
Je administratie efficiënter beheren: onze tips!
Je begint je onderneming en hebt er veel plezier in. Iets waar de meeste ondernemers iets minder plezier in hebben is het doen van de administratie. Het kan een overweldigende en tijdrovende taak zijn, maar het is nu eenmaal essentieel voor het succes van je bedrijf. Gelukkig zijn er verschillende manieren om je administratie efficiënter te beheren, zodat je zowel tijd als geld kan besparen! We geven je onze tips.
Je financiën stroomlijnen
Voor een bedrijf is het natuurlijk erg belangrijk om je financiën goed gestroomlijnd te hebben. Het geeft je overzicht in je financiële gezondheid en biedt je inzicht in de eventuele mogelijkheden. Het bijhouden van de administratie omvat verschillende taken, zoals het maken en versturen van facturen, uitgaven bijhouden en je belastingaangifte doen. Om dit nu allemaal zelf handmatig bij te houden, zal je erg veel tijd gaan kosten. Je kunt dit makkelijk vereenvoudigen door te investeren in boekhoudsoftware.
Deze programma’s zullen je helpen om al je financiële gegevens op 1 plek bij te houden, maar kunnen je ook helpen bij het makkelijker maken van bepaalde taken. Zo kun je in het boekhoudprogramma vaak ook facturen maken, waarbij het zelf automatisch de juiste btw berekend, maar ook de factuur meteen verzendt. Dit zal je veel tijd schelen tijdens het doen van je administratie.
Outsourcen van personeelsadministratie
Wanneer je als bedrijf meerdere medewerkers in dienst hebt, kan het doen van de personeelsadministratie veel tijd in beslag nemen. Het maken van de loonstroken en het bijhouden van uren, verlof en ziekteverzuim kan een fulltime baan zijn. Een mogelijkheid om dit makkelijker te maken is door een payroll bedrijf in te schakelen. Zij kunnen al de personeelsadministratie voor je regelen.
Zo zullen ze bijvoorbeeld zorgen dat loonstroken worden gemaakt en naar je medewerkers gestuurd, maar ook alles rondom het opstellen van arbeidscontracten. Dit zal je niet alleen tijd besparen, maar kan ook zorgen dat er fouten voorkomen kunnen worden. Ze hebben specialistische kennis en zorgen dat je altijd up-to-date bent met de meest recente wet- en regelgeving.
Digitaliseer je administratie
Als laatste kan ook het geheel digitaliseren van je administratie het doen van je administratie een stuk efficiënter maken. In plaats van alles op papier te bewaren, kun je de documenten en facturen makkelijk inscannen en in de cloud en op de computer bewaren. Dit maakt het ook een stuk makkelijker om de documenten te vinden en te delen. Ook zal het je wat ruimte op kantoor schelen, aangezien je de stapels papier en mappen niet meer nodig hebt!
Reacties