Hoe concertzalen online de aandacht vasthouden in coronatijden
2020 en 2021 zijn slechte jaren voor de concertzalen. De regelgeving heeft maar weinig ruimte geboden voor concerten en er zijn in deze sector veel mensen noodgedwongen ontslagen. Al vroeg tijdens de coronacrisis beseften veel marketingcoördinatoren van deze poppodia dat, waar er ‘live’ niks te beleven viel, de aandacht vooral online vastgehouden moest worden. Hoe deden ze dat?
Live content
Wanneer je belangrijkste inkomstenbron wegvalt, is het zaak creatief te zijn. Persconferenties leverden de nodige frustratie op omdat de wereld op andere vlakken ‘gewoon’ doordraaide. Zo veranderde er relatief weinig aan de verkoop van autoverzekeringen, het aanbieden van groene energie of het maken van blogs en vlogs. Hooguit keerde sommige verzekeraars wat premie uit aan hun verzekerden, omdat we minder auto reden. Meer dan ooit was men actief op social media – de lockdown werkte immers verveling in de hand. Dat laatste heeft de poppodia geïnspireerd tot het produceren van live content. Ook al zijn streamingconcerten een andere sport dan autoverzekeringen verkopen, ze hebben als overeenkomst dat ze online kunnen plaatsvinden.
Online evenementen
Jules Deelder zei ooit: als je je beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan. ‘Wat mag wel?’ was de hamvraag. Naast de genoemde streamingconcerten kwamen de popquizzen tot bloei. Waar deze evenementen in real life door tientallen mensen bezocht werden, blijken ze online een veel groter succes en worden Nederlanders wereldwijd getoetst op hun kennis van de popmuziek. Deze quizzen worden gratis aangeboden, al bestaat er de mogelijkheid een donatie te doen. Op sympathieke wijze de aandacht vasthouden met slimme content, in 2021 is het belangrijker dan ooit.
Lokale muzikanten
Er is meer ruimte ontstaan voor lokale muzikanten. Normaal gesproken is het voor veelal jeugdig muzikaal talent moeilijk om aan de bak te komen, omdat je pas met enige bekendheid aan spelen toekomt. Maar door de coronamaatregelen waren ze hard nodig om de hoofdrol te spelen in door de poppodia verzonnen content. Ze traden op vanuit hun deuropening en gaven op gepaste afstand interviews (Victorie in Alkmaar). Ze namen plaats op het bureau van de directrice om daar hun nummers ten gehore te brengen (Paard in Den Haag). Ook ontstonden er nieuwe, lokale podcasts (o.a. Kroepoekfabriek Vlaardingen).
Webshops
Het is in dit soort tijden zaak de aandacht vast te houden en sympathie te blijven genereren. De vele activiteiten leveren niet zozeer inkomsten, maar wel de nodige goodwill op. De vele webshops die in het leven werden geroepen, ontstonden ook uit dat idee. De verkoopcijfers van T-shirts, mondkapjes, tassen, vinylplaten en andere hebbedingetjes doen er niet toe, het gaat om het in the picture blijven. Een rondje langs de facebookpagina’s van de concertzalen in Nederland leert dat de popwereld bestaat uit zeer vindingrijke mensen.
Reacties