Ads en log in (maak eventueel een account aan). Ga bovenin naar Hulpprogramma’s en analyses en klik op Zoekwoordplanner.  De zoekwoordplanner helpt met de volgende 4 functies:

Opties Zoekwoordenplanner

De tool is bedoeld ter ondersteuning voor adverteren met Google ads maar ook heel goed voor optimalisatie van je website te gebruiken. Klik op ‘Nieuwe ideeën voor zoekwoorden en advertentiegroepen zoeken‘. Geef bij ‘uw product of service‘ je volledig lijst met zoekwoorden op. Je kan ook Bestemmingspagina en Productcategorie invullen, maar dat is niet nodig. Wat wel nodig is: zet daaronder de Targetting op Nederland (als dat jouw doelgroep is), en voeg uitsluitingszoekwoorden toe om ideeën op te vragen.

  • Uitsluitingszoekwoorden zijn zoekwoorden waarop je niet gevonden wil worden. Bijvoorbeeld: je bied busvervoer aan voor een doelgroep in Den Helder. Dan is “bus den helder alkmaar” voor jou waarschijnlijk niet relevant.
  • Advertentiegroepideeën geven ideeën voor verzamelgroepen van passende zoekwoorden.
  • Zoekwoordideeën geven suggesties voor zoekwoorden, passend bij de opgegeven zoekwoorden.

Ik zocht op “autorijschool alkmaar”, “autolessen alkmaar”, “autorijschol alkmaar”, “autorijlessen alkmaar” en kreeg onderstaande resultaten met Advertentiegroepideeën en Zoekwoordideeën. Onder Zoekwoordideeën kan ik alle suggesties downloaden in een Excelbestand: 192 zoekwoorden op basis van mijn opgegeven 4 zoekwoorden.

Zoekwoordenplanner zoekwoorden downloaden

Hoge relevantie, Veel verkeer, Lage concurrentie

Zoekwoorden in Excelspreadsheet

In de zoekwoordenplanner en in het Excelbestand geeft Google je hele interessante cijfers: aantal bezoekers per maand en de concurrentie als je zou adverteren met Google Ads. Focus je ten eerste op zoekwoorden met een hoge relevantie voor jouw bedrijf en jouw producten en jouw klanten. Haal dus niet relevante zoekwoorden weg uit je lijst. Bezoekers die via niet-relevante zoekwoorden op jouw site komen, klikken zo weer weg, wellicht een tikkeltje teleurgesteld. Dat geeft niet alleen een slechte bouncerate (bezoekers die zonder actie je site weer verlaten), maar je geeft je site zo ook een slechte naam.  Bijvoorbeeld wanneer je een zoekwoord van een concurrent gaat gebruiken.

Kijk vervolgens welke zoekwoorden veel verkeer geven, en waar bij voorkeur weinig concurrentie op zit. Hoe meer concurrentie op Google ads, hoe meer concurrentie je ook in de optimalisatie voor de zoekresultaten mag verwachten. Weinig concurrentie is het ‘laaghangend fruit’, dat je met relatief weinig moeite kan plukken en op nummer 1 kan staan in Google. Een generiek zoekwoord als “aannemer” is heel algemeen. Om dan bovenaan te staan zal je heel veel werk kosten. Maar om met ‘kapper Oosterend’ bovenaan te komen staan, zal je weinig moeite kosten.

Ga naar de volgende stap: Zoekwoorden gebruiken. (in aanmaak)