De toekomst van Bloeise
De ontwikkelingen op het gebied van SEO, content en AI heeft impact op ieder bedrijf, zeker op dat van een B2B contentcreatiebureau uit Den Helder. Sinds 2017 ligt mijn nadruk op het schrijven van kwalitatieve teksten, en nu kan iedereen zelf teksten produceren met ChatGPT. Komt er nog wel schrijfwerk?
Per 2020 richt Bloeise zich ook nadrukkelijk op SEO, per 2021 via zusterbedrijf Blossom your Content, specifiek op sponsored content plaatsingen. Hoe relevant blijft dat in de toekomst waarin Google en search onder druk van AI veranderen?
Ik kwam tot een aantal praktische conclusies:
AI doet geen interviews
De basis van contentcreatie zoals Bloeise dat doet, zijn interviews met experts. Bijzonder interessant en leuk om te doen. Geïnterviewd worden door een mens in plaats van een stuk software zal voor lange tijd nog de voorkeur zijn. De interviews met video gaan vastleggen is een goede volgende stap, en zelf experimenteren met TikTok lijkt me interessant om te doen.
Focus op kwaliteit
Opdrachten voor websiteteksten en productomschrijvingen liepen al enige jaren terug. Voor het mkb biedt AI de uitkomst om goedkopere teksten in te kopen – maar controle door een tekstschrijver blijft. Geen enkel merk dat de klanten waardeert zal een uiting zonder controle op de markt brengen. Bloeise zit al in de goede niche: die van IT en digital, waar kwalitatieve content complexe zaken helder uitlegt.
SEO blijft, maar verandert
Dankzij het internet is er een groter speelveld. Meer concurrenten maar ook meer afnemers. Het vinden van elkaar op de online markt is sinds het begin van het internet de uitdaging. AI zal dit veranderen, maar niet vervangen. Zoekmachines houden vooralsnog hun leidende rol, en linkbuilding in de vorm van sponsored content helpt met het kiezen van antwoorden. Kwalitatieve content zal steeds beter scoren, of het nu in de zoekmachine of AI chat is. Branding wordt belangrijker.
AI kan handig zijn
AI is heel gericht in te zetten voor het schrijfproces, mits je weet wat je doet. Het kan ook een enorme tijdsverspilling zijn. De crux is om vanuit het eigen werkproces continu te kijken naar onderdelen die verbeterd kunnen worden, op zoek gaan naar frictie. AI is een slim blokje wat je overal bij kunt zetten. Daar hoef je niet het voortouw in te nemen, focus op rendement.
Bloeise is gericht op het Nederlandse mkb
Sinds 2013 werk ik aan Bloeise als merk voor online bloeien. Eerst als communicatiebureau gericht op allerlei abonnementen, later gericht op digitale bureaus als B2B contentcreatiebureau. Doordat ik inzette op bloggen werd Bloeise.nl meer dan een bedrijfsblog: het werd ook een contentplatform over ondernemen, trends en marketing. Dat is ook hoe de nieuwsbrieflijst zo gegroeid is.
De match tussen Bloeise.nl en de doelgroep waar Bloeise voor schrijft, is wel steeds minder geworden. Onze klanten zijn digitale bureaus en IT-bedrijven die kwalitatieve teksten zoeken voor thought leadership en leadgeneratie, in het Nederlands én Engels.
Zo kwam ik tot de conclusie dat voor de kernactiviteiten het merk Bloeise niet meer voldoet. Ik ben daarom een nieuw merk aan het ontwikkelen als internationaal content agency. Bloeise wordt helemaal het merk voor zakelijk nieuws en inzichten. Twee merken dus!
Stay tuned!
Thomas
PS: Eens sparren wat deze trends voor jouw bedrijf betekenen en hoe Bloeise daar bij kan helpen? Plan een kennismakingsgesprek in!
Lees hier alle toekomstvisies terug:
De toekomst van SEO
De toekomst van content
De toekomst van AI
Reacties