Regelmatig bloggen? Zo doe je dat
In deze tijd van razendsnelle veranderingen zou je bijna gaan denken dat bloggen iets van het vorige decennium is. Uit onderzoek blijkt echter dat er elke maand 70 miljoen nieuwe blogposts worden gecreëerd. Maar liefst 90% van de ondernemingen gebruiken blogs om hun naamsbekendheid te vergroten, klanten te binden en een actieve groep volgers in stand te houden. Bloggen is dus minstens zo belangrijk als in het verleden als je de competentie bij wilt houden op het gebied van marketing.
Waarom is regelmatig bloggen belangrijk voor al je marketing?
Social media platformen zijn in de laatste jaren een enorm belangrijke rol gaan spelen in de content strategie van ondernemingen. Via Instagram, Facebook, TikTok, Twitter of YouTube kun je met filmpjes, leuke afbeeldingen en korte leuzen een heleboel mensen bereiken. De aandacht die je daar krijgt is echter vaak vluchtig. Van alle mensen die je post zien zijn er maar weinig die zich ooit echt in je producten of diensten zullen interesseren. Dat is anders met blogs.
Met regelmatig bloggen kun je belangrijke relaties opbouwen
In blogteksten kun je dieper ingaan op bepaalde thema’s en een gedeelde visie met je klanten of volgers uitbouwen. Je kunt waardevolle informatie delen en jezelf neerzetten als een autoriteit in je vakgebied. Dat brengt meer bezoekers naar je site of profiel en vergroot je naamsbekendheid. Uiteindelijk leiden dergelijke connecties tot loyaliteit, vertrouwen en betere sales aan vaste klanten. Je kunt via de reacties op je blogs veel leren over je volgers en klanten. Daarnaast kun geïnteresseerden via deze weg vragen of ze onderdeel willen worden van je e-mailbestand. Regelmatige e-mails met gewenste informatie aan bekende klanten blijken één van de meest succesvolle marketingstrategieën om je verkoopcijfers te verbeteren.
Bloggen is belangrijk voor SEO, SEA, social media en e-mail
Door goede blogs te schrijven verbeter je alle aspecten van je marketingstrategie. Door de juiste combinaties van zoekwoorden te gebruiken krijg je betere rankings in SEO. Daardoor hoef je minder geld uit te geven aan SEA. Ook SEA wordt effectiever als je advertenties geïnteresseerden naar een interessante blogtekst leiden waardoor ze je onderneming niet snel meer vergeten. Blogs die opgepikt worden door geïnteresseerden op social media kunnen door je volgers met hun hele netwerk worden gedeeld. Blogs die je verstuurd via e-mail houden je klantenbestand actief betrokken bij je onderneming.
De belangrijkste uitdagingen van regelmatig bloggen
Het klinkt allemaal aantrekkelijk, maar om je blogs om te zetten in sales moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Bloggers lopen vaak tegen uitdagingen aan op dat gebied. De belangrijkste uitdaging is het vinden van interessante topics die passen binnen je niche. Dat kun je oplossen door zorgvuldig een focus te kiezen en daar dan bij te blijven. Probeer iets te vinden waar je enthousiast over bent, dat past bij je doelgroep en dat vernieuwend is of veel aandacht krijgt. Daarnaast moet je zorgen dat je content van hoge kwaliteit is. Zo niet, dan worden je blogs door niemand uitgelezen en verlies je juist aandacht. Onderzoek in jouw niche is daarom een sleutelelement. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen zodat je altijd iets vernieuwends kunt bieden.
Zorg dat je teksten persoonlijkheid hebben en lekker lezen
Je hoeft geen geboren schrijver te zijn om goede blogs te schrijven. Het is echter wel belangrijk dat je teksten aan een aantal eisen voldoen. Ten eerste moeten ze goed in elkaar zitten en lekker lopen. Een spelfoutje af en toe kan door de vingers worden gezien, maar als je lezers te vaak struikelen dan raak je hun aandacht kwijt. Daarnaast is het belangrijk dat je origineel bent en je eigen stem laat horen. Daarmee definieer je jezelf en creëer je een relatie met de mensen die je teksten lezen. Je kunt af en toe best de uitspraken van anderen parafraseren, maar dan moet je ze wel gebruiken om je eigen argument uit te bouwen.
Bloggen uitbesteden?
Als je zelf niet de meest getalenteerde schrijver bent – of simpelweg geen tijd hebt om alles bij te houden wat er wordt gepubliceerd in jouw niche – dan is het de moeite waard om een blogger in te huren. Een goede blogger kan je helpen om je SEO te verbeteren, naamsbekendheid te vergroten en het contact met je bestaande klanten te verbeteren. Om een goede blogger te vinden moet je drie belangrijke dingen in de gaten houden.
Let op deze 3 punten
Een goede blogger bezit een aantal belangrijke eigenschappen. Hij of zij heeft interesse in je vakgebied en heeft goede ideeën over de niche die je samen uit kunt bouwen. Het helpt daarbij enorm als ze doelgericht zijn en weten hoe ze deze doelen kunnen bereiken. Ze weten dat het een tijdje kost om successen te behalen en willen een langere tijd samenwerken. Daarnaast moeten ze uiteraard goed kunnen schrijven. Grammatica en Spelling horen perfect te zijn en het is belangrijk dat ze een duidelijk punt weten te maken met zo min mogelijk woorden.
Reacties