Ondernemen

brand
Ondernemen

Ondernemen

Op dit ondernemersblog lees je alles over ondernemen en business vraagstukken. Als ondernemer heb je de vrijheid om je bedrijf zelf te leiden zoals je wilt, maar dat geeft ook veel onzekerheid. Met ondernemen komen ook allerlei vraagstukken op je pad: hoe maak ik voldoende omzet? Hoe bind ik klanten aan mijn bedrijf? Welke mogelijkheden heb ik om uit te breiden? Welk CRM-pakket past bij mij? Hoe financieer ik mijn groei? Vanuit het eigen ondernemerschap delen we hier onze kennis, ervaringen en inzichten. Voor persoonlijke ondersteuning op marketingvlak biedt Bloeise een betaalde 1-op-1 sessie. Op alle andere vlakken bieden wij uitsluitend content: voor je blog, website of whitepaper.

Ondernemen omvat groei, boekhouding, personeel, visie, markt- en concurrentieanalyse, strategie, IT en software, kantoorinrichting en marketing.

Wat is ondernemen?

Volgens Wikipedia is een “ondernemer eenieder die economische activiteiten ontplooit met winstoogmerk, gebruikmakend van eigen vermogen.”  Hij die onderneemt of een onderneming in standhoudt, stelt Ensie. En volgens de Kamer van Koophandel (KvK) ben je ondernemer als je zelfstandig goederen of diensten levert met de bedoeling winst te maken. Maar de belangrijkste definitie waar ondernemende mensen in geïnteresseerd zijn, is die van de Belastingdienst.

Corona update

De coronacrisis heeft impact op bijna iedereen. Voor velen betekent het opeens moeten thuiswerken. Vanuit de jarenlange praktijkervaring van Bloeise, vind je hier onze productiviteitstips voor thuiswerken.

Wanneer ben je voor de Belastingdienst een ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Lang niet iedereen die onderneemt is ook ondernemer voor de inkomstenbelasting. Activiteiten binnen de hobby- of familiesfeer vallen onder resultaat uit overige werkzaamheden. Wet en rechtspraak stellen eisen waaraan ondernemers moeten voldoen, die worden getoetst door de Belastingdienst. Er wordt gekeken naar winst, zelfstandigheid, de beschikking over kapitaal, het aantal werkuren (1.225 per jaar, ook als je halverwege het jaar begint), hoeveelheid opdrachtgevers, marketinguitingen om het bedrijf kenbaar te maken (zoals een website, briefpapier of een uithangbord), aansprakelijkheid en het te lopen ondernemersrisico. Lees verder bij de Belastingdienst.

  • De status als zelfstandige is één van de meest voorkomende conflicten met de Belastingdienst. Bekijk hier je opties.

Eigen onderneming starten

Onderneming starten

Tot eind 2000 was het hebben van een ondernemingsdiploma verplicht voor het vestigen van een onderneming. Vandaag de dag voldoet een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, dat tegenwoordig ook geheel online kan. Heb je echter een ondernemerslening nodig, dan zal de bank je vragen om een ondernemingsplan. Hierin beschrijf je je doelgroep, product of dienstverlening en marktaanpak. Allemaal zaken die essentieel zijn om vooraf goed te bepalen.

Bedrijf laten groeien

Ben je een zzp’er? Freelancer? Ondernemer? Of run je een eigen bedrijf? Ook als eenpitter heb je een bedrijf met een strategie, plan en visie. In dit interview met Headfirst licht ik dit verder toe: “Zie jezelf niet als individu, maar als bedrijf”. En in dit blog Van zzp-er naar mkb’er geef ik je vier tips om te leren denken als bedrijf.

  • Jarenlang je bedrijfspand blijven huren? Dat maakt je weliswaar flexibel maar het is ook erg kostbaar. Lees hier alles over de bedrijfshypotheek.
  • Van eenmanszaak naar bv? Dat verandert je persoonlijke aansprakelijkheid, geeft fiscale voordelen en spreid je risico’s. Hier lees je alles over het opstarten van een bv, de kosten, de voor- en nadelen en de verschillen met een eenmanszaak.
  • Meer omzet maken? Lees deze 8 tips voor het opzetten van nieuwe omzetstromen (gastblog op Jellow).
  • Hoe werkt koude acquisitie? Dit blog geeft je alle ins en outs.

Bedrijfsstrategie bepalen

Hoe kom je van situatie A naar situatie B? Een strategie is niet anders dan een plan om doelstellingen te realiseren, veelal op de lange termijn. Een strategie omvat de waarom, hoe en de wat.

[well]De vaste onderdelen van een strategie zijn:

  • Analyse. Hoe ziet je markt eruit? Wat gebeurt er op het gebied van technologie en klantengedrag?
  • Doelgroep. Wie is je doelgroep? Hoe bereik je die? Wat zijn hun pijnpunten?
  • Doelstellingen. De doelstellingen die je wil bereiken op het gebied van ondernemen (winst, continuïteit, groei), marketing (marktaandeel, omzet) en communicatie (kennis, houding, gedrag).
  • Boodschap. Wat bied je je doelgroep? Hoe sluit je aan op de uitdagingen van je doelgroep? Wat is je propositie?
  • Marketingmix. Welke middelen wil je gaan inzetten en hoe? Welk effect verwacht je per communicatie- of marketingmiddel?
  • Strategie. Hier beschrijf je hoe je middelen samenwerken en ervoor zorgen dat je doelstellingen worden behaald.
  • Planning. Beschrijf actiepunten realistisch, actiegericht en meetbaar. Oftewel: SMART.
  • Budget. Met geld maak je geld. Hoe ga je je budget slim inzetten?
  • Evaluatie. Evalueer op effect (zijn je doelstellingen gehaald), proces (hoe verliep het plan) en product (de kwaliteit van de ingezette middelen en deliverables).[/well]

Lang niet alle onderdelen zijn even relevant natuurlijk, maar als richtlijn helpt deze opzet je bij elk plan dat je even snel wil uitdenken. Er zijn vele strategieën beschikbaar die een formaat bieden om je uitdagingen vorm te geven:

Bedrijfsvisie ontwikkelen

Ondernemen lijkt op een schip besturen: je hebt een doel voor ogen en zet koers. Voordat je kunt bepalen waar je heen kan gaan en welke mogelijkheden er zijn, heb je visie nodig. Op je markt, de klanten, je concurrenten, aanverwante markten en innovatie. Visie krijg je door veel verschillende informatie, ideeën, rapporten en onderzoeken tot je te nemen. Zo kan een artikel over AI in de hotelbranche je een mogelijk business idee geven voor je eigen branche: AI om garage-afspraken mee te maken. En door te achterhalen hoe visionaire bedrijfsleiders zoals Richard Branson en Elon Musk denken, ontwikkel je nieuwe voelsprieten om je omgeving mee af te tasten.

De volgende artikelen helpen je bij het ontwikkelen van je bedrijfsvisie:

Persoonlijke ontwikkeling

Persoonlijke ontwikkeling voor ondernemersOndernemen betekent groeien, ook als persoon. Je krijgt als ondernemer te maken met nieuwe situties, uitdagingen en vraagstukken. Waar je als werknemer een hele organisatie hebt om op te vertrouwen, zul je het als ondernemer zelf moeten invullen. Hoe het ook uitpakt, jij bent verantwoordelijk voor jouw succes. Ondernemen vraagt meer van je dan voor een baas werken, maar levert je ook meer op. Met persoonlijke ontwikkeling erken je dat pad en werk je aan het verbeteren van je geestelijke gezondheid, je capaciteiten en vaardigheden, je mentale kracht en je toolbox bij problemen. Want: heb je nu géén groot probleem? Dan zit je gewoon tijdelijk tussen twee problemen in. De volgende blogs helpen je op weg:

Personeel en organisatie

Het grote onderscheid tussen zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) en het midden- en kleinbedrijf (mkb): personeel. Het werven, aantrekken en behouden van goed personeel is een echte uitdaging. Zo eentje waarvoor je eigenlijk eerst iemand wilt aannemen om het invullen van vacatures en het tevreden houden van je werknemers voor je te regelen. Goed personeel maakt namelijk het verschil naar je klanten toe. Dat is waarom Richard Branson ook stelt: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.” Op Bloeise besteden we veel aandacht aan online recruitment en employer branding: het aantrekken van personeel via het internet.

Werving

Vacatures en website

Verzekeringen

Online recruitment

Social media

Organisatie

Ondernemerzaken regelen

Het is soms erg frustrerend: je hebt echt genoeg werk liggen maar er is ook nog dat lijstje met dingen om te regelen. Zaken die wel belangrijk zijn voor je bedrijf, maar waar je klanten niet om vragen. Laat je dit liggen, dan ben je vooral aan de slag als werknemer. Er is een stapel werk, en je probeert die continu weg te werken. Er blijft maar werk bijkomen, waardoor je jezelf geen moment geeft om die andere stapel weg te werken. Maar dat is NIET waarom je ondernemer bent geworden, toch? Wees óók je eigen werkgever, en plan wekelijks tijd in om zaken uit te zoeken, te regelen, uit te besteden, te controleren, analyseren en in te plannen. Ondernemen is petten wisselen: af en toe ben je werkgever, grotendeels je eigen werknemer. We hebben al veel zaken voor je uitgezocht:

Administratie en boekhouding

Administatie en boekhouding

Enige administratief inzichten zijn ontbeerlijk voor de ondernemer. Waar verdien je gemakkelijk geld? Welke kosten kun je verlagen? Welke klanten kun je beter niet hebben en welke wel? Op welke marketingposten kun je meer budget zetten? Dit soort vragen kun je met een goede boekhouding snel beantwoorden. Een boekhouder is aan te bevelen: voor de jaarlijkse belastingaangifte en jaarrekening in ieder geval, salarissen indien je personeel hebt, maar ook voor bedrijfsinzichten en advies.

IT: de motor achter je business

Ook zzp’ers en mkb hebben te maken met IT, zeker nu in het coronatijdperk. Het online brengen van je bedrijfsprocessen betekent immers geen fysiek contact en dus geen contact op besmetting. Consumenten raken nu gewend aan online bestellen, afhalen of bezorgen, contactloos betalen en de beleving in huis halen. IT maakt voor ondernemers het verschil tussen omzet draaien en stilstaan.

IT

e-commerce

Online

Softwareoplossingen

Het verhaal van Bloeise: Digital Nomad
"Bloeise bestond sinds 2011 als project, ik deed het naast mijn werk als hoofd marketing & communicatie bij VVV Texel. Het gaf mij een kans om kennis uit de praktijk bij klanten in te zetten. Per oktober 2013 besloot ik fulltime met Bloeise aan de slag te gaan. Voornaamste reden: om locatieonafhankelijk te kunnen werken als zogeheten digitale nomade. Overal kunnen werken waar mijn laptop internet en stroom heeft, zodat ik gemakkelijk tussen landen kan reizen. Daarom moest ik leren klanten te werven zonder fysiek contact, werk uitvoeren op afstand, klanten behouden en blijven groeien als bedrijf. IT is daarvoor cruciaal. Toen de coronacrisis toesloeg in maart 2020, ging het werk al volledig digitaal." - Thomas Lapperre

Marketing, reclame en promotie

Hoe je het ook noemt, je moet als ondernemer je producten verkopen, afnemers voor je diensten vinden en klanten aantrekken. In de categorie marketing gaan we uitgebreid in op alle vormen van marketing: social media marketing, facebook marketing, goed gevonden in Google, adverteren, reviews van Google My Business, drukwerk en fysieke marketing. Lees verder over marketing.

Onderliggende ondernemerscategorieën

Ondernemen is een hoofdcategorie op Bloeise. De volgende ondernemerscategorieën vallen hieronder. Per onderwerp vind je een aantal artikelen waarin het onderwerp volledig wordt behandeld of wordt aangehaald als extra onderwerp.

Bekijk hier alle artikelen in de hoofdcategorie Ondernemen.

Mis je bepaalde ondernemersonderwerpen op Bloeise? Je bent van harte welkom als gastblogger. Zie de regels en mogelijkheden van gastbloggen op Bloeise.