Zo zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven

brand
Smiling emoticon

Zo zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven

9 maanden geleden

Veel bedrijven kampen met problemen door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Sommige sectoren worden hierdoor zwaar getroffen. Het is tegenwoordig niet altijd gemakkelijk om talentvolle medewerkers te vinden. Bovendien zien we ook dat er meer druk op de schouders van de bestaande medewerkers ligt. Dit resulteert in meer burn-out gerelateerde klachten en uitval. Het is dan ook van essentieel belang om de medewerkers die er zijn te behouden en bovenal gemotiveerd te houden. Dat laatste kan best lastig zijn. Want hoe zorg je ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven als de werkdruk hoog ligt? Hoe voorkom je dat talentvolle medewerkers jouw bedrijf verlaten? Hieronder volgen enkele tips om niet alleen goed personeel aan te trekken, maar ze ook vast te houden.

Toon je waardering

Veel ondernemers vinden het lastig om hun waardering te tonen. Natuurlijk zijn ze trots op hun werk als bedrijf. Weten ze dat ze dit nooit zonder hun medewerkers hadden kunnen doen, maar dit wordt niet altijd besproken. Daarom is het des te belangrijker om dit toch te doen. Om momenten te vinden waarop je je waardering kunt tonen. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zullen minder snel hun werkgever verlaten en zijn ook sneller geneigd om net een stapje extra te zetten en productiever te werk te gaan.

Vind je het lastig om je waardering in woorden te tonen? Doe dit dan middels kleine presentjes. Dit is een leuke manier om te tonen hoe blij je met het personeel bent, zonder dat je hier veel woordenaan toe hoeft te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een Happibox presentje voor medewerkers. Dat is leuk om te geven én te krijgen.

Gun je werknemers rust

Werkgevers vragen vaak veel van hun medewerkers. Zeker als ze al te maken hebben met krapte in hun personeelsbestand. Hierdoor verlangen ze naar flexibiliteit van hun medewerkers en verwachten ze hoge productiviteit. Het is echter onmogelijk voor het personeel om altijd maar aan te staan. Zelfs de beste en meest productieve medewerkers hebben soms een momentje van rust nodig. Als je altijd aan staat, loop je immers het risico om volledig stil te vallen. Daarom is het belangrijk om het personeel ook in bescherming te nemen tegen zichzelf. Ze moeten niet te veel willen. Ze hebben ook rust nodig. Wijs ze hierop en moedig ze aan om een keer een extra pauze in te lassen of hun vrije dagen op te nemen. Dit lijkt misschien nadelig voor het bedrijf, maar in de praktijk levert dit alleen maar een hogere productiviteit op en voorkom je uitval. Op de lange termijn behaal je dan ook betere resultaten.

Doorgroeimogelijkheden

Een hoger salaris is mooi meegenomen, maar is tegenwoordig zeker niet de doorslaggevende factor. Medewerkers willen gehoord worden, hebben behoefte aan flexibiliteit en bovenal doorgroeimogelijkheden. Ze moeten het gevoel hebben dat ze verder kunnen komen binnen een bedrijf. Daarom is het belangrijk om opleidingen en cursussen aan te bieden en medewerkers ook intern verder op te leiden. Zo zorg je voor meer uitdaging, nieuwe mogelijkheden en meer perspectief voor de toekomst. Dat maakt jouw bedrijf direct stukken aantrekkelijker.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *