Amazon Marketing: zo verkoop je meer via Amazon

brand
Amazon

Amazon Marketing: zo verkoop je meer via Amazon

Amazon komt in februari 2020 naar Nederland en biedt online retailers nu een makkelijke manier om snel te beginnen met e-commerce. De functies op Amazon zijn gemakkelijk te gebruiken, maar het verkopen zelf is de echte uitdaging. Vijf tips om meer te verkopen via Amazon.

Benieuwd naar de typische Amazon-termen? Lees hier de Amazon Marketing basisbegrippen.

Bedenk een goede titel

Mensen doen aan koppensnellen. Denk maar eens na over hoe we de krant lezen: we scannen de kop en als we het boeiend vinden lezen we het artikel. Dan is de kans nog het grootst dat we alleen de kop hebben onthouden en de inhoud van het artikel niet meer kunnen vertellen.

Als je een goede, aantrekkelijke titel bedenkt, is de kans het grootst dat het product blijft hangen. Vermeld daarom in ieder geval de merknaam van het artikel, de naam van het artikel zelf en waarin het artikel zich onderscheidt. Dat kan bijvoorbeeld de kleur of grootte zijn.

Een voorbeeldje: Deluxe siliconen speen – zonder BPA – set van 2 – in blauw en rood

Dat is een prima titel, die de hele lading dekt. Zelf als de omschrijving niet wordt gelezen, weet de klant alsnog wat het product is.

Plaats de juiste productafbeelding

Afbeeldingen trekken de koper over de streep. Daarom heeft Amazon strenge regels voor het gebruik van afbeeldingen. Zo moeten ze helder, zonder al te veel ‘ruis’ en uniform zijn. Je doet er goed aan een afbeelding te gebruiken met een witte achtergrond. Amazon heeft namelijk ontdekt dat dit veel beter verkoopt dan afbeeldingen met een achtergrond.

Probeer teksten in afbeeldingen te voorkomen. Zet dus geen ‘Made in China’ in de afbeelding. Op de afbeelding kun je het best alleen het product laten zien, zodat er geen verwarring staat over welke accessoires wel en niet bij de koop inbegrepen zitten.

Tekening: Verkopen op Amazon

Wat is jouw strategie om een product op Amazon te verkopen?

Vertel wat jouw product kan

Daarmee komen we bij het volgende punt: wees duidelijk over wat jouw product precies inhoudt. Gebruik daarvoor korte zinnen. Het moet echt een verkooppraatje worden, geen korte handleiding. Zet het product zo aantrekkelijk mogelijk neer, maar blijf dicht bij de waarheid.

Maak gebruik van bulletpoints en keywords

Bulletpoints zijn een goede manier om kenmerken te ordenen. De eerste drie bulletpoints moeten gebruikt worden voor de meest belangrijke kenmerken van het product. De vierde en vijfde bulletpoints gebruik je om veelgestelde vragen over het product te beantwoorden. Bij een matrasbeschermer kun je bijvoorbeeld neerzetten:

  • PAST OP MATRASSEN TOT 2 METER BREED
  • 100 DAGEN NIET GOED, GELD TERUG

Je kunt gebruikmaken van zoekwoorden op Amazon. Een goede manier om zoekwoorden te vinden is door een willekeurig voorwerp uit jouw niche in te typen bij Amazon. Je krijgt dan allerlei suggesties voor producten die je ook zou kunnen verkopen. De zoekresultaten van Amazon zijn gebaseerd op hun eigen A9-algoritme. Deze is gebaseerd op de meest populaire zoekopdrachten.

Zorg voor goede recensies

Mensen kopen van mensen. Vinden anderen jouw product goed en laten ze een positieve recensie achter? Dan is de kans groot dat anderen ook geïnteresseerd zijn. Doe daarom je best om een goed product te verkopen en de beste service te verlenen. Dat is pas een echte salesbooster. Je kunt hier ook meer lezen over review marketing en hier hoe je het beste om kan gaan met Amazon reviews.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *