Visitekaartjes in het internettijdperk: 5 redenen waarom je nog steeds visitekaartjes nodig hebt

Alles gaat digitaal. De aanschaf van een auto ging in 2000 gepaard met zeven fysieke contactmomenten. Nu is dat zo’n 1,7 keer, want het opzoeken van informatie en het vergelijken gebeurt vooral online. Dat maakt die fysieke contactmomenten veel belangrijker, omdat je in veel minder tijd een persoonlijke band moet opbouwen. Een typisch onderdeel van de kennismaking is het uitwisselen van visitekaartjes.
meishi koukan – bron afbeelding kadena.af.mil
In Japan, het land van rituelen en traditie, heeft het uitwisselen van visitekaartjes een eigen naam: meishi koukan (名刺交換, letterlijk vertaald: visitekaartjes uitwisseling). De meest seniore persoon biedt als eerste aan. Geven en ontvangen gebeurt met twee handen, een buiging en een korte introductie. Het visitekaartje wordt nauwkeurig bestudeerd en opgevolgd met een klein compliment. Gedurende de hele ontmoeting, blijven de ontvangen visitekaartjes in beeld.
Hoe het wel en niet moet. Bron afbeelding: tokyobusiness.tistory.com
Deze uitwisseling gaat natuurlijk heel anders in Nederland, waar we de visitekaartjes drukken, overal uitdelen en er zelfs er op schrijven. Het is volgens de Nederlandse etiquette dan ook niet gebruikelijk om direct bij de introductie een visitekaartje te geven. Voor enige tijd was het ‘bumpen’ of het digitaal uitdelen van contactgegevens zelfs een trend.
Tenzij je zakendoet in Japan, lijkt een visitekaartje weinig nut te hebben. Er staan alleen contactgegevens op, en die vind je online net zo snel. Maar visitekaartjes hebben wel degelijk een rol in het internettijdperk. We geven je vijf redenen:
Ook fysieke kanalen horen in de business model canvas van vandaag. Want digitalisering brengt een laag op de fysieke wereld, maar sluit deze niet uit. Het is én + én. Ja, we mailen en internetten, maar we gebruiken nog steeds papier op kantoor. Ja, we doen aan online recruitment en interviews per video, maar de echte kennismaking is altijd nog fysiek. Zo is het ook met potentiële klanten. En omdat er minder fysiek contact is, moet je ervoor zorgen dat je in dat contact optimaal voor de dag komt. Een visitekaartje (en goed kop koffie!) hoort daarbij.
Het is de nieuwste trend op het gebied van online marketing. En het is eigenlijk…
Dagen zijn dagen in het Nederlands. Of je nu drie dagen in Amsterdam hebt doorgebracht,…
Steeds meer organisaties overwegen over te gaan op marketing automation. Waarom zou je iets immers…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: