Pinterest marketing: zo werkt het

brand

Als ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om je bedrijf op de kaart te zetten. Maak je een product en wil je de verkoop verhogen? Of wil je meer mensen in aanraking brengen met je dienst? Dan is marketing de manier om je zichtbaarheid te vergroten. Er zijn allerlei vormen van marketing mogelijk, waarvan online marketing populair, effectief en makkelijk is. Je kunt je bedrijf op de kaart zetten via verschillende platformen, waaronder Pinterest. Wat is Pinterest precies, hoe gebruik je dit platform voor marketing en voor wie is dit interessant? Je leest alles over Pinterest marketing in dit artikel. 

Wat is Pinterest? 

Pinterest is een sociaal media platform waar gebruikers visuele content kunnen vinden, delen en bewaren. Mensen gebruiken Pinterest vooral om inspiratie op te doen en ideeën te krijgen. Op Pinterest kun je verschillende boards creëren waarop je afbeeldingen verzamelt, bijvoorbeeld een board voor interieurinspiratie en een ander board met ideeën voor verjaardagscadeau. Je kunt afbeeldingen ‘pinnen’ van andere websites, maar je kunt ook eigen foto’s en plaatjes toevoegen aan je bord. Je kunt mensen en boards volgen, pins met elkaar delen en links toevoegen naar je website of blog. 

Wat is Pinterest marketing? 

Als bedrijf of ondernemer kun je Pinterest gebruiken om verkeer naar je website te krijgen. Mensen zoeken op Pinterest naar inspiratie en visuele content over een specifiek onderwerp en vaak niet naar bepaalde merken. Door content te plaatsen waar mensen naar zoeken, trek je eenvoudig mensen naar je Pinterest pagina en kunnen ze van daaruit doorklikken naar je website. Pinterest marketing hoeft geen geld te kosten: je kunt net als iedere andere gebruiker plaatjes delen met de juiste zoekwoorden om gebruikers te trekken. Je kunt ook adverteren op Pinterest, waardoor je content makkelijker gevonden wordt. 

pinterest marketing

Pinterest is een mooie manier om marketing in te zetten

Voor wie is Pinterest marketing interessant? 

Pinterest marketing is met name interessant voor de detailhandel, omdat veel mensen inspiratie opdoen op Pinterest voor ze gaan winkelen. Het grootste gedeelte van de gebruikers is vrouw en zij zoeken vooral naar interieur, damesmode, eten en drinken, trouwen en haar en beauty. Mannen gebruiken het platform iets minder en zoeken naar andere onderwerpen: gezondheid en fitness, tuinieren, architectuur en dieren. Pinterest is vooral interessant voor bedrijven die in deze sectoren werkzaam zijn en (deels) een jongere doelgroep hebben. 

De voordelen van Pinterest marketing 

Marketing via Pinterest heeft allerlei voordelen. Ten eerste is het platform nog vrij onontdekt als marketingstrategie en dus is er nog niet zoveel concurrentie. Daarnaast is het gratis om te starten met marketing via Pinterest en kun je content van je website of blog hergebruiken in de vorm van afbeeldingen. De afbeeldingen op Pinterest hebben een lange houdbaarheidsdatum, zeker vergeleken met andere sociale media. Een pin kan maandenlang goed bekeken worden, terwijl berichten op Facebook of Instagram vaak na enkele uren of dagen ondergesneeuwd raken. 

Zo begin je met Pinterest marketing 

Om Pinterest te gebruiken als bedrijf maak je een bedrijfsaccount aan. Wanneer je je aanmeldt heb je de keuze uit een persoonlijk account of een bedrijfsaccount. Met het bedrijfsaccount kun je statistieken zien en weet je precies hoeveel mensen je pins bekijken, delen en hoe vaak er op uitgaande links geklikt wordt. Je begint met het aanmaken van een profiel, waarop je bedrijfsinformatie vermeldt. Voeg toe wat je doet als bedrijf en waar mensen je online kunnen vinden. 

Pinterest boards maken 

De volgende stap is om verschillende boards te maken op Pinterest. Op een board laat je de huisstijl van je bedrijf terug komen. Maak verschillende boards die te maken hebben met je bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld haarproducten verkoopt, kun je boards maken voor verschillende gelegenheden en op ieder board deel je inspiratie voor haarstijlen. Het is belangrijk dat je huisstijl in je boards terugkomt en dat er een eenduidige stijl is. Je kunt ook boards maken waarop je afbeeldingen van anderen pint. Vaak is het een goed idee om de twee manieren met elkaar te mengen – zo trek je de meeste gebruikers naar je boards. 

Bezoekers trekken 

Om Pinterest marketing succesvol toe te passen, is het belangrijk om bezoekers naar je pagina te trekken. Hoe meer mensen je volgen op Pinterest, hoe vaker je informatie gezien wordt en hoe vaker nieuwe bezoekers ook op je pagina terecht komen. Je bereikt dit door actief deel te nemen: je pint afbeeldingen en gaat de interactie met andere gebruikers aan. Volg andere bedrijven in dezelfde branche en link naar je Pinterest profiel op je website. Via de statistieken kun je zien welke pins het goed doen en welke minder, waardoor je je strategie steeds beter kunt afstemmen op de gebruikers. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *