Trends

brand
trends

Trends

Hier lees je meer over trends, de grotere ontwikkelingen die geleidelijk aan het landschap veranderen. Bloeise biedt géén producten of diensten omtrent trends. Onze trendblogs over marketing- en consumententrends zijn om te informeren en inspireren. Op de lange termijn ligt er een boek in de planning gericht op het spotten en toepassen van trends.

Wat is een trend?

Trends zijn onderliggend aan het nieuws. Volg je alleen het nieuws, dan mis je het grotere plaatje. De grote trends zijn digitalisering, globalisatie, de beleveniseconomie, relevantiebubbel, platformen en AI.

Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden. In de mode gaat het om wat je in de kleding en fashion veel terugziet op dat moment. Daar zie je ook terugkerende trends: iets wat vroeger ‘in’ was, wordt nu weer de trend. Lees verder over de definitie van trends en de trendpiramide.

De 4 megatrends van nu

AI, kwantumcomputers, autonome objecten en 5G zijn veel meer dan nieuwe speeltjes voor wetenschappers. Als innovatieve krachten zullen ze ons dagelijks leven veranderen en hopelijk ook verbeteren. Lees hier over de vier megatrends van nu.

Consumententrends

Ieder jaar brengt Bloeise de online consumententrends uit, waarmee bedrijven beeld krijgen op de relevante trends.

De acht trends die online consumentengedrag gaan vormgeven – 2022

Een uitgebreide duik, met voorbeelden en bronnen, in de acht belangrijkste trends die consumentengedrag (gaan) vormgeven: controle, fragmentatie, personeelstekorten, de economische balans, de metaverse, geestelijke gezondheid, het klimaat, en het (onterechte?) vertrouwen in technologie. 

Lees de Online Consumententrends 2022 op Emerce

Benieuwd naar de voorgaande trends? Je vind ze hier: 

vanwege corona en onvoorspelbaarheid geen trends 2020 en 2021 | Consumentrends van 2019 | Consumententrends 2018 I Consumententrends 2017Consumententrends 2016 I Consumententrends 2015

Online marketing trends 2022

Online marketing trends

Als ondernemer weet je dat de markt voortdurend in beweging is. Dat geldt voor je eigen branche maar ook zeker voor allerlei trends, waaronder die van online marketing. Want je doelgroep verschuift niet alleen van kanalen, ook de wetgeving en toepassing van data verandert. Het gaat nu nog meer om het volgen van je doelgroep – niet de concurrentie – en het bieden van echte waarde. Je online marketing verandert daardoor enorm: het wordt uiteindelijk je product zelf. Lees hier de online marketing trends 2022.

online marketing trends  2021 |

Social media trends 2020 – na coronatijd

Tijdens de lockdown hield iedereen massaal contact via social media. Het politieke debat werd door het labelen van Trump’s tweets extra geladen en richtte zich tegen de social media platforms. En TikTok is slaying it. Hier lees je de meest recente social media trends voor 2020.

E-commerce trends

Recente en populaire trends

Dit zijn de meest populaire trends op Bloeise van de afgelopen tijd:

Zie verder: Smartwatches in 2019, Influencermarketing trends 2019, self-service trend, Dé belevenistrend van 2020, online recruitment trends 2019.

Trends spotten

Iedere moderne ondernemer zal het onderkennen: we opereren in een maatschappij die bol staat van de start-ups, waarin iedereen op elk moment van de dag wilde ideeën kan ventileren en waar creativiteit niet langer een luxe, maar allesbepalende noodzaak is. Om als ondernemer écht succesvol te kunnen zijn, is het in de hedendaagse wereld belangrijker dan ooit om vooraan te staan bij gloednieuwe trends. You snooze, you lose. Trendwatchen: sommige mensen maken er een fulltime baan van, maar de ondernemer van nu moet het er maar een beetje naast doen. Wie trends niet tijdig herkent, loopt achter de meute aan. Maar een trend herkennen voordat je concurrenten dat doen, hoe krijg je dat voor elkaar? Lees hier de zeven tips voor trends spotten en hier Slim gebruik maken van Google Trends: hoe doe je dat?.

Trends schrijven

Benieuwd hoe trends eigenlijk geschreven worden? Hier lees je een openhartige uiteenzetting hoe de Bloeise consumententrends elk jaar geschreven worden. Elk jaar schrijf ik de online stand van zaken en online consumententrends om grip te krijgen op een immer vluchtig markt: de online consument. Jij en ik dus. Trendartikelen zijn echter geplaagd door opportunisme, inconsistenties en domweg kopieergedrag. Voor de lezers die echte duiding wensen, hier een disclaimer met een uiteenzetting van de aanpak en denkwijze. Lees mijn disclaimer voor trends.

De geschiedenis van het internet en social media

Social media in je online marketingstrategie

De mega-trend van nu is natuurlijk digitalisatie. Alles wat digitaal kan gaan, gaat digitaal. Als je de ontwikkeling van het internet zoals wij het kennen bekijkt, dan vallen drie zaken op: techniek, aanbod en gedrag. Het begint met technische innovatie, zoals de eerste e-mail en het eerste grote bulletin board. Dat verandert de manier waarop we kijken. Vervolgens komt er nieuw aanbod, zoals XS4all, de eerste Nederlandse internetprovider. De markt breekt open. Andere spelers volgen en het totale speelveld verandert. Het gedrag van consumenten ontwikkelt zich: we gaan meer internet gebruiken, sociale media, 4G. Let op deze 3 zaken, techniek, aanbod en gedrag, en je ziet direct hoe de geschiedenis van het internet zich uitspeelt. Vervolgens is het gemakkelijk om te kijken welke richting we opgaan: welke technische innovaties zijn er? Welk aanbod is er? Hoe reageren we hierop als consumenten met ons gedrag? Lees hier de geschiedenis van het internet en social media.

Onderliggende trendcategorieën

Trends is een hoofdcategorie op Bloeise. De volgende trendcategorieën vallen hieronder. Per trend vind je een aantal artikelen waarin het onderwerp volledig wordt behandeld of wordt aangehaald als extra onderwerp.

Hieronder volgen alle trendblogs van de hoofdcategorie Trends en de onderliggende categorieën.