Welke marketing gebruik jij om gezien te worden?
Gezien worden. Dat is het belangrijkste om klanten naar jou toe te trekken, alleen is het probleem dat jij niet de enige bent die gezien wil worden. Inmiddels is het voor de meesten wel duidelijk dat er online ontzettend veel klanten te halen zijn, natuurlijk afhankelijk van jouw doelgroep. Hoe zorg je dan dat jij vooraan die dringende rij van ondernemers staat?
Blijf bovenaan met SEA en SEO
Een makkelijke stap om als eerste zoekresultaat naar boven te komen, op bijvoorbeeld Google, is met behulp van Search Engine Advertising. Heb je een zoekwoord met veel concurrentie? Dan kan het je best wel wat gaan kosten om bovenaan te (blijven) staan. Mocht je geen tot weinig budget hebben, dan kun je gebruik maken van Search Engine Optimization (SEO). SEO kost voornamelijk tijd, maar heeft op langere termijn weer meer voordelen dan SEA.
Maak gratis gebruik van social media marketing
Net als particuliere gebruikers, kunnen bedrijven ook gebruik maken van social media kanalen zoals; Instagram, LinkedIn, Facebook, Twitter, Snapchat, Tiktok en Pinterest. Je kunt als bedrijf een gratis account aanmaken en hier jouw dienst en/of product promoten. Doe dit dan ook vooral! Met social media marketing kun je jouw bereik vergroten én kun je echt een relatie opbouwen met jouw klanten. Zo kun je ze via social media kanalen op de hoogte houden van recente ontwikkelingen, succesverhalen of bijvoorbeeld kortingscodes. Wanneer klanten zich verbonden voelen met jouw bedrijf, zijn zij sneller geneigd een aankoop te doen en je aan te bevelen aan hun omgeving. Zorg dan wel dat je actief bent op de kanalen waar jouw doelgroep ook actief is. Wil je een jonger publiek van 13 t/m 20 jaar bereiken? Dan is het slim om actief te zijn op Tiktok. Heb je een wat zakelijker en/of oudere doelgroep? Dan zul je je op LinkedIn moeten begeven.
Maak nóg meer impact met behulp van social media advertising
Het gebruik van de grootste social media platformen is voor particuliere gebruikers gratis. Dit geldt ook voor jou als ondernemer, maar je kunt ook gebruik maken van social media advertising om je bereik, verkeer of interactie te verhogen. Als bedrijf betaal je namelijk voor advertenties op basis van views, clicks, likes of conversies. Dit zijn doelen die alleen door een particuliere gebruiker vervult kunnen worden. Ondernemers betalen dus zogezegd voor de ogen, clicks, likes en/of reacties en bestellingen van social media gebruikers. Als ondernemer is social media advertising ontzettend interessant, omdat social media kanalen erg veel afweten van hun gebruikers. Zo kun je met behulp van Facebook, Instagram of LinkedIn Marketing jouw doelgroep filteren op leeftijd, woonplaats, werk, interesses en nog veel meer. Dit is ontzettend waardevolle informatie waarmee je jouw doelgroep beter kunt bereiken. Met social media advertising kun je een behoefte bij jouw doelgroep creëren waarvan zij nog niet eens wisten dat zij deze hadden. Welke ondernemer wil dit nou niet?
Reacties