Zo kun je dynamische locaties verwerken in advertenties
Als je een webshop hebt waarop je tassen verkoopt dan zul je onder meer woorden als clutch verwerken in advertenties. Ook de term crossbody tas zul je vast veel gebruik in je ads. Wat je mogelijk nog niet doet is het gebruiken van dynamische locaties. Wil je dit wel gaan doen? In dit artikel wordt uitgelegd aan de hand van vijf stappen hoe je het opzet.
Gebruikerslocatierapport
Eerst zul je het gebruikerslocatierapport uit je account moeten downloaden. Dit doe je door in Google Ads naar de interface te gaan. Klik links op ‘Locaties’. Klik daarna in het drop-down menu op ‘Gebruikerslocatierapport’. Je zult nu alle landen te zien krijgen waar je in actief bent met je advertenties. Klik op het land waarmee je wilt beginnen, waarbij je ook kunt kiezen voor ‘Plaats’. Rechtsboven kun je de lijst als Excel bestand downloaden en printen.
Datafeed
Je hebt nu dus een lijst uitgedraaid. Dit ga je nu vormgeven in een datafeed wat je later weer zult uploaden in Google Ads. Verwijder eerst alle kolommen in Excel, al moet je de plaats-kolom wel bewaren. Diverse kolommen kun je in de datafeed toevoegen. Het is slim om dit spel te houden, gebruik daarom deze drie kolommen: targetlocatie, targetcampagne en de tekst. De tekst is dus de plaatsnamen die te zien zijn in de advertentietekst. De targetcampagne is juist de campagne waar je het op wil toepassen, terwijl de targetlocatie de locatienamen is.
Plaatsnamen
Nu je dit allemaal gedaan hebt moet je het opslaan als een Excel bestand. Ga vervolgens terug naar de interface van Google Ads, hier moet je de datafeed uploaden. Dit doe je door op de moersleutel rechtsboven in je scherm te klikken. Open ‘Tools en instellingen’. Bij ‘Instellingen’ moet je kiezen voor ‘Bedrijfsgegevens’. Er zal een blauw plusicoon verschijnen waarop je kunt klikken om het bestand te uploaden. Mogelijk staan er dubbele plaatsnamen in het gebruikerslocatierapport. Google Ads zal dan maar één plaatsnaam uploaden en toevoegen. Dit zal geen probleem opleveren. Wel is het slim om nog even alle kolommen te controleren. Zo moet je checken of ze goed ingedeeld zijn en of alle waarden kloppen. Zitten er fouten in dan kan dit nog aangepast worden. Google Ads laat plaatsnamen met meer dan 30 tekens niet zien, dit zijn namelijk te veel tekens.
Advertentietekst
Nadat je het bestand correct hebt geüpload kun je de ad customizer toevoegen aan de advertentieteksten om Castelijn en Beerens tassen te verkopen. Dit doe je door in de Google Ads interface naar een advertentietekst te gaan. Klik op bewerken en typ { bij een willekeurige kop of bescherming. Je zult een drop-down menu krijgen met diverse mogelijkheden. Kies hierbij voor dynamisch advertentie-element. Je zult nu een overzicht krijgen van alle feeds die je hebt geüpload. Klik de feed aan die je nodig hebt. Als de plaatsnaam langer dan 30 tekens is dan is het slim om nog een extra element mee te geven aan de ad customizer. Hier kan het dan op terugvallen.
A/B test
Als je de locatieaanpasser toegevoegd hebt dan is het eenvoudig om een A/B test te creëren om het verschil in resultaat te vergelijken. Dit doe je door de locatieaanpasser toe te voegen aan je advertentietekst. Doe dit door een advertentievariant aan te maken. Kies voor ‘Zoeken en vervangen’. Bij ‘Tekst zoeken’ kun je dan in het drop-down menu kiezen voor de locatieaanpasser. Vul hier iets in waardoor Google de tekst herkent. Heb je het woord ‘In’ gebruikt voor de locatieaanpasser? Gebruik dit dan. Bij ‘Vervangen door’ plaats je juist de oude tekst. Je zult nu kunnen controleren of Google Ads echt de juiste advertentieteksten heeft gebruikt.
Reacties