Van volgers naar fans: hoe je een loyaliteitsgemeenschap opbouwt die je merk versterkt
Wil jij graag dat jouw bedrijf meer groei doormaakt? Dan is het verstandig om je te focussen op het aanleggen van een sterke achterban die bestaat uit loyale klanten. Hoewel dit een proces is wat tijd en geld zal kosten, zul je er aanzienlijke resultaten mee behalen. Het opbouwen van een community, wat ook wel community building genoemd wordt, kan best een uitdaging zijn, vooral wanneer je het nog nooit eerder hebt gedaan en niet helemaal weet waar je moet beginnen. In dit artikel leggen we je alles omtrent community building: het belang ervan, hoe je zelf een community opbouwt, welke platforms je ervoor kunt gebruiken, tips voor het laten doorgroeien van je community en voorbeelden van merken die ook geprofiteerd hebben van community building.
Waarom is community building belangrijk?
Een sterke gemeenschap rondom je merk kan je veel bieden. Zo kun je meer groei en succes ervaren wanneer mensen betrokken zijn bij je merk. Dit komt doordat je directe communicatie kunt hebben met je doelgroep. In plaats van dat je alleen berichten naar je doelgroep stuurt, kunnen zij namelijk ook terugpraten. Zo kun je het gesprek aangaan, waardoor je betere feedback kunt krijgen en dus ook beter in kunt gaan op de behoeftes en wensen van je klanten.
Daarbij bouw je op deze manier ook vertrouwen op. Een groot voordeel is dat mensen eerder aanbevelingen zullen doen naar vrienden en familie, wat vaak nog beter werkt dan normale reclame. Daarbij versterk je de geloofwaardigheid van je merk door een gemeenschap te creëren waarin mensen met elkaar in contact kunnen komen en ervaringen kunnen delen omtrent het merk. Als laatste helpt een actieve gemeenschap om je merk enorm bij de loyaliteit van je klanten. Zij zullen zich verbonden voelen met het merk, waardoor ze eerder terug zullen komen bij jouw merk.
In deze simpele stappen bouw je een merkgemeenschap
Je kunt in een aantal stappen je merkgemeenschap opbouwen. Je begint met het kiezen van een doel. Dit doel moet aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en daarbij moet het doel ook haalbaar zijn. Daarna kun je een platform kiezen op basis van je doelgroep; hierin is de keuze tussen exclusiviteit of het opbouwen van een grote, niet specifieke community. Vervolgens zorg je voor betrokkenheid, zodat leden actief deelnemen. Dit kun je doen door vragen te stellen, bijvoorbeeld om feedback, of wedstrijden te organiseren.
Ondertussen bouw je ook aan de relaties. Zorg er dus voor dat je op persoonlijke wijze communiceert met je leden. Ook kun je ze exclusieve voordelen bieden om ze te motiveren om lid te worden en blijven, maar ook om actief deel te nemen. Zo kun je kortingen, speciale content of toegang tot evenementen bieden. Wees hierin dus authentiek en zorg ervoor dat je oprecht overkomt, zodat je meer vertrouwen kunt wekken.
De laatste stap is het zichtbaar maken van je community. Dit kun je doen door middel van foto’s en video’s te laten maken van je evenementen en deze gebruiken om je expertise te delen.
Deze platformen zijn geschikt voor het opbouwen van een merkgemeenschap
Het opbouwen van een merkgemeenschap kan op verschillende platformen. Dit zijn de beste platformen om te gebruiken wanneer je een merkgemeenschap wilt opbouwen. De eerste, meest voor de hand liggende optie is social media. Platformen zoals Instagram of Facebook bieden je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier een merkgemeenschap op te zetten. Je kunt makkelijk een platform kiezen dat aansluit bij de doelgroep die je wilt bedenken. Je kunt ook voor online groepen kiezen. Dit kun je doen door zelf een extra website op te zetten, maar ook door middel van groepen op Facebook of Reddit. Als laatste kun je ook community management tools gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn Slack en Discord, waarbij je een gemeenschap kunt organiseren en onderhouden. Zo kun je met je klanten blijven communiceren.
Welke merken hebben successen behaald dankzij merkgemeenschappen?
Er zijn een aantal merken die successen hebben doorgemaakt doordat zij een sterke merkgemeenschap hebben opgebouwd. Lego is daar een voorbeeld van; het bekende merk heeft een erg levendige gemeenschap van fans die niet alleen hun sets bouwen, maar ook hun creaties op verschillende platforms delen. Hierdoor raken nog meer mensen in aanraking met het merk.
Een ander bekend voorbeeld is Airbnb. Dit platform heeft inmiddels een wereldwijde gemeenschap van zowel eigenaren als reizigers opgebouwd. Het platform zorgt ervoor dat mensen hun ervaringen kunnen delen met anderen, waardoor er vertrouwen opgebouwd wordt tussen zowel de verhurende als de hurende partij. Daarbij organiseert Airbnb ook evenementen, waarbij eigenaren en reizigers elkaar kunnen ontmoeten. Het voordeel hiervan is dat mensen elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen delen. Hierdoor ontstaat er een hechte gemeenschap en zullen de gebruikers van Airbnb sneller opnieuw kiezen om via dit bedrijf zaken te doen.
De beste strategieën voor groei en betrokkenheid
Wanneer je een merkgemeenschap opzet, wil je natuurlijk dat het voor succes en groei zorgt. Je kunt het opzetten van een merkgemeenschap dan ook beschouwen als een langetermijninspanning; na het opzetten, zul je ook de nodige tijd moeten investeren om de gemeenschap actief te houden.
Om je gemeenschap betrokken te houden, is het van belang om goed te luisteren naar feedback. Door regelmatig om inzichten vanuit je klantengemeenschap te vragen, kun je actie ondernemen en je merk verbeteren. Dit kun je doen door polls op te zetten of vragenlijsten te delen. Ook het organiseren van evenementen, zoals Airbnb dat doet, kan helpen om de leden samen te brengen en op die manier de betrokkenheid te vergroten. Zo kunnen jouw leden makkelijker hun ervaringen delen over jouw merk, of hetgeen waar jouw merk aan relateert. Als laatste kun je met enige regelmaat exclusieve voordelen en beloningen aanbieden aan de mensen die actief zijn binnen jouw gemeenschap. Zo creëer je meer loyaliteit en voelen mensen de behoefte om betrokken te zijn bij jouw merk.
Door goed in te spelen op mensen hun behoefte om zaken te doen met een persoon en niet met een bedrijf, kun je interessante successen behalen, ook op de langere termijn.
Reacties