De wereld aan je voeten: uitdagingen en strategieën voor internationaal betaalverkeer voor MKB-webshops 

brand
De wereld aan je voeten: uitdagingen en strategieën voor internationaal betaalverkeer voor MKB-webshops

De wereld aan je voeten: uitdagingen en strategieën voor internationaal betaalverkeer voor MKB-webshops 

Als je als MKB-webshop buiten de landsgrenzen wilt gaan handelen, komen daar verschillende uitdagingen bij kijken. Het is aan te raden om allereerst de buitenlandse markt te onderzoeken en te bepalen welke investeringen nodig zijn. Van daaruit kun je beter bepalen hoe waardevol de verwachte opbrengsten van internationale uitbreiding uiteindelijk zijn voor je bedrijf. Wat zijn mogelijke redenen en potentiële voordelen van internationale verkoop die je kunt overwegen en in welke mate moet je je productaanbod en marketingstrategieën aanpassen aan culturele normen? Hoe kun je aansluiting bij gelieerde bedrijven inzetten als effectieve tactiek om je webshop buiten de binnenlandse grenzen uit te breiden en welke voordelen levert dit op?

Lees verder om meer inzicht te krijgen in de uitdagingen die komen kijken bij internationale verkoop en de mogelijke strategieën om succesvol op de wereldwijde markt in te spelen. Zo overwin je de bijbehorende uitdagingen en maak je met je webshop een geslaagde oversteek naar meer kansen, mogelijkheden en groei voor je bedrijf. 

Is je bedrijf klaar voor grensoverschrijdende verkoop? 

Als je merkt dat de lokale markt verzadigd raakt, of besluit dat je webshop toe is aan bredere omzetstromen, kan internationale uitbreiding een logische volgende stap zijn. Buiten de landsgrenzen verkopen is een opkomende trend, maar voordat je je webshop in het buitenland lanceert, is het goed om de omstandigheden van het betreffende gebied goed te onderzoeken.

Ga na of de geopolitieke situatie op dit moment gunstig is en of er mogelijke groei zit in de digitale en logistieke capaciteiten van het betreffende land. Vergelijk het aantal digitale transacties met de bevolkingsomvang en onderzoek in hoeverre consumenten al bekend zijn met je merk. Als je merk nog geen of weinig naamsbekendheid heeft, zul je je marketingstrategieën hierop aan moeten passen. Het is belangrijk om alle investeringen in tijd, moeite en geld die nodig zijn om bekendheid aan je merk te geven in te calculeren en af te wegen tegen de verwachte opbrengst. Vraag je af waar het marktpotentieel voor jouw specifieke merk of product precies zit en of jouw bedrijf er financieel, strategisch en capacitair klaar voor is om hier succesvol op in te spelen.  

De wereld aan je voeten: uitdagingen en strategieën voor internationaal betaalverkeer voor MKB-webshops

Wat zijn de voornaamste redenen en potentiële voordelen om internationale verkoop te overwegen? 

Als je met je webshop de internationale markt wilt betreden, is dit waarschijnlijk ofwel omdat de nationale markt uitgeput of verzadigd is geraakt ofwel omdat je potentie ziet voor jouw merk of producten in het buitenland. Een groot voordeel van internationale marketing is dat je je bedrijf hiermee effectief kunt laten groeien.

Internationaal verkopen opent de deur naar een groter aantal potentiële klanten dan alleen binnenlandse verkoop. Je zorgt voor een diversificatie van inkomsten omdat je je afhankelijkheid van één markt vermindert en zo minder kwetsbaar wordt voor economische schommelingen en lokale markttrends. Ook heeft het groeiende concurrentievoordelen; door wereldwijd te opereren kun je concurreren op basis van kwaliteit en prijsvoordelen die je lokaal misschien niet hebt.

Internationaal verkopen kan helpen bij het opbouwen van een sterker merk en een wereldwijde bekendheid – wat weer kan leiden tot meer kansen voor samenwerkingen en partnerships. Een andere overweging kunnen mogelijke kostenbesparingen zijn, omdat internationale markten bijvoorbeeld toegang bieden tot goedkopere productie- of distributiemogelijkheden. Het biedt daarnaast technische mogelijkheden omdat e-commerce platforms en online betalingsverwerking het steeds makkelijker maken voor MKB’s om ook zonder grote investeringen in infrastructuur internationaal te verkopen.  

Businessman relaxing on his chair

Hoe kun je je marketingstrategieën aanpassen aan verschillende internationale markten? 

Dat je marketingstrategieën goed aanslaan op de lokale markt, betekent niet per definitie dat dit in het buitenland ook het geval is. Je kunt je tactiek natuurlijk wel als basis gebruiken, omdat je al hebt ondervonden wat binnenlands wel en niet werkt. Maar als je je marketingtactiek aan wilt passen en goed aan wilt laten sluiten bij de internationale markt, is marktonderzoek de eerste en meteen belangrijkste stap. Dit is de manier om inzicht te krijgen in consumentengedrag, behoeftes, culturele normen, concurrentie en regelgeving in het betreffende gebied. Als je tot de conclusie bent gekomen dat de buitenlandse markt kansen biedt, verdiep je dan zo veel mogelijk in de consument en biedt klanten een gelokaliseerde ervaring.

In plaats van je webshop alleen te vertalen, kun je door middel van kleine maar belangrijke nuances in taalgebruik bijvoorbeeld veel beter aansluiten bij je klanten. Achterhaal of er in het betreffende land met name Brits Engels wordt gesproken en je op je website dan ook de Britse spelling en terminologie – zoals ’colour’ en ‘jumper’ – hanteert, of juist de Amerikaanse spelling en benamingen – zoals ‘color’ en ‘sweater’. Zo zal ook het gebruik van modellen uit de regio voor je productfoto’s consumenten aanspreken. Onderzoek populaire lokale social media-kanalen, welke platforms het meest worden gebruikt en wat voor soort communicatie, beelden en subculturen jouw doelgroep het meeste aanspreken. 

Hoe kun je je webshop internationaal uitbreiden door relaties aan te gaan met gelieerde bedrijven? 

Een strategie die hierbij erg waardevol kan zijn, is om je als bedrijf aan te sluiten bij een ander, lokaal bedrijf of bedrijf dat al actief is in het het land. Door relaties aan te gaan met gelieerde bedrijven in andere landen, kun je jouw bedrijf toegang geven tot nieuwe markten, efficiëntie verhogen en daarbij het risico van de stap over de grens verminderen.

Als je samenwerkt met een aangesloten bedrijf in het buitenland, kun je de risico’s niet alleen beperken door de kosten en middelen te delen, maar ook door gebruik te maken van de expertise, klantenbasis en netwerken van dat bedrijf. Je kunt profiteren van het feit dat het bedrijf bijvoorbeeld al een gevestigde naam of merk heeft in de regio en de kennis die ze hebben als het gaat om regelgeving, culturele normen en succesvolle markeringstrategieen.  

Kortom, als je met je webshop stappen over de grens wilt zetten, doe je er goed aan om de nodige investeringen en verwachte opbrengsten goed tegen elkaar af te wegen. Groei van de klantenkring, diversificatie van inkomsten en concurrentievoordelen zijn allemaal overwegingen om de grens over te gaan. Daarnaast kun je je marketingstrategie aanpassen door je in de consument te verdiepen en deze op je webshop een gelokaliseerde ervaring te geven. Tot slot kan het aansluiten bij gelieerde bedrijven een effectieve tactiek zijn om succesvol internationaal uit te breiden.  

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *