Namens jouw bedrijf een eigen magazine maken, dat is helemaal niet zo gek

brand
Zelf Eigen Magazine maken

Namens jouw bedrijf een eigen magazine maken, dat is helemaal niet zo gek

In de huidige tijd vinden steeds meer marketingactiviteiten online, en dus digitaal, plaats. Ondernemers zijn druk aan het bloggen, vloggen en tweeten geslagen. Het belang van al die communicatiemiddelen ontkent niemand, maar het wordt er voor de gemiddelde ondernemer niet eenvoudiger op om nog op te vallen bij potentiële klanten. Hoe zorg je nu dat het hoofd van jouw bedrijf boven het maaiveld uitsteekt? Een heel mooie optie om dat te bereiken, die helaas door veel te weinig ondernemers wordt benut, is het maken van een eigen magazine. In dit blog leggen we uit hoe dat zit.

Een eigen magazine is absoluut geen gek idee, want het hoeft helemaal niet moeilijk, tijdrovend of duur te zijn. Kijk direct op magazine maken om de mogelijkheden, kosten en voordelen te leren.

Voor een magazine heb je content nodig, wat veel ondernemers al voor handen hebben. De meeste ondernemers maken immers al content om hun website mee te vullen of als onderdeel van een contentmarketingstrategie, of ze laten dit doen. In veel gevallen kun je dus de content die je maakt voor je blog, nieuwsbrief, social media of website deels of zelfs geheel gebruiken voor een magazine. Als blogs op je website gebruik je dan bijvoorbeeld kortere versies van de stukken die je in je magazine gebruikt. Zo snijdt het mes aan twee kanten.

Professioneel, opvallend en bestendig

Voordelen van een magazine

Maar wat voegt dat nu eigenlijk toe, een magazine? En zitten klanten en zakelijke relaties daar nu echt op te wachten?

Het grote verschil tussen online (digitale) content en een gedrukt magazine, is de wijze waarop de lezer ermee omgaat. Een papieren magazine pak je in je hand en je gaat er rustig mee zitten. Waar bij online content de kans op wegklikken altijd aanwezig is, is de kans dat een lezer een papieren artikel uitleest, aanzienlijk.

Een papieren magazine leg je neer bij je receptie, in je wachtruimte, of je laat ‘m achter bij klanten waar je op bezoek komt. Het magazine ligt in de ruimte en is alleen om die reden al een eyecatcher. Je merknaam is aanwezig en een beetje goede cover valt op. Dat is dus een zeer welkome aanvulling op je digitale marketing, waar je vaak moet vechten om zichtbaarheid en waar opvallen een kunst op zich is. Je kunt zo’n magazine natuurlijk ook gewoon verspreiden onder je kring van vaste klanten en relaties. Dan ploft jouw merk letterlijk op de deurmat en blijf je in contact met de personen en organisaties die belangrijk voor jou zijn.

Zo’n fysiek magazine straalt daarnaast professionaliteit uit. Een blog tikken kan iedereen, maar iets dat mooi is vormgegeven en gedrukt, dat is een stempel van kwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid. Precies wat je wilt, dus. Daar komt nog bij dat zo’n fysiek magazine veel langer meegaat dan veel digitale marketingmiddelen. Een tweetje zakt zo weg, een Instagram-post is al verouderd voordat het etmaal om is en die nieuwsbrief van drie dagen geleden leest ook niemand meer. Maar een magazine van drie weken oud? Dat slaat de modale lezer probleemloos nog open. Je hebt met een papieren magazine dus lang plezier van je harde werk, en dat is ook weleens lekker.

De kosten van je eigen magazine bepalen

Magazine maken kosten bepalen

De onvermijdelijke vraag is natuurlijk: wat mag dat kosten? Je wilt niet zomaar een blaadje neerleggen, maar het moet mooi zijn vormgegeven, degelijk zijn van kwaliteit en ook de juiste uitstraling hebben. Veel ondernemers gaan er in dat kader van uit dat dit iets is wat je moet uitbesteden. De waarheid is dat dat lang niet altijd zo hoeft te zijn. De kostenvraag begint dan ook met het inventariseren van je wensen.

Belangrijk is je af te vragen welke frequentie je wilt aanhouden. Het succes van ieder medium valt of staat bij een duidelijke structuur. Een deadline zorgt ervoor dat content tijdig af is en dwingt je ertoe telkens ruim op tijd aan de slag te gaan om je doel te bereiken. Maar je hoeft, als je aan de slag wilt met een eigen magazine, echt niet direct wekelijks een veertig pagina’s tellend tijdschrift op te leveren. Vooral in het begin is het helemaal prima om eens per maand, of wellicht eens per kwartaal, met een magazine van tien tot twintig pagina’s te komen. Opschalen kan altijd nog; gedwongen moeten afschalen, dat komt wat minder fraai over.

Houd de bestendigheid van je content in de gaten wanneer je een frequentie vastklikt. Dat artikel over het nieuwste product in jouw branche is over anderhalve maand ook nog wel interessant voor je klanten. Maak dus een realistisch plan dat jou de tijd geeft om vooral kwaliteit in plaats van kwantiteit op te leveren.

Opmaak en druk: zelf doen of uitbesteden?

magazine maken - zelf doen of uitbesteden

Dus je weet hoe vaak je een magazine wilt maken. Omdat je al druk bezig was met online content, heb je er handig voor gezorgd dat offline en online elkaar gaan versterken, dus het vervaardigen van content heb je al belegd en zit in je planning. Dat maakt echter nog geen magazine.

De boel moet worden vormgegeven – een beetje professionele vormgeving maakt een wereld van verschil – en uiteraard worden gedrukt en verspreid. Door vormgeving en opmaak uit te besteden, krijg je een uniek magazine op maat met de uitstraling die je van professionele tijdschriften gewend bent. Dit is echter wel direct de duurste optie.

Er zijn gelukkig ook een hoop partijen actief waar je met behulp van digitale tools zelf een heel eind kunt komen. Door gebruik te maken van talloze templates en een beetje creatief inzicht kun je op die manier prima een eigen magazine opmaken. Bedenk je altijd: dit is een aanvulling op je marketingstrategie. Tuurlijk, het moet mooi worden, maar je hoeft er geen Pulitzer mee te winnen. Het enige waar je dan nog echt zelf achteraan moet, is goede fotografie. Foto’s van internet plukken is immers, om diverse redenen, een no-go.

Bij zulke partijen kun je je vormgegeven en opgemaakte eindresultaat vaak direct laten drukken. Je geeft dan aan hoe de boel gebonden moet worden – dit kun je zo chique en dus zo duur maken als je zelf wilt – en hoe veel exemplaren je wenst te ontvangen. Eigenlijk kinderspel.

Lijkt het je wel wat, zo’n eigen magazine namens jouw onderneming? Twijfel dan niet en ga aan de slag. Veel van je concurrenten doen het immers niet, dus dit is je kans om je te onderscheiden. Daar kun je niet snel genoeg werk van maken.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

1 Reactie
  • Roxtar schreef:

    Nice, leuk artikel Thomas! Een magazine blijft natuurlijk een enorm goed marketingmiddel, maar wordt tegenwoordig simpelweg vergeten in de online massa. Tof dat je er op deze manier naar kijkt 🙂

    Cheers,
    Joost

  • Geef een reactie

    Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *