Events – JADS speelt toonaangevende rol in aanpakken angst en onwetendheid rondom AI tijdens Artxficial Festival

brand
ArtXficial logo

Events – JADS speelt toonaangevende rol in aanpakken angst en onwetendheid rondom AI tijdens Artxficial Festival

Event

s-Hertogenbosch, Nederland – Onder het inspirerende motto “Waar hoop en vrees samenkomen” wordt van 1 tot 3 september het baanbrekende Artxficial Festival georganiseerd in de Verkadefabriek te ‘s-Hertogenbosch. Bij evenement, gewijd aan Kunstmatige Intelligentie (AI) en de toekomst van onze maatschappij, is Jheronimus Academy of Data Science (JADS) als kennispartner nauw betrokken.

In een wereld die razendsnel en onomkeerbaar transformeert, neemt Kunstmatige Intelligentie een centrale plaats in. AI draagt bij aan ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van onderwijs, mobiliteit, klimaat, gezondheid, entertainment en meer.

Diepgaande verkenning van het gebied tussen hoop en vrees

Het Artxficial Festival zet zich in voor een diepgaande verkenning van de toekomst van onze samenleving en de invloed van AI daarop. Dit unieke festival brengt een diverse groep mensen samen, van wetenschappers tot kunstenaars en filosofen. De initiator van het festival is Peter de Kock, niet alleen een kunstenaar maar ook Professor of Practice op het gebied van data science aan JADS. Hij stelt: “Het valt me vaak op dat discussies over kunstmatige intelligentie gedomineerd worden door angst en onwetendheid, en dat is eigenlijk begrijpelijk. Het onbekende baart ons allen angst en onwetendheid over AI is wijdverspreid. Met Artxficial willen we mensen uitnodigen om samen het gebied tussen hoop en vrees te verkennen.”

Verdieping

Artxficial brengt verdieping door middel van discussies, filmvertoningen, lezingen en workshops die de rol van AI in onze maatschappij onderzoeken, vieren en kritisch bekijken. Om participatie voor iedereen mogelijk te maken, zijn enkele evenementen zelfs gratis toegankelijk. Een van deze gratis programma-onderdelen, verzorgd door JADS, is de workshop AI for all. Deze gratis toegankelijke workshop, die plaatsvindt op Vrijdag 1 september om 19.30, verkent op speelse wijze de beginselen van Kunstmatige Intelligentie (AI), waarbij de essentie van AI op begrijpelijke wijze wordt uitgelegd. Hoogleraar kunstmatige intelligentie aan JADS, Eric Postma, zal deze workshop leiden. Hij staat bekend om zijn vermogen om complexe onderwerpen toegankelijk te maken voor iedereen.

Het volledige programma van het Artxficial Festival is beschikbaar op de websites www.artxficial.org en www.verkadefabriek.nl.

Over JADS:

De Jheronimus Academy of Data Science (JADS) is een interdisciplinair instituut waarin de Universiteit van Tilburg en de Technische Universiteit Eindhoven samenwerken. JADS richt zich op data science en kunstmatige intelligentie en heeft als doel om bij te dragen aan de ontwikkeling van datagedreven en intelligente oplossingen voor complexe maatschappelijke uitdagingen. JADS speelt een cruciale rol in het Artxficial Festival als kennispartner en medeorganisator van dit belangrijke evenement.

 


Sony neemt deel aan CES 2023

PlayStation VR2 sensors

Sony presenteert zijn nieuwste initiatieven rondom het thema ‘Moving People Forward’ op CES 2023, die van 5 tot 7 januari plaatsvindt in Las Vegas, Nevada (booth #18600) en online te bekijken is vanaf donderdag 5 januari.

Tentoongestelde producten en technologieën

Sony’s booth focust zich op het uitbreiden van entertainment door middel van verschillende technologieën en initiatieven met betrekking tot de metaverse, mobiliteit en de samenwerking met creators. Als milieu-initiatief zijn enkele panelen van de stand gemaakt van “Original Blended Material”, een door Sony ontwikkeld papiermateriaal. ‘Original Blended Material’ is een milieubewust papiermateriaal gemaakt van bamboe, suikerriet en post-consumer gerecycled papier.

Sony’s hoogtepunten op CES 2023:

Moving Creators Forward

STAR SPHERE

STAR SPHERE is een project om de ruimte dichterbij te brengen en om ‘ruimteperspectieven’ te ontdekken. Zo wordt de mogelijkheid geboden om na te denken over het milieu en sociale kwesties. Op 3 januari 2023 werd de op afstand bestuurbare Nano-satelliet “EYE” gelanceerd. Deze satelliet is uitgerust met een camera die vanuit de ruimte opnames kan maken. Op de CES wordt het “Space Shooting Lab” tentoongesteld: een experimentele simulator die het heelal voorstelt. Deze is gemaakt voor ruimtelijke fotografie die STAR SPHERE in de toekomst wil aanbieden. Hierbij wordt tevens een mock-up van een Nano-satelliet uitgerust met Sony camera-apparatuur getoond.

Technologie voor makers

Om dichter bij de creators community te komen, ondersteunt Sony een breed scala aan productieactiviteiten voor professionals en beginners. De stand toont uitgebreide mogelijkheden voor beeldproductie, waaronder digitale filmcamera’s zoals VENICE 2, de full-frame Alpha camera line-up, vlogcamera’s, Airpeak drone, Xperia smartphones en de Creators’ Cloud, een cloud-gebaseerd mediaproductieplatform. Daarnaast presenteert Sony zijn high-end microfoons en koptelefoons.

De potentie van virtueel en fysiek uitbreiden

Virtuele Fan Engagement

Sony voert een PoC (Proof of Concept) uit met de Premier League voetbalclub Manchester City. Het doel hiervan is om de nieuwe generatie sportfans zowel virtueel als fysiek te prikkelen en te binden aan de club. Op de stand kunnen bezoekers metaverse content ervaren alsof ze zich in het Etihad Stadium bevinden, gereproduceerd in een virtuele ruimte. Fans kunnen tevens een eigen aanpasbare avatar op hun smartphone creëren en in de toekomst in contact komen met miljoenen fans over de hele wereld.

Nieuwe ervaringen gecreëerd voor sportfans met live sport-data

De tentoonstelling introduceert initiatieven gerelateerd aan op data gebaseerde ervaringen voor sportfans. Bezoekers worden meegenomen in alles rondom sport-data. Van gegevens die worden vastgelegd op het veld tot het creëren van virtuele content in real-time en het aanbieden hiervan op verschillende platforms. De verschillende technologieën van Hawk-Eye Innovations (Hawk-Eye), Beyond Sports en Pulselive laten zien hoe Sony’s sportbedrijven een ware revolutie teweegbrengen in de manier waarop live-actiegegevens vastgelegd, gevisualiseerd, geleverd en interactief gemaakt worden voor de fans.

Portable Volumetric Capture

Sony toont een prototype van een nieuw systeem dat geanimeerde 3D-reconstructies van mensen, voorwerpen en ruimtes met lage latentie op elke locatie kan vastleggen en verspreiden. Voor het systeem zijn slechts zeven sensoren nodig, waardoor het overal snel kan worden opgesteld en aan de vraag naar live 3D-videodistributie kan worden voldaan. De stand laat bezoekers genieten van een 360-graden beeld van Manchester City spelers in een 3D metaverse ruimte, via tablets en Sony’s Spatial Reality Displays.

Spatial Reality Display: Nieuw Prototype met een groot 27-inch scherm

Sony onthult een 27″ prototype van het Spatial Reality Display (SR Display) dat de wereld weergeeft met ruimtelijke 3D-beelden. Het grotere schermformaat maakt de weergave van objecten op ware grootte mogelijk, zodat medische beelden en productontwerpen realistischer kunnen worden weergegeven. Op de stand wordt het SR Display gebruikt om in een virtuele ruimte grafische 3D-content te tonen met toepassingen op verschillende gebieden: architectuur, computerondersteunend ontwerp (CAD), augmented reality (AR) en Point Cloud data dat wordt gebruikt in virtual reality (VR). Bovendien kunnen multi-view video’s, gemaakt door Hawk-Eye’s live sportgegevens en virtuele personages, nu worden weergegeven op het SR Display als een nieuwe stijl van entertainment.

Previsualization Powered by ‘mocopi’

Previsualisatietechnologie wordt gedemonstreerd met behulp van Sony’s mobiele motion capture-systeem ‘mocopi’. Hiermee kunnen creators hun camerawerk en karakterposities controleren met VFX*-montage in de preproductiefase. Op de monitor wordt een CG-model getoond, dat in real-time wordt gesynchroniseerd met de beweging van een uitvoerend model dat het mocopi-apparaat draagt. Deze technologie draagt bij aan een gestroomlijnde productie workflow, waardoor creators de productie in een vroeg stadium kunnen simuleren, wat de kwaliteit van hun werk ten goede komt.

*Visuele effecten: het proces in de film- en videoproductie waarbij beelden worden gecreëerd of gemanipuleerd buiten de live-action opnames om.

PlayStation VR2 and PlayStation 5

Tevens presenteert Sony de PlayStation VR2 (PS VR2), de volgende generatie virtual reality-headset voor PlayStation 5 (PS5) die een meeslepende game-ervaring biedt. PS VR2 heeft een aantal belangrijke functies die worden gerealiseerd door PS VR2 Sense Technology, zoals headset feedback, eye tracking, 3D Audio en adaptieve triggers, evenals ‘haptic’ feedback van de PS VR2 Sense Controller. Bepaalde PS VR2 en PS5 games zijn op de stand beschikbaar om te proberen, samen met PS5 accessoires.

Evolving Mobility Experience

Sony Honda Mobility

Op de CES 2023 heeft Sony een nieuw prototype voertuig van Sony Honda Mobility geïntroduceerd, met als doel “To move people, through the pursuit of innovation with diverse inspirations”. Voor meer details, zie de speciale website van Sony Honda Mobility.

De verslagen van Sony’s persconferentie en de video’s van de booths zijn toegankelijk via het online platform ‘Sony Square’: https://square.sony.com/ces2023/

Rotterdam kloppend hart van de metaverse

Digitaal tot leven komen met virtual reality

Immersive Tech Week (ITW) wil dat digitale innovaties worden ingezet om maatschappelijke problemen op te lossen

ROTTERDAM – De Immersive Tech Week (ITW) vindt dit jaar, na 7 jaar Amsterdam, plaats in de moderne metropool Rotterdam. Van 28 november tot 2 december 2022 zullen ‘De Doelen’ omgetoverd worden tot een plek waar creativiteit, innovatie, business, onderzoek en kunst samenkomen met augmented reality, haptics, web3, metaverse, technologie en virtual reality. Het evenement met 150 sprekers, een trade show waar bedrijven hun laatste innovaties tonen, 100 aanwezige organisaties en ruim 2000 bezoekers verenigt verschillende partijen en disciplines. Bezoekers worden uitgenodigd om toepassingen te ervaren op de ITW Playground en in de Church of VR. Tijdens ITW zal men technische oplossingen bespreken voor onder andere de gezondheidszorg, creatieve industrie en het onderwijs.   

Foto: Immersive Tech Week Rotterdam 

De digitale stad Rotterdam 

In de nabije toekomst zullen virtual en augmented reality een steeds grotere rol gaan spelen in het helpen oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Zo is er op dinsdagochtend een sessie in samenwerking met de Gemeente Rotterdam, de Provincie Zuid-Holland en de Sharing Cities Alliance over uitdagingen en kansen voor steden die versneld willen digitaliseren. Daarnaast worden Rotterdammers uitgenodigd om hun zorgen en verwachtingen omtrent de impact van immersieve technologie op hun stad en leven te delen tijdens workshops van Rathenau Instituut. 

Kansen en risico’s  

Tijdens verschillende sessies zullen naast de positieve aspecten ook de risico’s van bijvoorbeeld discriminerende algoritmes en gezichtsherkenning software belicht worden. Ook zal met Netwerk Mediawijsheid worden stilgestaan bij vragen als: hoe kunnen we ervoor zorgen dat kinderen en jongeren zich mediawijs en veilig kunnen bewegen in immersieve werelden zoals games, VR-ervaringen en de metaverse? Oprichter en directeur van ITW, Benjamin de Wit, geeft aan: “De Immersive Tech Week betekent meer dan het boosten van Virtual Reality. Immersive Tech heeft een ongelooflijk potentieel, zowel in positieve als negatieve zin. Als sector moeten wij ervoor waken dat de technologieën op een sociaal maatschappelijke manier gebruikt worden.”

Longscans bekijken met VR-bril  

In het Rotterdamse Erasmus MC worden longscans bekeken met behulp van een VR bril. Vroeger moest er tijdens de operatie een groot deel van de long weggesneden worden, maar door de huidige technologie krijgt de chirurg tegenwoordig beter inzicht in de locatie van de tumor en behoudt de patiënt daardoor meer longcapaciteit. Dit is een van de ontwikkelingen waar de Rotterdamse intensivist Diederik Gommers, een van de sprekers op ITW, trots op is: “Binnen het Erasmus MC zijn wij altijd op zoek naar innovaties die onze gezondheidszorg verbeteren. De mogelijkheden die tech biedt zijn eindeloos maar staan nog in de kinderschoenen. Door in te zetten op medische innovaties en de implementatie hiervan kunnen wellicht het hoofd bieden aan de steeds maar stijgende zorgvraag ondanks de personeelskrapte.”

Educatie en verantwoordelijk gebruik  

Immersive tech wordt inmiddels gebruikt in meerdere lesprogramma’s van de Hogeschool Rotterdam, bijvoorbeeld in de opleiding van gezondheidszorg. Studenten doen praktische ervaring op door VR simulaties in te zetten. De Hogeschool Rotterdam tevens partner van ITW is aanwezig met onder andere een designwedstrijd, presentaties van studenten en een tentoonstelling van bijzondere technologische toepassingen.


 

Tweede editie TBX 2022 focust op impact IT op bedrijfsvoering

Events - Bloeise

Utrecht, 27 oktober 2022 – Op woensdag 2 en donderdag 3 november vindt TBX plaats in de Koninklijke Jaarbeurs. Deze vakbeurs biedt, naast een uitgebreid en hoogwaardig programma, podium aan 70 exposanten. Met als doel om aan ondernemers, beslissers en IT professionals te laten zien en ervaren wat tech doet voor je bedrijf. Ruwan Berculo, projectmanager TBX: “Van thuiswerken tot marketing en van beveiliging tot duurzaamheidsambities: op alle vlakken krijgen organisaties te maken met digitalisering, robotisering en automatisering. Op de tweede editie van TBX brengen we trends en ontwikkelingen op het gebied van digitale transformatie en innovatie overzichtelijk in kaart.”

Nieuw deze editie: StartUp Awards
Op TBX staan er acht thema’s centraal, waaronder web 3.0, data factory en green tech. Met deze thema’s inspireert TBX bezoekers met de laatste digitale trends en ontwikkelingen. Ook is er dit jaar een speciaal podium ingericht voor startups. Ruwan Berculo: “Ik ben trots dat we deze editie talentvolle jonge bedrijven in de spotlight zetten. Op de zogeheten Startup Stage reiken we voor het eerst de TBX 2022 Start-up Award uit.”

Ruim 100 sessies over nieuwste tech innovaties
Deze editie geven verschillende experts hun visie op digitale innovaties. De vakbeurs biedt ruim honderd sessies, van keynotes, presentaties van startups tot masterclasses. Ruwan Berculo: “Op het podium staan 17 ijzersterke sprekers waaronder tech expert Jarno Duursma, cybercrime deskundige Maria Genova, marketing & media expert Igor Beuker, growth hacker Jesse van Doren, en interessante cases door onder andere Zoom en Picnic’s CTO Daniel Gebler. Verder zijn er experts te vinden in de Computable Xpert Lounge, waar bezoekers hun vragen kunnen neerleggen en er meer duiding gegeven wordt over digitale ontwikkelingen. Ook komen tech-experts in actie bij de Fireside chats, waar ze onder leiding van IT Evangelist Mark Wächter net even iets langer kunnen doorpraten over hun expertise. En valt er het nodige te leren en ervaren bij de verschillende Masterclasses.”


 

6 oktober – Design in Motion Festival verovert Nederland!

Op donderdag 6 oktober is ’s werelds beste motion design te zien op bijna alle schermen in de openbare ruimte in Nederland. Alle eigenaren van Out of Home-media hebben op 6 oktober gezamenlijk 24 uur advertentievrije ruimte afgesproken. Hierdoor zal DEMO Festival zichtbaar zijn op meer dan 5000 schermen, waaronder treinstations, metro’s, winkelcentra, Schiphol Airport, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport, op billboards langs grote snelwegen en in het straatbeeld. De Open Call voor ontwerpers om hun beste motion design in te zenden is nu geopend. </strong>

Design in Motion is een initiatief dat het beste motion design van de beste studio’s, beste ontwerpers, opkomende talenten en kunstacademies over de hele wereld viert. DEMO toont niet alleen het beste bewegingswerk van vandaag, het presenteert een programma dat een geheel nieuwe bewegingservaring creëert.

DEMO is hier om te intrigeren, inspireren en een blijvende ervaring te creëren. Een onderbreking bieden van commerciële boodschappen en de openbare ruimte transformeren in een levende galerij, die iedereen een glimlach bezorgt. DEMO inspireert iedereen (zowel merken als creatieven) om Out of Home verantwoord, creatiever en met respect voor onze openbare ruimte in te zetten.

Hoe het begon: DEMO is opgericht door Studio Dumbar/DEPT® en Global. Op een donkere stormachtige nacht, na eindeloos door onze Instagram feeds te scrollen, droomden we van al het mooie motion design dat we hadden gezien. En we bleven dromen: wat als we al dit geweldige werk op honderden gigantische schermen zouden kunnen tonen? Niet alleen voor onze collega-ontwerpers, maar voor iedereen!

Die droom komt uit.

Zie hier de trailer van de eerste editie:

Nederland verandert in een openluchttentoonstelling, waarmee DEMO opnieuw het grootste motion design festivalfeest ter wereld wordt.
DEMO 2022 is een initiatief van Studio Dumbar/DEPT® in samenwerking met Global.

Het festival wordt mede mogelijk gemaakt door CS Digital Media, RET, JCDecaux, Schiphol Media, NS Stations, Clear Channel Outdoor, Hillenaar Outdoor, blowUP media, Ocean Outdoor, adtrackmedia, VideowindoW, Cavalry, Homerun. Mediapartner: Dat is fijn.


 

De Balie maakt programma’s over tech en maatschappij bij Adyen in voormalig Hudsons Bay

Amsterdam, 19 april – De Balie en het Amsterdamse fintech-bedrijf Adyen slaan de handen ineen in de vorm van de programmareeks Techdenkers om tot serieuze en structurele reflectie op de rol van technologie in onze samenleving te komen. Adyen stelt het nieuwe kantoorpand (het oude Hudsons Bay) op het Rokin open voor De Balie om een langlopende programmaserie te maken over de rol van tech in onze samenleving en de ethische vraagstukken die daaruit voortkomen. 28 april vindt de eerste officiële editie van de reeks plaats met het programma Het vrije internet in oorlogstijd.

De serie behandelt onderwerpen als cyberveiligheid, digitale oorlogsvoering, robotisering en onze afhankelijkheid van algoritmes. Onder het motto stilstaan bij vooruitgang krijgen wetenschappers, beleidsmakers, kunstenaars en ondernemers het podium om tech en innovatie langs de ethisch-maatschappelijke meetlat te leggen.

Steeds meer wordt duidelijk dat wij tegen de grenzen aanlopen van het systeem waarin wij leven. Ecologische, economische en sociale crises stapelen zich op. Ondertussen blijft de vraag naar energie, connectiviteit en veiligheid onverminderd groot. Over zoiets fundamenteels moet een goed gesprek plaatsvinden. Ingo Uytdehaage, CFO Adyen: “Tech leidt tot veel vooruitgang, maar het maakt veel uit welke keuzes je maakt. Je moet daarin dus transparant durven zijn. We hopen dat we door het debat te voeren, bij te dragen aan het inzichtelijk maken van die keuzes en daarmee de ethiek van technologie.” Lees hier het vollegide interview met Uytdehaage terug.

Na enkele try-outs (allemaal terug te vinden via onze website en Youtube) is het 29 april dus tijd voor de eerste officiële Techdenkers op het Rokin: Het vrije internet in oorlogstijd.Tijdens deze avond spreken we over hoe we ons vrije internet beschermen in tijden van cyberoorlog en desinformatie zonder onze eigen waarden geweld aan te doen of, zoals nu het geval lijkt, achter de feiten aan te lopen. Alle Techdenkers zijn open voor publiek, worden gestreamd via de webstie van De Balie en zijn hier ook later terug te kijken.

Over De Balie
De Balie is een vooraanstaand cultuurhuis en debatcentrum aan het Leidseplein. In de 35 jaar dat het bestaat is het uitgegroeid tot een iconisch instituut waar jaarlijks zo’n 400 producties worden gemaakt.

Over Adyen
Het eveneens Amsterdamse Adyen is een van de snelstgroeiende fintech-bedrijven van Nederland. Onlangs betrok het het nieuwe kantoor aan het Rokin. Het voormalig Hudsons Bay is omgebouwd tot modern kantoorpand. De evenementenruimte in de kelder wordt met speciale programma’s opengesteld voor publiek, zoals nu ook bij Techdenkers.


Persbericht – Werkgroep Cryptografie van start

Op 28 februari is de werkgroep ‘Cryptografy and Security Mechanisms’, onderdeel van de normcommissie ‘Cybersecurity & Privacy’, van start gegaan. Hiermee is het normalisatiewerk van deze normcommissie uitgebreid met een nieuw onderwerp.

Het wordt steeds belangrijker om data privacyvriendelijk te delen. Binnen de Nederlandse markt is de aandacht rondom cryptografie de afgelopen tijd sterk gegroeid. Steeds meer informatie wordt digitaal verstuurd en gedeeld. Daarom is het belangrijk om de ontwikkelingen op het gebied van internationale normen voor cryptografie nauwgezet te volgen. Daarnaast moet worden onderzocht hoe deze normen kunnen worden toegepast op de Nederlandse markt.

De werkgroep ‘Cryptografy and Security Mechanisms’ gaat zich, onder de normcommissie ‘Cybersecurity & Privacy’, bezighouden met de (inter)nationale normalisatie-activiteiten rondom onder andere ‘confidentiality’, ‘entity authentication’ en ‘data integrity’. Hiermee wordt bijgedragen aan het veilig delen van data.

Aanmelden bijeenkomst
De volgende bijeenkomst vindt online plaats op 28 maart 2022 om 14.00 uur. Belanghebbende partijen en geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via kid@nen.nl.

Meer informatie
Meepraten over cryptografie en over de veiligheid van (online) informatie, en bijdragen aan het borgen van privacygevoelige informatie? Neem contact op met Tom Hoogendijk (Consultant Cybersecurity) via kid@nen.nl.


Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *