
4 Marketinglessen die B2B-bedrijven kunnen leren van sportclubs
Sportclubs hebben vaak een grote schare fans. Dat zijn niet alleen mensen die naar wedstrijden zoals tennis of darts kijken, maar het gaat ook om mensen die wedden op voetbal, of lid worden van een club. Al deze supporters komen niet zomaar aanwaaien, daar zit een geoliede marketingmachine achter. Dit zijn belangrijke marketinglessen die B2B-bedrijven kunnen leren van sportclubs.
1. Maak potentiële klanten blij
Het klinkt vrij simpel, potentiële klanten blij maken, veel B2B-bedrijven denken dat ze dit al doen, maar in de sportwereld begrijpen ze dit net wat beter. Ze doen er alles aan om hun fans blij te maken. Dat proberen ze onder andere te bereiken door wedstrijden te winnen, maar ook door de supporterservaring te verbeteren en te zorgen voor een gevoel van FOMO (Fear of Missing Out).
B2B-bedrijven kunnen deze tactiek heel goed toepassen op hun eigen klanten. Probeer ze te zien als fans. Wat gebeurt er nu om ze blij te maken? Wat zou klanten blij maken? Wat kan er gedaan worden om te zorgen dat ze klant worden en blijven? Het kan gaan om een korting, exclusieve actie, meer informatie over het product, nieuwe innovaties en nog veel meer.
2. Zorg voor een engagement strategie
Sportclubs weten dat het belangrijk is om hun fans betrokken te houden. Ook als het even tegenzit dan weten ze hun fans betrokken te houden. Dat kan op een groot aantal manieren, denk aan social media, een forum en community. Het is ook belangrijk om klanten te blijven informeren. Dat kan met een jaarlijkse rapportage, maar beter nog is het om een persoonlijk verhaal te vertellen in de vorm van storytelling.
Mensen zijn steeds meer op zoek
Als het gaat om het opbouwen van een community kunnen hele duidelijke lessen getrokken worden. Sportclubs hebben regelmatig exclusieve acties en toegang tot evenementen voor trouwe fans. Als B2B bedrijf kan deze vorm van het creëren van engagement overgenomen worden door exclusieve dingen aan te bieden. Het kan gaan om een how-to-gids, een netwerkbijeenkomst, maar ook een nuttige webinar of persoonlijk gesprek.
3. Kijk naar wat de concurrentie doet
In de wereld van sport lijken grenzen steeds verder te vervagen. Vroeger waren mensen automatisch fan van hun lokale of regionale sportclub, daar is nu minder sprake van. Men wordt fan van een voetbalclub of andere sportclub om vele verschillende redenen. Dat gaat zowel om de resultaten als de spelers, het beleid en de manier waarop met supporters om wordt gegaan. Goede sportclubs kijken niet meer alleen naar zichzelf, ze kijken ook naar wat de concurrentie doet.
B2B bedrijven wordt aangeraden om ook eens te kijken wat de concurrentie doet. Wat is hun aanbod, hoe gaan ze om met loyale klanten, hoe presenteren ze zichzelf op social media en wat maakt hun product uniek. Trek hier lessen uit en probeer die te gebruiken in de eigen onderneming.
4. Werk aan een sterk merk
Als iemand in een shirt loopt dat rood met blauw gestreept is, dan weten de meeste mensen dat het om een shirt van FC Barcelona gaat. Hetzelfde geldt voor veel andere grote voetbalclubs. Deze kleuren werden niet van de ene op de andere dag geassocieerd met deze voetbalclubs, dat heeft jaren gekost. Ook voor B2B-bedrijven loont het de moeite om hierop in te zetten.
Reacties