Slim gebruik maken van Google Trends: hoe doe je dat?
Iedereen die zich in meer of mindere mate bezig houdt met content marketing, zal weleens gebruik hebben gemaakt van Google Trends, of er minstens van gehoord hebben. Of je nu veertig uur per week bezig bent met online content of wellicht een paar keer per maand een inhoudelijk blog op de website van jouw onderneming schrijft, Google Trends is in alle gevallen een ongelooflijk waardevolle tool waarmee je jouw online content zo relevant en actueel mogelijk kunt maken.
Optimaal gebruik maken van Google Trends kan elke contentschrijver een voorsprong bieden op de concurrentie. Wie slim gebruik maakt van Google Trends, springt als beste in op de actuele trends in de maatschappij of binnen een specifieke doelgroep en kan dus ook de meeste traffic verwachten. En aangezien online ondernemen begint met traffic creëren, geeft dat des te meer reden om serieus aan de slag te gaan met Google Trends. Maar hoe doe je dat? En welke meerwaarde kan Google Trends dan exact bieden?
Casus: coronacrisis
Om een idee te geven van de potentiële meerwaarde die Google Trends kan bieden, kan het best worden gekeken naar een recente casus. De coronacrisis is een goed voorbeeld. Wie de tijdlijn van Google Trends gedurende de coronacrisis volgt, kan haarfijn zien aan welke informatie mensen behoefte hadden in bepaalde stadia van de crisis.
Gegevensbron: Google TrendsVroeg in de crisis, medio maart 2020, waren veel Nederlanders naarstig op zoek naar tips om optimaal thuis te kunnen werken en op afstand te kunnen samenwerken. Daar sprongen legio content marketeers op in door content over deze onderwerpen aan te bieden. Toen de lockdown langer aanhield, zwakte het aantal zoekopdrachten over thuiswerken en online vergaderen af, en werd er juist meer naar informatie gezocht over hoe je bijvoorbeeld digitaal een feestje, bijeenkomst of pubquiz kunt organiseren. Met andere woorden: het sociale leven in een digitale wereld. Nadat de maatregelen in Nederland iets werden versoepeld, kwam de nadruk volgens Google Trends het meest te liggen op praktische vragen rondom de anderhalvemeter-samenleving en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Ook andere, minder direct gerelateerde zoektermen zijn aantoonbaar beïnvloed door de coronacrisis. Zo blijkt in Amerikaanse staten de populariteit van zoektermen rondom het bakken van je eigen brood een direct verband te hebben met de hoeveelheid corona-uitbraken in die staat. En ook de meest voorkomende symptomen worden zichtbaar.
Voorspellen in plaats van terugblikken
De meerwaarde voor schrijvers van online content is helder: spring in op deze trends, die Google glashelder inzichtelijk maakt, en je content wordt actueler en dus relevanter. Nu is Google Trends voor de meest basale gebruiker voornamelijk een terugblik-tool. Je kijkt in het verleden naar de meest gezochte termen en probeert daar – achteraf – trends in te herkennen. Da’s leuk, maar de échte meerwaarde begint waar het terugkijken ophoudt en de voorspelling start. Je wilt immers de eerste zijn en niet achter de polonaise aan lopen.
Het goede nieuws is dat Google Trends wel degelijk perfect als voorspel-tool gebruikt kan worden. Je kunt in Google Trends niet alleen historische ontwikkelingen zien (bijvoorbeeld de meest gebruikte zoektermen van 2019, of van maart 2020), maar ook de ontwikkeling van één specifiek zoekwoord (of -term). Die optie is ontzettend interessant, vooral als je niet zomaar over ieder onderwerp wilt schrijven, maar heel gericht in een bepaalde branche wilt inspelen op nieuwe trends.
Trending zoektermen en correlatie
Twee opties in Google Trends zijn belangrijk om onder de knie te krijgen om het meeste uit de tool te kunnen halen met het oog op zo relevant mogelijke online content. De eerste is dus de functie om de ontwikkeling van specifieke zoektermen in kaart te brengen. Je wilt je content immers afstemmen op trends die groeiende zijn, in plaats van dalende. Als een trend op zijn retour is, betekent dat vaak dat de doelgroep de informatie die deze zoektermen opleveren reeds gevonden hebben en de informatie al voor het oprapen ligt. Terugblikkend op de casus van de coronacrisis: in juni 2020 werd er veel minder gezocht naar manieren om optimaal thuis te kunnen werken dan in maart 2020. Niet omdat mensen het niet meer deden, maar omdat de informatie inmiddels algemeen bekend was en er geen nieuwe content ‘nodig’ was om die kennis mee beschikbaar te stellen.
Ander voorbeeld: voice search als trend is door vele geduidt als hét nieuwe marketingkanaal. Maar kijk je naar de interesse wereldwijd in de drie meest voorkomende voice services Alexa, Google Home en Siri, dan zie je dat ze vooral rond kerst populair waren. En inderdaad, Searchengineland.com meldt dat voice search voorlopig niet de beloofde stijging doormaakt.
Maar hoe weet je welke zoektermen precies voor jouw website of branche relevant zijn? Daarvoor is een tweede optie in Google Trends nuttig: het vinden van correlatie tussen zoektermen. Deze optie heet Google Correlate en geeft je de mogelijkheid om te ontdekken welke zoektermen met elkaar samenhangen en bijvoorbeeld door dezelfde gebruikers achter elkaar worden gebruikt. Je vult gewoon een voor jouw website relevante zoekterm in, en Google vertelt je welke zoektermen jouw doelgroep nog meer gebruikt. Eenvoudig genoeg, maar lang niet iedereen gebruikt het of weet dat Correlate bestaat.
Zie bijvoorbeeld voor “anderhalve meter”:
Google Trends voor content marketing en e-commerce
Hoe kun je dit alles nu praktisch toepassen als je (online) ondernemer bent of om andere redenen meer traffic naar je website wilt genereren? Louter de trends een beetje volgen en die bijbehorende zoektermen in je blog verwerken, daarmee kom je er namelijk niet.
Het is echter wel stap één: volg de zoekterm-trends in jouw branche en verwerk de meestgezochte termen meerdere keren in je content, liefst (ook) aan het begin. Het is hierbij wel van belang goed zoekwoordenonderzoek te doen: kijk niet alleen naar de aantallen, maar probeer te doorgronden hoe internetgebruikers een zoekterm toepassen. Op welk moment, in combinatie waarmee, met welk patroon?
Publiceer je content vervolgens niet lukraak, maar bekijk in Google Trends wanneer er het meest gezocht wordt naar ‘jouw’ zoektermen. Is dat in het weekend? Of juist maandagochtend? Tijdens vakanties, of uitsluitend in de winter? Plan je publicatie in direct voorafgaand aan het moment waarop de trendlijn positief wordt. Content die in het weekend veel wordt gezocht, wil je dus op vrijdagmiddag of zaterdagochtend vroeg publiceren. Content die in de lente veel wordt gezocht, wil je in maart of april publiceren. Houd uiteraard rekening met de tijd die Google neemt voordat jouw content wordt geïndexeerd.
Google indexeert ook via Facebook
Ziet Google mijn content wel? Dat is een cruciale vraag voor contentmarketeers. De snelste manier is om in Google Search Console bovenin je URL te plakken en vervolgens de opdracht te geven tot indexeren. Interessant genoeg blijkt Google ook de publicaties op Facebook te volgen en indexeren, zo getuige deze screenshot.
Het artikel Contentmarketing naslagwerk voor de content coördinator was gepubliceerd. De snelste manier om de indexatie te checken is door op delen van de titel te zoeken: “contentmarketing naslagwerk”. Beweeg je je muis over een link, dan zie je onderin in je browser de exacte URL. In dit geval https://bloeise.nl/contentmarketing-naslagwerk-voor-de-content-coordinator/?utm_source=dlv.it&utm_medium=facebook. Aan de UTM code (stukje toevoeging om verkeer beter in Google Analytics te meten) zie je dus dat de source DLV.it is (een RSS-tool die automatisch publiceert) en het medium is Facebook.
Altijd actueel
Check trouwens ook eens deze fraaie uiteenzetting over zoekterm-onderzoek en het plannen van content rondom terugkerende fenomenen, zoals volle maan of de Oscar-uitreikingen.
Pas vervolgens niet alleen je content, maar ook de inrichting van je website in op de trends die je waarneemt. Hiervoor kan Google Correlate nuttig zijn. Verkoop je bijvoorbeeld games via je webshop en zie je dat de zoekterm ‘voetbalgames’ vaak correleert met ‘sportgames’? Overweeg dan je categorie ‘sportgames’ te hernoemen naar ‘voetbalgames en sportgames’.
Als je deze werkwijzen nauwgezet en voortdurend toepast, zorg je er vanzelf voor dat jouw website altijd actuele, relevante content biedt die verse informatie biedt op het moment dat er vraag naar is. Realiseer je wel dat je nooit klaar bent: online content veroudert snel en je zult je dag in, dag uit moeten blijven verdiepen in Google Trends om er op lange termijn profijt van te hebben.
Reacties
Ik heb nog geen beter artikel over dit onderwerp gezien dan dit! Ga door met het goede werk 🙂