Wat bedrijven van marketing verwachten
De marketingstrategie is voor elk bedrijf anders. En terecht, want elk bedrijf is uniek. Toch zijn er een aantal verwachtingen op het gebied van marketing die vaak overeenkomen. We zetten ze op een rij.
Een goed aanbod en de beste service
Je kent wellicht de 4 p’s van de marketingmix wel: product, plaats, promotie en prijs. Onder de eerste p, product, valt een goed aanbod en de beste service. Hier begint je marketing mee en is misschien wel het belangrijkste onderdeel. Wat biedt je precies aan en waarom is jouw product een oplossing van een probleem? Als retailer kan je gebruik maken van de kracht van de merken van je producten. Dit kan je naar voren schuiven en presenteren zoals Wheelpoint bijvoorbeeld hier doet https://www.wheelpoint.nl/merken/gmp. En om te zorgen dat klanten bij je terugkomen, is service heel belangrijk. Daarnaast kan een slechte service negatieve reviews opleveren, wat afschrikwekkend voor nieuwe klanten werkt.
Een makkelijk te gebruiken website
Een website is het visitekaartje van je bedrijf. Is jouw website niet gebruiksvriendelijk, dan zijn bezoekers zo weer weg. Het kan uiteindelijk de doorslaggevende factor zijn of een bezoekers jouw product of dienst wel of niet koopt. De gebruiksvriendelijkheid van een website wordt bepaald door meerdere factoren. Het design van een website is daar een belangrijk onderdeel van. Het is daarbij vooral van belang dat je website overzichtelijk is en niet te gecompliceerd in elkaar steekt. De bezoeker moet eenvoudig kunnen navigeren door je website en niet te vaak moeten klikken om bij de gewenste pagina te komen. Daarnaast speelt ook de content een rol bij de gebruiksvriendelijkheid: is het leesbaar, de juiste lengte en wordt er gebruikgemaakt van duidelijke titels. Een gebruiksvriendelijke website laadt daarnaast snel. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid van je website het beste meten door dit te laten testen. Doe dit niet alleen zelf, maar laat het vooral ook door anderen doen.
Gevonden worden in Google
Je kunt nog zo’n prachtige en gebruiksvriendelijke website hebben, als je niet goed gevonden wordt in Google sta je met 1-0 achter. Zoekmachineoptimalisatie zou dan ook een essentieel onderdeel van je online marketingstrategie moeten zijn. SEO bestaat uit drie pijlers:
- Hoe steekt jouw website technisch in elkaar? Een gebruiksvriendelijke website zorgt er niet alleen voor dat bezoekers langer op je website blijven hangen, maar er ook eerder op terechtkomen. Het vormt namelijk de basis van je SEO. Daarnaast is de snelheid en de code achter website belangrijk.
- Welke content heb je op je website staan? Het is belangrijk om zoekwoorden in je tekst te verwerken, maar dit is niet alles. Google hecht waarde aan goede, relevante teksten met informatie waar bezoekers écht iets aan hebben.
- Linken er relevante blogs of websites naar jouw website? Zulke links worden ook wel backlinks genoemd. Er zijn meerdere manieren om aan zulke links te komen. Je kunt zelf websites benaderen (met bijvoorbeeld een voorstel tot linkruil of het aanbieden van een gastblog), je aanmelden voor startpagina’s of het uitbesteden aan een bedrijf die daar gespecialiseerd in is.
Reacties