COLUMN: Het belang van design in een online wereld
In dit online tijdperk bekijken we steeds meer dingen op ons scherm vanuit onze luie stoel. Nu we allemaal dezelfde diensten gebruiken wereldwijd, zoals Google en Facebook, lijkt er uniformiteit te ontstaan. Alles ziet er uit alsof het door dezelfde vormgever is bedacht. Maar dat is schone schijn, want design is juist belangrijker dan ooit. Het werkt alleen anders tegenwoordig.
De befaamde rood-blauwe stoel is door Gerrit Rietveld ontworpen in 1917, en geldt nu als het icoon voor De Stijl. Eenvoudig en modern. Je zou er geen 1917 opplakken. En je zou ook niet verwachten dat deze stoel lekker zit. Maar, zelfs zonder kussens is dit een comfortabele stoel.
Het doel van Rietveld was om een stoel te maken die machinaal kon worden gemaakt. Commercieel gedacht dus. Maar helaas ging deze stoel nooit massaal in productie vanwege het idee bij consumenten dat het zitgemak ontbrak. Pas in 1972 nam de Italiaanse firma Cassina de stoel in productie, na het overnemen van de rechten.
De rood-blauwe stoel was gemaakt voor massale productie en comfortabel om in te zitten. Maar het oog voor de klantperceptie ontbrak.
Design werkt online anders
Met de internetrevolutie kwam de ontwikkeling van appification: hebben wordt gebruiken, alles wordt een dienst. Van cd’s naar Spotify. Design is niet meer exclusief. Iedereen zit online en kan jouw diensten gebruiken. Internet maakt massaal gebruik eenvoudig: één keer maken is ontelbaar keren gebruiken.
Design wordt tegenwoordig online gevangen in marketingbingotaal zoals service design, design thinking en interaction design. Hier wordt onderkent dat gebruiksgemak én klantperceptie de sleutels zijn tot succes. Ontworpen naar gebruik, de beleving van de gebruiker centraal stellen en los van de logica kijken hoe je welk gedrag kunt stimuleren.
Fouten maken is polijsten
In de online wereld gaat het om fouten maken. Want daar leer je van. Continu itereren. “Done is better than perfect” zegt Mark Zuckerberg. “Focus on the user and all else will follow” is de mantra bij Google. Ze maken aan de lopende band variaties, aanpassingen, proberen nieuwe producten uit en luisteren naar hun klant.
“Zitten is een werkwoord”, zei Rietveld. “Als je moe bent, ga je maar liggen.” Hij vond namelijk dat zitten een mate van ongemak met zich mee mocht brengen. Een stoel was niet alleen voor comfort. Dat is bewonderenswaardige taal voor een iconische kunstenaar, maar niet voor een stoelenontwerper die graag zijn stoelen in alle huiskamers ziet.
Kijk maar op welke stoel je nu zit. Eindeloos getest. Zoals we dat nu online ook doen. Design blijft in beweging. Had Rietveld vandaag geleefd, dan had hij waarschijnlijk een Flash website gehad.
Combinatie van fysiek design en online design vind je op Rietveldlicht.nl. Verlichtingsexpert sinds 1955 en online store sinds 2006.
Reacties