Onderzoek je klanten met een klein budget: waarom, wat en hoe?

brand
Onderzoek je klanten met een klein budget: waarom, wat en hoe?

Onderzoek je klanten met een klein budget: waarom, wat en hoe?

Het geheim van een bloeiend bedrijf ligt in het begrijpen van je klanten, zelfs als je een klein budget hebt. Maar hoe doe je dat zonder diep in de buidel te tasten? In dit artikel bespreken we waarom het zo cruciaal is om te weten wat je klanten willen en hoe je dit kunt onderzoeken, zelfs met beperkte middelen. Maar hoe houd je je klanten tevreden met een beperkt budget, en laat je tegelijkertijd je bedrijf groeien? 

Weten wat je klanten willen, vinden en ervaren 

Het is ontzettend belangrijk om te weten wat je klanten willen, vinden en meemaken. Klanten en medewerkers zijn namelijk de drijfveren die het succes van je bedrijf bepalen. Wanneer je je klanten goed begrijpt, kun je hen beter van dienst zijn en aan je bedrijf “binden”. Als je weet wat jouw klanten bezighoudt, kun je daarop inspelen en ervoor zorgen dat ze tevreden en loyaal blijven. Denk maar eens aan jezelf: reageer je niet veel sneller op een berichtje dat speciaal op jou is afgestemd, dan op een algemene boodschap? Het is dus essentieel om te weten wie je klanten zijn en wat ze nodig hebben. Je kunt bijvoorbeeld met ze praten, profielen van je ideale klanten maken en ervoor zorgen dat iedereen binnen je bedrijf begrijpt wie je klanten zijn en wat ze willen. Op die manier kun je een goede relatie opbouwen met je klanten en je bedrijf laten groeien. 

Onderzoek je klanten met een klein budget: waarom, wat en hoe?

 

Wat als je de klantbehoeften niet centraal stelt? 

Bedrijven die de klantbehoeften niet centraal stellen, lopen het risico hun concurrentievoordeel te verliezen en uiteindelijk achterop te raken. Voordat je het weet ben je producten of diensten aan het ontwikkelen die niet aansluiten bij de marktvraag. Het logische gevolg hiervan is dat je je verkoopcijfers ziet dalen en minder tevreden klanten hebt. In het ergste geval verlies je je klanten aan concurrenten die wel in staat zijn om aan de behoeften van de klant te voldoen. Daarnaast kun je te maken krijgen met imagoschade. Omdat klanten tegenwoordig zoveel keuze hebben, zijn ze zeker niet bang om negatieve recensies te schrijven en erover te praten op social media. En zoals we vaker in de praktijk hebben gezien, is het best wel moeilijk om te herstellen van deze schade. Het kan dus een langdurige impact hebben op je bedrijf. 

Usability, UX, CX-benchmarking… Waar begin je? Hoe? 

Om goed in te spelen op de behoeften van de klant, moet je aardig wat onderzoek doen (en blijven doen). Dus waar moet je beginnen met usability, UX en CX-benchmarking? Het is ten eerste handig om het verschil te begrijpen tussen CX (klantervaring) en UX (gebruikerservaring). CX verwijst naar hoe klanten de relatie met een merk of organisatie ervaren, terwijl UX gaat over de gedachten, gevoelens en indrukken van klanten tijdens specifieke interacties met je product of dienst. Hoewel UX een onderdeel kan zijn van CX, is CX breder en omvat het alle aspecten van het merk en alle klantinteracties.  Voor het beste resultaat moet je zowel de behoeften van de klant als van de organisatie in overweging nemen en een balans vinden. Het doel is om zowel gebruikerservaringen te verbeteren als bedrijfsdoelen te bereiken. Om te beginnen met Usability, UX en CX-benchmarking, moet je een gestructureerd programma opzetten. Bepaal de juiste metrieken en onderzoeksmethodologie, volg deze metrieken bij elke product release en vergelijk de resultaten. 

Onderzoek je klanten met een klein budget: waarom, wat en hoe?

Welke nieuwe tools zijn nu beschikbaar voor goedkoop klantonderzoek? 

Er zijn verschillende nieuwe tools beschikbaar voor betaalbaar klantonderzoek. Een voorbeeld is Hotjar, waarmee je website usability testing kunt doen door middel van functies zoals schermopnames en heatmaps. Userpilot biedt de mogelijkheid om aangepaste tooltips te maken en in-app communicatie te stroomlijnen. Met Fullstory kun je het gedrag van gebruikers analyseren aan de hand van sessie-opnames. Daarnaast zijn er tools zoals Google Analytics, SurveyMonkey en Typeform waarmee je gegevens kunt verzamelen en inzichten van klanten kunt verkrijgen. Met behulp van deze tools kun je waardevolle inzichten verzamelen en de gebruikerservaring van je product verbeteren. 

Wat zijn enkele tips (best practices) voor klantonderzoek? 

Tot slot zijn er enkele tips en stappen die je moet doorlopen om effectief klantonderzoek uit te voeren. Eerst moet je duidelijk je doelen, identiteit en ideale klant bepalen. Blijf altijd actief met je klanten in gesprek en stel vragen om hun behoeften te begrijpen, in welke stap van het proces je je ook bevindt. Daarnaast kun je waardevolle inzichten opdoen door je ideale doelgroep te vergelijken met je bestaande klanten. Het is tevens nuttig om persona’s te maken die je ideale klanten vertegenwoordigen om je marketing te verbeteren. Blijf proactief inspelen op de behoeften van je klanten om hun een geweldige klantbeleving te bieden. Hoe dan ook, om meer succes te behalen moet je je klanten altijd centraal zetten. Gebruik deze stappen als leidraad om meer succes te behalen! 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *