Stijgende vastgoedprijzen: zo richt je jouw magazijn zo efficiënt mogelijk in

brand
Young storage workers

Stijgende vastgoedprijzen: zo richt je jouw magazijn zo efficiënt mogelijk in

4 maanden geleden

Waar het voor particulieren steeds lastiger is geworden om een woning te kunnen bemachtigen, kampen ondernemers met een heel ander probleem. Weliswaar is er voldoende vastgoed op de zakelijke markt beschikbaar, maar de gestegen prijzen nopen tot het maken van moeilijke keuzes. Vooral bedrijven die een voorraadmagazijn hebben, moeten flink in de buidel tasten om hun pand te kunnen betalen. Die kosten leiden tot prijsstijgingen, waarbij het zaak is om je niet uit de markt te prijzen. Je zult je magazijn dus zo efficiënt mogelijk moeten inrichten om concurrenten een stap voor te blijven.

Gebruik modulaire toepassingen

Probeer bij het inrichten van je magazijn zo veel mogelijk modulair te werken. Dat wil zeggen dat je met losse componenten werkt, die je heel eenvoudig verder kunt uitbreiden naar behoefte of juist kunt inkrimpen als ze overtollig zijn. Op die manier kun je bijvoorbeeld werktafels en stellingen op zodanige wijze plaatsen dat je direct kunt inspringen op een veranderde situatie, terwijl je nooit echt te veel of te weinig van deze inventaris hebt.

Alles op rolletjes

Magazijnstellingen nemen veel ruimte in. Bovendien moet er telkens voldoende onderlinge tussenruimte zijn om er bijvoorbeeld met een heftruck of kar tussendoor te rijden. Wanneer je gebruik maakt van zogenoemde doorrolstellingen, kun je meer stellingen op hetzelfde oppervlak plaatsen. Je hebt dan een minder groot vloeroppervlak nodig dan wanneer je traditionele vaste magazijnstellingen zou neerzetten.

Automatiseer de processen

Bedrijven die hun magazijn nog op traditionele wijze bestieren, zouden ervoor kunnen kiezen om de processen geheel of gedeeltelijk te automatiseren. Je kunt beginnen met het digitaliseren van zaken die tot nu toe met pen en papier worden gedaan, maar je kunt ook een grotere stap voorwaarts maken door het gehele traject van orderverzameling volautomatisch te laten verlopen. Dat is een flinke investering, maar die verdien je op termijn terug doordat er vrijwel geen fouten meer voorkomen in verzendingen en je bovendien bespaart op personeelskosten.

Onderzoek de doorloopsnelheid

Het loont zich de moeite om je te verdiepen in de doorloopsnelheid van je goederen. Hoe vaker een artikel gepakt moet worden, hoe beter het is als dit helemaal vooraan staat. Het proces van orderverzameling verloopt dan een stuk sneller, omdat je minder meters hoeft te maken. Artikelen die je minder vaak nodig hebt, kun je verder naar achteren plaatsen of bijvoorbeeld een plek geven helemaal bovenin een stelling. Bovendien kun je op basis van de doorloopsnelheid ook goed monitoren in hoeverre het relevant is om het assortiment op te schonen.

Maak gebruik van de hoogte

Aan een hoog bedrijfspand heb je niets wanneer je die hoogte niet goed weet te benutten. Zorg er dus voor dat je ofwel hoge stellingen plaatst, ofwel een verdieping realiseert, waardoor je in twee niveaus kunt stapelen. Beide opties hebben voor- en nadelen, het is een kwestie van goed afwegen wat voor jouw team de meest efficiënte werkwijze is. Neem daarbij in overweging hoeveel heftrucks en palletwagens je al tot je beschikking hebt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *