Onderzoek – 70% van de consumenten weet wat de metaverse is

brand
70% van de consumenten weet wat de metaverse is

Onderzoek – 70% van de consumenten weet wat de metaverse is

Ingezonden persbericht

Hoe gebruik je de metaverse? ‘Als het niet om vermaak gaat, doe dan geen moeite’

70% van de consumenten weet wat de metaverse is

April 2022 – Uit een nieuwe studie van Sortlist blijkt dat gebruikers in heel Europa de metaverse vooral zien als een middel voor entertainment. Volgens een onderzoek dat het bedrijf heeft uitgevoerd onder 1000 gebruikers in heel Europa, zegt 20% dat een virtuele wereld “een manier is om aan de echte wereld te ontsnappen”, gevolgd door 17% die zegt dat het de toekomst is en 16% die het ziet als een manier van afleiding.

Toch gaf 54% van de ondervraagde gebruikers te kennen dat zij een virtuele wereld niet zouden vertrouwen, waarmee het belangrijkste probleem wordt belicht waarmee de massale invoering van de metaverse te kampen heeft. Voor Nederland specifiek, ligt dit percentage iets lager. Maar liefst 47% geeft aan er geen vertrouwen in te hebben.

Bovendien blijkt uit de enquête dat de metaverse voor vrouwen een manier is om aan de echte wereld te ontsnappen (58%), terwijl zij voor mannen de toekomst vertegenwoordigt (53%). De studie bevat ook een aantal interessante bevindingen die merken wel eens twee keer zouden kunnen doen nadenken over hun metaverse investeringen op lange termijn:

  • Bijna 70% van de respondenten begrijpt wat de metaverse is.
  • Vrouwen (91,43%) zijn zich meer bewust van wat de metaverse is dan mannen (88,54%).
  • Bijna 60% van het grote publiek zegt op de hoogte te zijn van wat NFT’s zijn. In Nederland is slechts een kleine meerderheid (53%) van het publiek op de hoogte van wat NFT’s zijn.
  • NFT’s zijn nog steeds een punt van discussie voor mensen; 61% van de respondenten zou er niet aan denken om erin te investeren.
  • Gebruikers ouder dan 54 jaar wisten meer dat de metaverse een virtuele wereld was (63%) dan jongere gebruikers tussen 25 en 34 jaar (59%).

Lees hier het hele onderzoek: https://www.sortlist.nl/blog/hoe-gebruik-je-de-metaverse/

Over Sortlist
Sortlist is Europa’s grootste B2B-marktplaats in de marketing industrie. Het bedrijf werd in 2014 in België opgericht als startup om bedrijven te verbinden met marketing- en creatieve bureaus die bij hun behoeften passen. Vandaag de dag heeft Sortlist kantoren in zeven landen.


67% consumenten bezorgd over manier waarop bedrijven gegevens gebruiken

Consumenten bezorgd over privacy

Merken worden in de digitale economie in toenemende mate uitgedaagd om vertrouwen bij klanten op te bouwen. Niet langer draait het om het ‘winnen’ van zulk vertrouwen; er is een duurzame relatie nodig om aan de klantloyaliteit en het vertrouwen te werken. Bijna 8 op de 10 (78%) senior leiders vindt het moeilijker om vertrouwen op te bouwen en te behouden dan twee jaar geleden. Daarom benadrukt het Adobe Trust Report de dringende noodzaak voor merken om hun digitale ervaringen te verbeteren en klantdata op een verantwoorde manier te gebruiken.

Voor het Adobe Trust Report ondervroeg het technologiebedrijf 6.054 EMEA-consumenten en 924 senior executives in zeven landen (Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Zweden en het VK). De resultaten geven inzicht in de basis voor klantvertrouwen in de digitale economie. Hieruit blijkt onder andere dat 2 op de 3 consumenten (63%) zich zorgen maken over de betrouwbaarheid van online content. Consumenten in Nederland en België zijn minder bezorgd maar ook hier maakt 52 procent zich zorgen over de betrouwbaarheid van online content.

Gepersonaliseerde en passende interacties tijdens de klantreis
Met behulp van gepersonaliseerde content en informatie kunnen merken werken aan het klantvertrouwen. Zo laat meer dan twee derde (70%) van de BeNE consumenten weten dat empathie essentieel is. Merken moeten laten zien dat ze de frustraties van klanten begrijpen en weten wat écht belangrijk voor hen is anders kunnen ze daar hard voor worden bestraft. Bijna driekwart (67%) van de consumenten zegt dat het vertrouwen in een merk afneemt als de personalisering te wensen overlaat, terwijl meer dan de helft (63%) niet meer zal kopen van een merk dat er niet in slaagt persoonlijke ervaringen te bieden die zij waarderen.

De juiste content aan de basis
Voor vertrouwde digitale interacties vormt content de kern. Zo zegt bijna de helft (49%) van de consumenten in Nederland en België dat creatieve content hun vertrouwen in merken helpt vergroten. Echter, wanneer content gepersonaliseerd is, heeft dit een veel grotere impact: 59 procent van de consumenten zegt dat relevante content, op het juiste moment en op de juiste plaats, hun vertrouwen in een merk vergroot.

Ethisch gebruik van data: belangrijk voor de klant, minder voor de boardroom
Het verantwoord inzetten van data is als een gouden ticket bij het opbouwen van klantvertrouwen. Daarbij maakt een overgrote meerderheid (67%) van de consumenten uit Nederland en België zich zorgen over hoe bedrijven hun data gebruiken. Het beveiligen van zulke gegevens (85%) en het bieden van transparantie en controle aan consumenten (83%) zijn de belangrijkste factoren om aan de vertrouwensrelatie met de klant te werken.

Hoewel de bovenstaande inzichten cruciaal zijn voor consumenten, geeft slechts 46 procent van de leidinggevenden uit Nederland en België aan dat dataprivacy- en governanceprocessen topprioriteiten zijn. Andere elementen die belangrijk zijn voor het leveren gepersonaliseerde interacties staan ​​nog lager op de lijst: slechts 23 procent van de leidinggevenden zegt dat het benutten van realtime klantdata een topprioriteit is. “Hier laten bedrijven vaak een unieke kans liggen om zowel de customer experience als het merkvertrouwen te optimaliseren”, zegt Alex Azzopardi, General Manager Benelux bij Adobe. “Dankzij gepersonaliseerde content via geverifieerde kanalen, beheerd vanuit één systeem, vormen CX en betrouwbaarheid niet langer een obstakel.”

Technologie als onderscheidende factor
In het digitale tijdperk is technologie van cruciaal belang om aan de vertrouwensrelatie met klanten te werken. Voor een overgrote meerderheid van Gen Z (61%) groeit hun vertrouwen in merken wanneer ze technologie gebruiken om meer gepersonaliseerde content te bieden. De helft van alle consumenten (50%) is het hiermee eens. Ook het vertrouwen in kunstmatige intelligentie (ai) groeit onder klanten van alle leeftijden. Zo denkt 63 procent dat ze ai vertrouwen om hun klantervaringen in ieder geval tot op zekere hoogte te verbeteren.

De resultaten van het onderzoek laten zien dat verschillende groepen consumenten een merk willen vertrouwen om over te gaan tot een aankoop – of herhaalde aankopen, en uiteindelijk loyaliteit. Bijna 1 op de 3 consumenten in EMEA (31%) spenderen jaarlijks minstens € 400 of meer bij merken die ze het meest vertrouwen. “En wanneer het vertrouwen wordt geschonden, zegt meer dan de helft (57%) dat ze zullen wegblijven van dat specifieke merk. Reden temeer voor bedrijven om in te zetten op de klantreis, -relatie en het klantvertrouwen”, besluit Azzopardi.

Over het onderzoek
Tussen 25 januari en 9 februari 2022 ondervroeg Adobe 6.054 EMEA-consumenten en 924 senior executives in zeven landen (Nederland, België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Zweden en het VK) om hun visie op vertrouwen in de digitale economie te achterhalen. De bevindingen zijn in maart 2022 gepubliceerd in een uitgebreid rapport (2022 Trust Report).


ACM Telecommonitor: circa 1 miljoen huishoudens zonder tv-abonnement

Ongeveer een miljoen huishoudens in Nederland hebben geen televisie-abonnement. Het aantal televisie-abonnementen is sinds 2014 langzaam maar gestaag blijven dalen, en is eind 2021 gezakt tot 7,3 miljoen. Dat staat in de nieuwste Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het aantal televisie-abonnementen was tot begin 2014 jarenlang stabiel. Begin dat jaar waren er in Nederland 7,7 miljoen televisie-abonnementen. Destijds waren er volgens het CBS 7,6 miljoen huishoudens; inmiddels zijn dat er 8,1 miljoen. Daarvan hebben er circa 1 miljoen geen televisie-abonnement, want van de 7,3 miljoen van eind 2021 is een deel voor zakelijke afnemers.

telecommonitor-q4

Mobiel

Het aantal mobiele telefoonabonnementen steeg in 2021 van 22,3 miljoen naar 23,5 miljoen. Dat is exclusief de mobiele aansluitingen voor zogeheten slimme apparaten die informatie uitwisselen via internet, zoals rookmelders, alarmsystemen en slimme energiemeters. Dat aantal is vorig jaar gestegen van 7,9 miljoen naar 9 miljoen.

Het dataverbruik was vorig jaar zo’n 1,3 miljard GB; bijna 35 procent hoger dan in 2020. Het aantal belminuten is met bijna 15 procent gestegen 50 miljard. Het aantal sms’jes daalde daarentegen met bijna 10 procent tot nog geen 2,5 miljard.

De marktaandelen van de aanbieders van mobiele telefonie zijn ongewijzigd gebleven. KPN en T-Mobile hebben beide een marktaandeel van 25 tot 30 procent. Daarna volgt VodafoneZiggo met een marktaandeel tussen de 20 en 25 procent. Mobiele virtuele netwerkoperators (MVNO’s) hebben een gezamenlijk marktaandeel van tussen de 20 en 25 procent.

Vaste telefonie

In totaal is er in het vierde kwartaal van 2021 1,6 miljard minuten gebeld via vaste telefonie. Daarvan zijn 137 miljoen minuten gebeld via traditionele telefonie (ISDN en PSTN) en 1,51 miljard via Voice over Broadband (VoB, telefonie via een internetverbinding). Het aantal belminuten is hiermee met 9 procent gedaald ten opzichte van het derde kwartaal en is 35 procent lager dan de piek van 2,54 miljard minuten in het derde kwartaal van vorig jaar. Toen werd een lange periode van daling twee kwartalen achtereen onderbroken door een stijging, rond de invoering van de coronamaatregelen.

Breedbandinternet

In het vierde kwartaal van 2021 is bij 265 duizend huishoudens een nieuwe glasvezelverbinding aangelegd. Bij ruim 4,53 miljoen huishoudens ligt er een glasvezelkabel tot aan de meterkast. Daarvan hebben er 1,89 miljoen ook een internetabonnement via glasvezel; 80 duizend meer dan in het voorgaande kwartaal. Het aantal abonnementen voor breedbandinternet via een koperverbinding daalde met 31 duizend naar op 2,23 miljoen, en via de kabel met 11 duizend naar 3,47 miljoen.

KPN en VodafoneZiggo blijven de grootste aanbieders van breedbandinternet met marktaandelen van 35 tot 45 procent. T-Mobile had in het vierde kwartaal een marktaandeel van tussen de 5 en 10 procent; Delta Fiber had tussen de 0 en 5 procent.

Over de Telecommonitor

De ACM publiceert elk kwartaal in de Telecommonitor de ontwikkelingen in de markten voor mobiele diensten, vaste telefonie, breedbandinternet, televisie en bundels op basis van informatie die is verstrekt door de belangrijkste marktpartijen in de telecomsector.  Lees hier de Telecommonitor Q4 2021.


flitsbezorging in de lift

Fenomeen flitsbezorging blijft groeien – aantal consumenten dat wel eens gebruik heeft gemaakt van flitsbezorging stijgt met 30%

Populariteit van flitsbezorging blijft toenemen ondanks negatief sentiment en beperkende regelgeving

3 april 2022 – Naar schatting hebben 925.000 consumenten in Nederland wel eens gebruik gemaakt van flitsbezorging. Vooral door de expansie van de bezorggebieden en forse marketinginspanningen is de markt sinds eind 2021 met 30% gegroeid. Van de vier actieve spelers op de Nederlandse markt, Gorillas, Flink, Zapp en Getir, heeft vooral Flink het bezorggebied fors uitgebreid in de afgelopen maanden. Eind 2021 bedroeg het aantal consumenten dat gebruik maakte van flitsbezorging nog circa 700.000. De recente bevindingen blijken uit het tweede grootschalige onderzoek dat Kantar afgelopen februari heeft uitgevoerd onder ruim 44.000 consumenten van 16 jaar en ouder.

Reputatie een mogelijke belemmering voor verdere groei

Deze groei van 30% is aanzienlijk te noemen voor het niet geheel onomstreden fenomeen flitsbezorging. Niet alleen de beperkende regelgeving vanuit gemeentes zoals het verbod op het openen van zogeheten dark stores werkt flitsbezorgers tegen. Ook het negatieve sentiment in de maatschappij rondom flitsbezorging vormt mogelijk een belemmering voor verdere groei. Een ruime meerderheid (65%) van de consumenten die niet van plan zijn om er gebruik van te gaan maken, beschouwen het als overbodige luxe. Ook de reputatie weerhoudt consumenten ervan flitsbezorging uit te proberen: 24% wijst op overlast van dark stores, impact op het klimaat en arbeidsomstandigheden van drivers. Toch lijken deze belemmeringen vooralsnog onvoldoende groot om de onstuimige groei te remmen.

Vooruitzicht 2022: verdere groei flitsbezorging verwacht

De verwachting is dan ook dat de markt voor flitsbezorging door zal blijven groeien. Enerzijds omdat de intentie om flitsbezorging de komende zes maanden uit te proberen is gestegen en anderzijds omdat het niet bij één keer uitproberen blijft: het merendeel van de degenen die het uitproberen blijft met regelmaat, gemiddeld twee keer per maand, bestellingen plaatsen. Dit raakt met name de fysieke supermarkten, online supermarkten en maaltijdbezorgers, alhoewel de impact groter is voor de ene partij dan voor de ander.


Onderzoeken Bloeise

Consument geeft online meer dan € 30 miljard uit in 2021

Ede, 15 maart 2022 – De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, wat een stijging betekent van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13% vergeleken met 2020. Het aandeel van online is daarmee goed voor 31% van de totale bestedingen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

 Corona-effect of blijvende trend?

De groei in online bestedingen was in 2019 (voor de uitbraak van COVID-19) en 2020 respectievelijk 3% en 6%, maar in 2021 steeg dat naar 16%. De groei in online aankopen was 7% in 2019, piekte met 26% in 2020 en was in 2021 nog steeds hoog met 13%. Beide coronajaren laten dus een hogere groei in online aankopen zien, maar enkel in 2021 ook een hogere groei in online bestedingen. “De online groei werd opnieuw aangewakkerd door de coronamaatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en eind vierde kwartaal. Hierdoor hebben consumenten dit jaar opnieuw meer online aankopen gedaan, waarbij opvallend is dat het totale bedrag dat een consument online besteedt ook is toegenomen: van € 1900 naar € 2180, een stijging van 15%. Consumenten raken er dus aan gewend om steeds meer geld online uit te geven. We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie”, zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Groei producten en diensten wisselen elkaar af

In 2021 zijn de online aankopen van producten met 13% gestegen. In het eerste kwartaal kochten consumenten nog massaal producten online (+43%), in het tweede en derde kwartaal noteerde de productensector een bescheiden groei van 5% en 8% en in het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een krimp van 1%. Voor diensten zien we een omgekeerd beeld. Daar zagen we in het eerste kwartaal nog rode cijfers (-52% in online aankopen), maar in het tweede kwartaal krabbelde de dienstensector op als gevolg van versoepelingen van de reisbeperkingen. In het vierde kwartaal lieten diensten gezamenlijk zelfs een stijging van 63% in de online aankopen zien. “De explosieve groeicijfers die de productensector vorig jaar en in het eerste kwartaal van dit jaar laat zien, zien we vanaf het derde kwartaal in de dienstensector. Tijdens de lockdowns zien we stijgingen in de productaankopen, tijdens de versoepelingen juist in de aankopen van diensten”, aldus Ten Ham.

Dit betekent niet dat de dienstensector er alweer helemaal bovenop is. Ten Ham licht toe: “In absolute getallen zit de dienstensector nog wel onder het niveau van voor corona. Dit jaar waren de online bestedingen aan diensten € 7,8 miljard versus € 10,8 miljard in 2019. Maar de sector zit sinds het vierde kwartaal wel weer flink in de lift. Onze verwachting is dat deze groei in 2022 zal doorzetten en de online bestedingen van diensten voorbij het niveau van 2019 zal groeien.”

https://tracking.thuiswinkel.org/images/Ontwikkelingen+online+bestedingen.png?pomiv=BARCAEAkcRuMGYA6ED0ycg&hashcode=5db245859b7f1046a3308cc404697f35

Online aandeel totale bestedingen naar 31%

De verschuiving van offline naar online zet in 2021 verder door. Het aandeel van online in de totale aankopen is verder toegenomen naar 13% (2020: 11%, 2019: 8%). Ook het online aandeel in de totale bestedingen is op jaarniveau gestegen; van 27% naar 31%. Deze stijging is vooral te danken aan de groeiende online uitgaven aan producten.

Het belang van de smartphone neemt ook dit jaar weer toe. Bijna een derde van alle aankopen (29%) is met een smartphone gedaan. In 2020 was dit nog 25%. Veruit de meeste aankopen worden met iDEAL afgerekend. Het aandeel van iDEAL als betaalwijze van de online aankopen is dit jaar weer iets gestegen (van 69% in 2020 naar 70% in 2021). De sterkste groei is weggelegd voor Apple Pay met 73% (van 0,2% aandeel in 2020 naar 0,4% 2021).

Sterke vraag naar vakanties en uitjes

Op DIY/Garden, Verzekeringen en Sport & Recreatie na laten alle branches zowel in online aankopen als in online bestedingen een groei zien. De sterkste stijging in de online bestedingen is toebedeeld aan Pakketreizen (+42%), Losse Vliegtickets en Accommodaties (+33%), Tickets voor Attracties en Evenementen (+32%). “De daling van de categorieën DIY/Garden en Sport & Recreatie valt te verklaren door de sterke stijging hiervan in 2020. Tijdens de eerste lockdown kochten consumenten massaal producten om hun huis op te knappen en thuis te kunnen sporten, hierdoor is er in 2021 minder vraag naar deze producten. Sinds de versoepelingen van het tweede kwartaal hebben consumenten juist een sterke behoefte om erop uit te gaan waardoor dit jaar vrijetijdsbesteding in de vorm reizen en tickets hard stijgen”, zegt Ten Ham.

De populariteit van online boodschappen is ook toegenomen. Dit uit zich niet alleen in een groei van 28% in de online bestedingen, maar ook het online aandeel in de bestedingen stijgt van 6% naar 8%. Er zijn meer online kopende huishoudens (2,4 miljoen in het vierde kwartaal) en meer online aankopen per kopend huishouden (6,5 aankopen in het vierde kwartaal).

9 van de 10 aankopen via binnenlandse websites

90% van de online aankopen wordt gedaan via binnenlandse websites, tegenover 88% in 2020. Daarbij zien we een groei in online cross-border bestedingen (+14%), maar een daling in het aantal aankopen (-5%). Dit geldt vooral voor producten en niet voor diensten, waar het cross-border aandeel in de online aankopen juist iets stijgt (van 8,5% naar 9,0%). China en de UK zijn de voornaamste landen met een daling in het aandeel cross-border aankopen.

Download de infographic van Q4

Download de infographic van heel 2021

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.