Blijf relevant: 5 strategieën om je doelgroep te blijven boeien en betrekken!
Wanneer jouw bedrijf inmiddels een vaste achterban heeft en het balletje in de afgelopen jaren flink is gaan rollen, heb je misschien het gevoel dat je je doel bereikt hebt, maar helaas is niets minder waar. Je doelgroep blijven boeien en betrekken moet actief gebeuren. In dit artikel vertellen we je waarom dit zo is en wat je kunt doen om dit voor elkaar te krijgen.
Waarom is relevant blijven zo belangrijk?
Meer dan ooit is het als ondernemer belangrijk om actief relevant te blijven voor je doelgroep. We geven een simpel voorbeeld: stel, je verkoopt schoenen. Honderd jaar geleden was jij waarschijnlijk de enige schoenverkoper in de buurt en bestond jouw doelgroep simpelweg uit de mensen uit het dorp die nieuwe schoenen nodig hadden. Nu, in 2024, is het aanbod in schoenen enorm. Ja, mensen kunnen nog steeds schoenen kopen bij jou, maar ze kunnen het ook op zo’n duizend websites online bestellen. Bovendien, als jij altijd maar dezelfde schoenen blijft verkopen, ga je niet mee met de laatste trends, die door de opkomst van sociale media elkaar in een razend tempo opvolgen.
Trendwatching
We vertelden eerder al dat trends door de opkomst van sociale media als paddenstoelen uit de grond schieten en ook net zo snel weer verdwijnen. Het is daarom belangrijk om aan een zekere trendwatching te doen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door actief de trends op sociale media en in het nieuws te volgen, maar ook door gepubliceerde marktonderzoeken te lezen, waarin het koopgedrag van de gemiddelde Nederlander duidelijk wordt in hele overzichtelijke en uitgebreide statistieken.
Het is ontzettend belangrijk dat jij als bedrijf ook openstaat voor veranderingen in trends en de samenleving en bereid bent het roer drastisch om te gooien. Een goed voorbeeld daarvan is Netflix, die door de afname in interesses in DVD’s en een toename in interesse in streaming, van een DVD-verhuurbedrijf veranderde in ‘s werelds grootste streamingdienst.
Blijf in contact met de doelgroep
In de loop der jaren heb je natuurlijk een zekere klandizie opgebouwd en om relevant te blijven is het belangrijk dat ze bewust blijven van het feit dat jouw bedrijf bestaat. Als jouw onderneming nog geen pagina heeft op sociale media, maak die dan zo snel mogelijk aan en post regelmatig, zodat volgers jouw blijven zien op hun feed. Daarnaast is het ontzettend belangrijk om de website van de onderneming up to date te houden en is e-mailmarketing in de vorm van een nieuwsbrief een hele effectieve strategie om in het achterhoofd van jouw achterban te blijven hangen.
Let op de concurrent
Breng regelmatig in kaart wie jouw concurrenten zijn en blijf ontzettend bewust van wat zij doen, door ze actief te volgen, bijvoorbeeld op sociale media. Jouw concurrent doet net zo hard zijn best om trends te volgen als jij. Wederom een simpel voorbeeld: stel, je hebt een snackbar. Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die soms of regelmatig kiezen voor een dagje geen vlees of helemaal geen vlees. Begint jouw concurrent met een groot assortiment aan vegan snacks, dan moet jij absoluut volgen. Gooit de concurrent de prijzen omlaag, dan is het belangrijk dat ook jij nadenkt over wat je kan doen om de prijzen voor de klant zo laag mogelijk te houden.
Zichtbaarheid vergroten
Vergroot je zichtbaarheid voor het deel van de doelgroep dat jou nog niet kent. Marketing is absoluut niet iets waar je als ondernemer op moet bezuinigen. Investeren in marketing is het uitgeven van geld dat uiteindelijk keihard terug gaat verdienen door een enorme hoeveelheid nieuwe klanten.
Actief zijn op sociale media is in de huidige samenleving ontzettend belangrijk. Uiteindelijk vindt daar momenteel de meeste marketing plaats. Als jij een pagina hebt op sociale media, wordt jouw content natuurlijk alleen gezien door mensen die jou al volgen, maar voor een paar euro kun je jouw posts laten sponsoren en wordt hij ook getoond aan mensen die jou niet volgen. Video-content werkt vaak het meest aantrekkelijk. Probeer altijd uit te gaan van de kracht van het beeld en niet de tekst. Eventueel kun je in stories een link naar de website bijvoegen, waar mensen verder kunnen lezen.
Slimme samenwerkingen
Tot slot zijn slimme samenwerkingen dé manier om je bedrijf te blijven ontwikkelen, zichtbaarheid te vergroten en in te spelen op markttrends. Je kunt kiezen om samen te werken met een andere onderneming of een samenwerking aangaan met een influencer. Een voorbeeld van de eerste optie is de Burger King, die een samenwerking is aangegaan met de Vegetarische Slager. Alle Vegan Burgers worden namelijk gemaakt door de Vegetarische Slager. Voor aanhangers van de Vegetarische Slager is dit een aansporing om eens wat vaker naar de Burger King te gaan en liefhebbers van de Burger King komen door deze samenwerking in aanraking met de Vegetarische Slager. Een gouden zet van beide ondernemingen.
Daarnaast kun je dus ook een samenwerking aangaan met een influencer met een behoorlijke groep volgers. Je kunt deze influencers benaderen en afhankelijk van hoe groot ze zijn, betaal je in gratis gebruik van jouw product of dienst, of moet je nog wat extra’s inleggen. Een hele effectieve manier om jouw doelgroep te bereiken. Stel, je hebt een onderneming in skincare-producten. Dan is het ontzettend slim om een paar beauty-influencers te contacteren die in hun video’s jouw producten gaan testen. Deze, veelal dames, worden gevolgd door allemaal mensen die geïnteresseerd zijn in beauty. Zo heb je direct een enorme groep mensen te pakken, die allemaal binnen jouw doelgroep vallen.
Kortom: wanneer je eenmaal bent waar je wil zijn met je onderneming, kun je helaas niet achterover gaan leunen. Relevant blijven voor jouw doelgroep is keihard werken. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de actualiteiten en zo te weten welke trends voor jou als bedrijf belangrijk zijn om te volgen. Blijf investeren in marketing en ga slimme samenwerkingen aan om jouw zichtbaarheid zo veel mogelijk te vergroten. Sociale media spelen in dit proces absoluut een sleutelrol.
Reacties