Waarom investeren in iets dat gratis is? De 7 voordelen van Free Publicity

brand
oh yes, it's free

Waarom investeren in iets dat gratis is? De 7 voordelen van Free Publicity

Marike Timmermans Uw PersvoorlichterGastblog door Marike Timmermans van Uw Persvoorlichter

Free publicity is het verkrijgen van ‘gratis’ media-aandacht. Dat ‘krijg’ je als je iets nieuwswaardigs te vertellen hebt, iets dat de doelgroep aanspreekt. Met een persbericht maak je je nieuws bekend aan de media die er dan (hopelijk) iets over gaan schrijven.

say what - it's freeoh yes, it's free

Op het moment dat een journalist, bijvoorbeeld naar aanleiding van je persbericht of een telefoontje, besluit een artikel te schrijven over jouw onderwerp en dat te plaatsen, spreken we van free publicity. Voor de ruimte die het artikel inneemt wordt niet betaald.

In tegenstelling tot het plaatsen van een advertentie, waarbij diezelfde ruimte wordt doorberekend. Maar wat maakt de meerwaarde van free publicity zo bijzonder dat je je geld uitgeeft aan iets dat ogenschijnlijk ‘gratis’ is?

Er zijn zeven voordelen om te kiezen voor een investering in free publicity:

1. Lage irritatiewaarde

Loesje Ik wil mijn tijd nuttig verspillenBij het lezen van een krant of magazine, het kijken van tv of luisteren naar de radio gaat de aandacht van de lezer, kijker of luisteraar naar de inhoudelijke kant. Niet zelden wordt er gezapt tijdens reclame of wordt de reclame helemaal niet bekeken.

Inhoudelijke artikelen of gesprekken en meningen echter worden met aandacht bekeken en beluisterd – dat is immers de reden waarom we ‘gebruik’ maken van die media: we hebben behoefte aan informatie en vooral aan nieuws. Een artikel kan inhoudelijk vervelend nieuws brengen, maar irriteert nooit zoals een reclame of direct marketing campagne dat doet. Nieuws immers, vind je leuk of op z’n minst interessant om te horen of lezen.

2. Geloofwaardiger dan andere communicatie-uitingen

Geloofwaardigheid: Wij van WC eend adviseren WC eendEen artikel van een objectieve buitenstaander (de journalist) heeft veel meer meerwaarde dan wanneer je vertelt hoe goed je zelf bent.

Jezelf aanprijzen – en dat doe je in een advertorial, advertentie of direct marketing uiting, is natuurlijk nooit geloofwaardig. Het kan wel bijdragen tot een positief resultaat van je free publicity – maar dat heeft meer te maken met de kracht van herhaling.

3. Houdbaarheid – langdurig effect

Houdbaarheid - langdurig effectTenzij je als lezer toevallig geïnteresseerd bent in een lage rente omdat je toevallig op dat moment op zoek bent naar een hypotheek verstrekker, zal deze reclame van een bank aan je voorbij gaan.

Een inhoudelijk artikel over de achtergrond van deze specifieke bank kan bij de lezer een zaadje planten dat gaat groeien en weer naar boven komt op het moment dat je ooit zelf een hypotheek wilt afsluiten, of iemand spreekt die bijvoorbeeld op zoek is naar een goede bank.

4. Inhoudelijke aandacht

Inhoudelijke aandachtAls een journalist over je schrijft wordt er inhoudelijk aandacht besteed aan je product, dienst of organisatie. Die inhoudelijke aandacht kun je niet geven in een advertentie – dan ben je aan het verkopen. Een combinatie wordt ook wel geboden in de vorm van een ‘advertorial’. Een slimme advertorial maak je door de opmaak van de tekst aan te passen aan de rest van het medium. Zo kan een lezer ‘misleid’ worden door te denken dat dit artikel is geschreven door de redactie.

5. Voorsprong op de concurrentie

Voorsprong op concurrentieRealiseer je dat, op het moment dat je (positief) in de media komt, je bestaande en potentiële klanten worden bevestigd in een goede keuze. En ook de concurrentie heeft het nakijken – want de aandacht gaat even helemaal naar jou!

6. Meerwaarde voor de betrouwbaarheid van je organisatie

BetrouwbaarbaarheidIn een artikel lees je dat bedrijf X ten tijde van crisis er voor heeft gekozen de medewerkers binnen boord te houden en op een andere manier dezelfde diensten blijft leveren. Misschien met minder winst, maar wel met behoud van tevreden mensen en klanten. Wat doet dat met jouw mening over dat bedrijf? En wat doet het met je als dit een bedrijf is waar je al zaken mee doet of mogelijk wil gaan doen?

Als een onpartijdig journalist zo over je bericht, laat dat een goede indruk achter bij de lezer, luisteraar of kijker. Het bevestigt het imago van een betrouwbare partij want een journalist bericht hierover. Hier kan geen advertentie tegenop!

7. Kracht van herhaling

Kracht van herhalingFree publicity staat nooit op zich. Het is een onderdeel van het communicatie-palet van je organisatie. Hoe vaker iemand de naam van jouw organisatie tegenkomt, hoe gemakkelijker de naam blijft hangen. Een combinatie van verschillende communicatie-uitingen is daarom ook het beste. De free publicity die je gaat genereren, maakt alle andere uitingen te gelde.

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *