Marketing

brand
Marketing

Marketing

Op dit marketingblog lees je alles over marketing: de aanpak waarmee je je bedrijf, producten of diensten in de markt zet. Als contentmarketingbureau biedt Bloeise SEO-ondersteuning in de vorm van een linkbuilding abonnement, een linkbuilding introductiepakket en SEA-ondersteuning voor Google Ads. Ook voor marketingadvies, een middelen analyse, website laten maken, een marketingscan of het schrijven van een strategisch marketingplan kun je bij Bloeise terecht.

Wat is marketing?

Marketing is het vakgebied om een organisatie, merk, product of dienst aan te bieden. Al in de Romeinse tijd ging dat verder dan slechts producten naar een fysieke zaterdagmarkt brengen: er waren reclameboodschappen in de vorm van steen, grafiti en omroepers. Ookal heeft marketing sindsdien vele vormen en functies gekregen, het gaat nog steeds om het samenbrengen van vraag en aanbod. Dat kan via nieuwe kanalen zoals social media, influencers, automatische inkoop van advertenties in apps en op sites (programmatic buying), én oude kanalen zoals kranten, visitekaartjes en flyers. Philip Kotler introduceerde het idee van verschillende product levels waarin de verschillende kanten van een product tot uiting komen: het fysieke product, diensten erom heen en merkbeleving. Edmund Jerome McCarthy bedacht de marketingmix bestaande uit 4 P’s: product, plaats, prijs en promotie. Later kwamen daar personeel, proces en physical evidence bij. Er is veel meer te vertellen over de theorie van marketing, op deze site richten we ons vooral op de recentere vormen van marketing.

Wat is online marketing?

Online marketing gaat uit van online kanalen bij het aan de man brengen van je organisatie, merk, product of dienst. Soortgelijke termen zijn digital marketing, internet marketing of webmarketing. De gebruikte marketingkanalen zijn per definitie online: website, e-mail, social media, online advertenties, gastblogs, reviews, marktplaatsen en platforms zoals bol.com en Amazon, online nieuws en fora. Online marketing is erg goed meetbaar. Het gehele proces waarin een doelgroep kennis maakt met een product, geïnteresseerd raakt, koopintentie krijgt,  gaat vergelijken en uiteindelijk koopt is vast te leggen. Dit proces gaat echter vaak niet volledig online.

De marketing beroepen van nu

Wat is fysieke marketing?

Fysieke marketing is niet de tegenhanger van online marketing. Het werkt niet vervangend, maar aanvullend. De voordelen van fysieke marketing zijn aanwezigheid, tastbaarheid en beleving. Een marketinguiting op een billboard (ook wel bekend als Out Of Home, OOH) waar je langs rijdt blijft daar vaak weken staan. De relatiegeschenk met logo blijft als pen in je pennenbakje aanwezig. De geur van vers gegrilde worst roept jou naar de slager om de hoek. Fysieke marketing is meer echter dan online marketing, maar kent ook nadelen. Traagheid, prijs en beperkte locatie bijvoorbeeld. De bakker heeft maar één winkel waar maar tien mensen tegelijkertijd in kunnen. Een visitekaartje kun je gemakkelijk kwijtraken, de winkel kan uitverkocht zijn en die vlaggen met logo kosten geld om te maken en te verspreiden. Online is daarintegen snel en in principe oneindig te kopiëren. De slimme marketeer begrijpt online én fysieke marketing en zet in op beiden.

De website: spil van je marketing

Heb je een bedrijf? Dan verwachten klanten ook een website. Om te kijken wie je bent, wat je doet en wat je hebt gedaan. De tijd dat de website slechts als visitekaartje dient, is volledig voorbij. Je website is waar al je online verkeer naar toe loopt: organisch zoekverkeer via de zoekmachines, advertentiekliks, je nieuwsbrief en je social media. Ook drukwerk, radio, de klantenservice, televisie en billboards verwijzen vaak eerst naar de website. Die staat namelijk 24/7 aan en helpt direct met vragen beantwoorden en dingen regelen, zoals een informatieverzoek, afspraak of aankoop. Voor bedrijven is de website een leadmachine geworden: bezoekers worden omgezet in leads en klanten. De volgende artikelen helpen je bij het optimaal inzetten van je website als marketingmiddel:

E-mailmarketing blijft relevant

Als gevestigd kanaal krijgt e-mailmarketing vaak te weinig aandacht. Het wordt bijvoorbeeld ingezet als maandelijkse nieuwsbrief of om de aanbiedingen te verspreiden, onpersoonlijk en massaal. Terwijl e-mail juist bij uitermate geschikt is om een langdurige, persoonlijke klantrelatie op te bouwen die waardevol is voor merk en consument.

5 redenen waarom e-mailmarketing nog altijd werkt

  1. E-mail wordt verwacht. 99% van de e-mailgebruikers checkt elke dag hun inbox, sommigen zelfs 20 keer per dag.
  2. Beter bereik. Organisch bereik via e-mail is 4x hoger dan via social media.
  3. Hoge ROI van 4200%. E-mail genereert € 42 euro voor iedere euro gespendeerd aan e-mailmarketing.
  4. Segmenteren werkt. Marketeers die hun e-mailcampagnes segmenteren merken een omzetgroei van 760% en een 100% hogere CTR dan niet-gesegmenteerde campagnes.
  5. Liever e-mail dan social media. 4 op de 5 marketeers stopt liever met social media dan met e-mailmarketing.

Meer over e-mailmarketing

Omnichannel brengt online en fysiek bij elkaar

Het inzetten van meerdere kanalen heet multichannel, iets wat bijna elke organisatie nu wel doet. De combinatie van een winkel met een website of visitekaartjes en LinkedIn bijvoorbeeld. De uitdaging is om de klant via elk kanaal te herkennen en het koopproces waarin de klant zit te blijven ondersteunen. Bijvoorbeeld: de klant belt naar het bedrijf en de helpdesk ziet aan het nummer dat het mevrouw Jansen is die nog een servicevraag open heeft staan. Of de twittervraag van @bloeise wordt gekoppeld aan de openstaande offerte. Het creëren van een klantprofiel over de kanalen heen en het aan de gang houden van de conversatie heet omnichannel marketing.

belangrijkste-seo-trends-voor-2020

Google: SEO en SEA

Wat je ook zoekt, de zoekmachine Google geeft antwoorden. Voor grote en kleine bedrijven geldt daarom: sta je niet op Google dan wordt je door een groot deel van je publiek ook niet gevonden. Bing en Duckduckgo zijn soortgelijke zoekmachines, die echter maar heel beperkt worden gebruikt vergeleken met Google. Zorgen dat je goed gevonden wordt in de Google zoekresultaten heet Search Engine Optimization (SEO) en omvat de techniek achter de website (snelheid, veiligheid, mobielvriendelijkheid), de content en links. SEA staat voor online adverteren in Google Ads, waarmee je betaalt om advertenties boven de zoekresultaten te tonen. Andere mogelijkheden om in Google naar voren te komen zijn Google My Business profiel en postsFeatured snippets, afbeeldingen en videos.

Bloeise SEO-diensten

Als contentcreatiebureau zien we het belang van contentpromotie: je teksten moeten ook gevonden worden en een publiek trekken. SEO is daarvoor cruciaal. Bloeise biedt een introductiepakket linkbuilding waarmee jouw bedrijf een goede start krijgt in Google. Daarnaast bieden we een website analyse waaruit verbeterpunten naar voren komen voor techniek, content en UX, aangevuld met een zoekwoordenonderzoek. Vervolgens helpt ons doorlopend linkbuilding-abonnement jouw bedrijf met het opbouwen van een kwalitatief publiek via Google.

SEO-bronnen

SEO is echt leuk om zelf te doen! De volgende SEO-bronnen helpen je goed op weg:

Contentmarketing

Marketing met content kan in elke vorm,  via elk kanaal en voor elke stap in de customer journey. Blogs op je website om nieuwe klanten aan te spreken, een nieuwsbrief om bestaande klanten te informeren, sponsored content voor betere posities in Google, foto’s op social media om de werksfeer aan new hire te laten zien… Content is overal onderdeel van. Wat je ook wilt bereiken met je marketing, het begint met content.

E-commerce marketing

Omzet maken met je webshop heet e-commerce, en omvat bijzonder veel marketingdisciplines. Van het verkrijgen tot verkeer via media die betaald, verdiend of in eigen beheer is, tot conversieoptimalisatie, de online aankoop en betaling, tot levering en het onderhouden van een bestaande klantrelatie om je verkoopkosten te verlagen. De volgende bronnen helpen de startende webshopeigenaar verder op weg:

Facebook marketing

Na Google als grootste verkeersbron komt direct Facebook. Met 10,4 miljoen gebruikers in 2020 biedt Facebook aan marketeers het grootste marketingplatform waarop je heel gericht je product of dienst onder de aandacht brengt. Waar Google uitgaat van een bestaande interesse of vraag die leidt tot een zoekintentie, kun je op Facebook inspelen op interesses en gedrag om een vraag te creëren. Met prikkelende facebookcontent zorg je voor interactie en met facebook adverteren vergroot je je bereik. Hier lees je echt alles over Facebook Marketing.

Onze meestgelezen blogs over Facebook marketing zijn:

Social media marketing

Ookal is Facebook verreweg de meest gebruikte social media, het is slechts één van de vele social media kanalen. Organisaties en merken zetten daarnaast in op YouTube Marketing, Twitter, LinkedIn Marketing, Snapchat, WhatsApp en natuurlijk Instagram Marketing. Door bekendheden (groot en vooral klein en lokaal) te betalen voor het noemen van producten of diensten, beinvloed je hun volgers. Dat heet influencer marketing, en is cruciaal voor het bereiken van jongeren vandaag.

Review marketing

Dankzij het internet hebben ook consumenten hun eigen bereik. En terwijl lang niet iedereen zich als influencer opwerpt, laat wel bijna iedereen beoordelingen achter. Vaak positief, ook negatief en soms zelf volledig onterecht. Slechte reviews verwijderen is voor veel ondernemers dan ook een grote kopzorg: op Google, Bol.com, Thuisbezorgd, Booking.com en Tripadvisor. Het verkrijgen van goede reviews heet review marketing.

Review marketing 101 | Zo krijg je meer en betere reviews | Nederland Review 

Klantloyaliteit

Met de focus op het in de markt zetten van je bedrijf, zou je bijna vergeten dat het eigenlijk gaat om het tevreden houden van klanten. Het kost immers meer om nieuwe klanten te vinden dan je bestaande klanten te behouden. Klantloyaliteit betekent dat ondanks een goedkoper product of dienst van je concurrent, jouw klant voor jou blijft kiezen. Vanwege je betere service, hogere kwaliteit, meedenken, persoonlijke relatie, de bereikbaarheid van je winkel of de spaarzegels waarmee je klanten sparen voor leuke cadeaus voor hun kinderen. De volgende artikelen geven je tips en inzichten voor het kweken van klantloyaliteit:

Nieuwe marketingkanalen: ‘Fish where the fish are’

Gek genoeg gaat bij de meeste marketeers alle aandacht uit naar nieuwe marketingkanalen. Nieuwe dingen. Maar terwijl consumenten continu nieuwe kanalen uitproberen en weer verlaten (Hyves? Google Wave? Google Plus?) gaat het voor marketeers vooral om het bereiken van hun doelgroep, via een kanaal waar ze daar ook voor openstaan.

Onderliggende marketingcategorieën

Marketing is een hoofdcategorie op Bloeise. De volgende marketingcategorieën vallen hieronder. Per onderwerp vind je een aantal artikelen waarin het onderwerp volledig wordt behandeld of wordt aangehaald als extra onderwerp.