Geven en nemen op je sociale kanalen
De sociale kanalen van je webshop, bedrijf, stichting of andere onderneming lenen zich in eerste instantie voor marketing, maar volgers prikken er dwars doorheen als je alleen maar commerciële content plaatst die direct is gericht op verkopen. In veel van de gevallen is bijvoorbeeld een facebookpagina de ultieme plek om een minder serieuze toon te hanteren en dit hoeft niet altijd direct resultaten op te leveren. Goodwill en sympathie zijn misschien wel net zo belangrijk.
Van energieleveranciers tot rioolbedrijven: goodwill via sociale kanalen
Wat voor soort onderneming er achter een sociaal medium zit, is niet aan de orde: de toon mag luchtig zijn. Mensen kijken vooral voor hun plezier op je pagina. Als je een rondje maakt langs de pagina’s die je zelf volgt, zie je dat veel content er simpelweg is om de aandacht en sympathie vast te houden. Dankzij deze media krijgen bijvoorbeeld energieleveranciers de kans om op een heldere, vrolijke manier iets te vertellen over groene stroom, en kan een op het eerste gezicht niet zo sexy onderneming als een rioleringsbedrijf de volgers meer vertellen over de eeuwenoude geschiedenis van de afwatering.
Andere manieren om producten of diensten te promoten
Wanneer via deze kanalen namelijk alleen maar aan doelgerichte marketing gedaan wordt, verliest een volger snel zijn aandacht. ‘Koop nu de nieuwe…’, ‘Kijk op onze website’, ‘Er zijn nog kaarten voor…’, het kan allemaal anders gebracht worden. Een nieuwe dienst of product kan ook met een leuk filmpje over het ontstaan ervan aangekondigd worden. Een kijkje achter de schermen maakt het smeuïger. Zo gebruik je het podium op een manier waarbij naast genomen ook gegeven wordt. Het is een kwestie van de boel informatief, positief en empathisch verpakken: ‘wat vinden onze volgers leuk om te zien of lezen?’
Andere leuke content: humor en zelfspot zijn essentieel
Het visuele aspect is altijd belangrijk. Een knallende foodfoto met de tekst: ‘we zijn weer heerlijk aan het kokkerellen’ doet het veel beter dan een aankondiging dat er een nieuwe menukaart is. Kijk naar de kanalen waar je zelf blij van wordt om inspiratie op te doen. Het social media-team van voetbalclub Ajax is een mooi voorbeeld. Hun content is dagelijks interessant en vrolijk, zelfs als er een ongemakkelijk relletje is. De aangetrokken keeper Kjell Scherpen werd bij voorbaat al bekritiseerd vanwege zijn Feyenoord-tweets, waarna de marketeers besloten de kou uit de lucht te halen met een grap: ze maakten een filmpje waarin de doelman strafregels moest schrijven, onder toezicht van de streng kijkende directeuren Edwin van der Sar en Marc Overmars. Het haalde in één klap de kou uit de lucht.
Reacties